T

Tromma

Jag har en unghäst (islandshäst som är islandsfödd) på 2 år.
Jag har lärt henne att gå undan för tryck vilket hon gör väldigt bra.
Är alltid noga när jag leder henne att hon ska hålla avstånd till mig och när jag hämtar henne i hagen att hon stannar en bit ifrån mig.
Är även noga vid matsituationer att hon backar från mig innan jag ställer ner maten.
I all hantering funkar hon jättebra med undtag att hon ibland (alltmer sällan) vevar lite med huvudet, vilket hon slutar med när man säger till henne.

Problemet är att stallägarens man, som tar hand om stallet och alla fodringar, inte har det där hästögat och inte jättehästkunnig. (Spänner sadelgjorden 10-15 håll åt gången och tar i allt vad han har ex.)

Kommer ut till stallet här för ett par dagar sen och får veta av honom att min unghäst varit dum.
Sätter mig ner med stallägarens man och frågar vad som hänt.
Då säger han att han skulle fånga in deras nya häst, som är svårfångad i stohagen och att en av de andra stona + min unghäst börjat följa efter honom nära (jag hade inte låtit hästarna gå precis bakom mig..)
När han sedan hade fått tag i den svårfångade hästen hade min häst + det andra stoet gått efter honom och jag citerar: Helt plötsligt hade min häst "sprungit/knuffat" till honom med bröstet.
(Han visste som jag förstod det inte vad som hade hänt helt o fullt men han berätta nöjt att han hade spöat på min häst sen)
Frågade om han hade ont någonstans och det hade han inte.
Säger att hon aldrig gjort så där förut och ber om ursäkt o min hästs vägnar men säger ochså att hon flyttar på sig för mig.
Men han tycker
det har var allvarligt och skulle maila en horsmanships instruktör.
Denne har han fått hjälp av för han hade såna problem med att hantera hustruns häst (snäll häst) så han fick åka på helgkurs med denne.

Idag blir jag uppringd av stallägarens man och han berättar att
han ringer "bara för att berätta att horsemanships instruktören kommer ut och ska titta på min unghäst!"
Jag börjar tänka på hur stallägarens man har berättat hur han slår sin häst varje dag för att han är så ouppfostrad, framförallt i matsitutioner...
Jag säger att jag inte vill att de ska träna min häst när jag inte är med (kan inte komma till stallet imorgon pga min pappas begravning) och så, men då säger han att "hon är för ung för att tränas, vi ska bara återskapa situationen och så ska han ge tips och råd".
Hör till saken att han tidigare lämnat min unghäst själv i hagen utan att ringa mig som vi kommit överäns om och sedan bara en dag i stallet berätta att han gjort det och att det gått så bra och att det var bra träning. (Vad hade hänt om hon sprängt staket och gjort sig illa?)

Jag blir gringfärdig, för det känns som jag inte har någonbestämnde rätt över min egen häst, för att stallägarens man inte lyssnar på mig.
(Hör till saken att jag har haft islänning sen åtminstonde 16 år tillbaka och min mamma som hjälper mig med unghästen sen ännu längre tillbaka samt att hon tränat och ridit in unghästar tidigare.)

Vad har stallägaren rätt att göra?
Jag erbjuder mig gärna att hjälpa honom att lära honom att flytta på min häst.

Mvh/ en förtvivlad ägare
 
Sv: HjÄlp!

ett tillägg, var så ledsen när jag skrev detta att jag glömde att lägga till att det endast är i ledsitutioner som hon, alltmer sällan, vevar lite med huvudet (som hästar gör när de busar)
 
Sv: HjÄlp!

Jag hade ALDRIG under några som helst situationer låtit ngn
komma och hantera mina hästar om jag inte var med under dessa förutsättningar .
Ring till dom och säg att INGEN får röra din häst om du inte är med.
Det är DIN häst och DITT ansvar.

Det är nog snarare hästmannen som behöver ha en lektion i Häst/människohantering !
Känner för dig !!
Kram från Hambo
 
Sv: HjÄlp!

Nu har mamma pratat med honom.
Nu heter det att de endast ska se vad som händer om han går ut för att fånga denna häst och att det endast är han som har problem med min unghäst (äntligen kanske han förstått det).
När mamma poängterar att jag lärt min unghäst det som står i ovanstående inlägg säger han: men man ska inte träna så unga hästar.
Varpå min mamma säger att man måste kunna flytta på en unghäst (vi har lunchhage med magnet som man måste kunna flytta ut hästarna ur), leda hästen till hovslagaren etc.
Och då håller han med...:smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Ingen har rätt att boka tränare till DIN häst!Säg ifrån!
 
Sv: HjÄlp!

De kan inte bestämma hur du ska träna din unghäst, det finns inga speciella restriktioner på hur man ska träna hästar, så de vill ju bara få igenom sina egna teorier.Däremot blir det lättast för alla om amn tränar sin häst så den är hanterbar, går att leda, samt lyfta hovar på.
 
Sv: HjÄlp!

Hon har alltid varit snäll i all hantering, inga problem att lyfta hovar, avmaska etc.

Tack för allt stöd!
Då kanske jag inte överreagerar jättemycket...:crazy:
 
Sv: HjÄlp!

Jag hade ALDRIG under några som helst situationer låtit ngn
komma och hantera mina hästar om jag inte var med under dessa förutsättningar .
Ring till dom och säg att INGEN får röra din häst om du inte är med.
Det är DIN häst och DITT ansvar.

Det är nog snarare hästmannen som behöver ha en lektion i Häst/människohantering !
Känner för dig !!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: HjÄlp!

Då kanske jag inte överreagerar jättemycket...:crazy:
Du överreagerar inte alls, här har vi ytterligare en häst som har problem med en människa och inte tvärt om,,,,,,,,,,*SUCK*

Min kuse brukar ta en tugga av höet när jag slänger ner det från skullen och när jag sen ska ta höfånget så får jag se upp så hon inte försöker mata mig med halvtuggat hö.:o :crazy: Vi har en mycket nära relation.:love:


Ridde - som gärna har en hel flock hästar runt fötterna.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 755
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp