Bukefalos 28 år!

W

warrior

Jag har en schnuzer på snart 11 år som under ett längre tag haft två knölar på ryggen. Hon beter sig som hon alltid gjort o kliar inte på knölarna men viker undan lite när men petar på dem. Idag märkte jag att hon hade börjat vara från ena bölden men det var inte vanligt gult var utan svart!? såg mest ut som smuts och tog aldrig slut...undrar om någon möjligtvis haft ngt liknande eller vet vad det kan vara för ngt...??
tack på förhand!!
 
Sv: hjälp!!

Varför i hela friden har du inte varit hos veterinären?!?! Jag hade gått illa kvickt om dom inte försvunnit efter nån dag. Gå till veterinären!
 
Sv: hjälp!!

Det där har en av mina hundar haft. Det var bara som en liten finne först och sen när det sprack så kom det ut kolsvart.
På min hund blev den bara större och större och inflamerad, så hon var tvungen att operera bort den.
Men vet sa också att det kan lika gärna gå bort av sig självt, att den torkar ut.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det kallades.
 
Sv: hjälp!!

Varför i hela friden har du inte varit hos veterinären?!?! Jag hade gått illa kvickt om dom inte försvunnit efter nån dag. Gå till veterinären!


Ja inte springer jag hos veterinären för en liten knöl efter en dag. Då väntar jag allt först och ser hur den utvecklar sig.

Min gamla har lite knölar här och var, men jag tänker inte hålla på och operera henne. Många gamla hundar får små knölar men de har inte ont av det, utan hunden brukar till slut bli dålig pga ålderdom.
Räcker med att man håller koll och ser så det inte blir några förändringar.
 
Sv: hjälp!!

Min gammelhund har två sådana knölar, fettknutor kallas dem. Vi har däremot tagit prov på den ena och skickat iväg, bara för att se så att det inte var cancer. På den ena har han dessutom vad som ser ut som bröstvårta.
 
Sv: hjälp!!

Min gammelhund har två sådana knölar, fettknutor kallas dem. Vi har däremot tagit prov på den ena och skickat iväg, bara för att se så att det inte var cancer. På den ena har han dessutom vad som ser ut som bröstvårta.



Tror inte det är fettknutor som TS hund har. Inte om det kommer vätska ut som är svart.
 
Sv: hjälp!!

Under en längre tid sa hon att hunden haft knälarna, jag hade gått o kollat upp dom om dom inte gått bort av sig självt efter ett tag. Det är väl inte konstigt???
 
Sv: hjälp!!

okej tack så mycket!! jag tänkte bada henne idag o försöka få ut så mkt som möjligt... vet du vad det svarta var för ngt???
 
Sv: hjälp!!

Under en längre tid sa hon att hunden haft knälarna, jag hade gått o kollat upp dom om dom inte gått bort av sig självt efter ett tag. Det är väl inte konstigt???


På gamla hundar dyker det ofta upp små knölar. På min hund har de funntis länge, och de lär inte gå bort heller ...
Hade nån av mina unghundar fått knölar hade jag kollat upp det, men på gamla hundar så är det mer vanligt än undantag att de får knölar.
Och hålla på och op alla så fort de dyker upp, tycker inte jag man behöver utsätta en gammal hund för.
Är säkert inte knölarna som till slut gör så hunden behöver somna in.
 
Sv: hjälp!!

okej tack så mycket!! jag tänkte bada henne idag o försöka få ut så mkt som möjligt... vet du vad det svarta var för ngt???


Jag kommer inte i håg, är ganska så längesen. Har kollat i den hundens papper, men hittar inget.
Hade jag varit dig hade jag inte grejat för mycket med det, utan gör rent och sen låt det vara och se vad som händer.
För jag tror att det var jag som gjorde så jag fick op min hund, jag klämde ut det svarta varje dag och det blev nog irriterad av det.

Du kan ju ringa veterinären och bara höra vad de säger. Kanske de säger tvärtom vad jag säger :D
 
Sv: hjälp!!

Under en längre tid sa hon att hunden haft knälarna, jag hade gått o kollat upp dom om dom inte gått bort av sig självt efter ett tag. Det är väl inte konstigt???

Som Grana sagt, gamla hundar får lätt diverse knölar. Och att skena och kolla upp dem, på en hund som mår bra i övrigt och är obesvärad, är oftast bara en obehaglig upplevelse för hunden. Så om man nu inte tänkt ge sig på stora procedurer om det skulle visa sig vara något otäckt, så är det bara ha koll, på både knölar och hund.

Min lilla B var mer knölar än hund på slutet om man spetsar till det lite. Hade sedan många år vad som antagligen var godartade tumörer. Antagligen för vi aldrig tog prov eller 'joxade' med dem. Skulle det vara elakartade tumörer skulle det ju visa sig iom att hunden blev dålig, skulle det vara godartade så var det bara att ignorera så länge hunden mådde bra.

Däremot kan jag hålla med om att om en knöl ömmar och har svart sekret i sig, och att klippa rent och tvätta rent och hålla rent inte ger någon skillnad på någon vecka, ja då kan det vara ide med veterinär.

Och på en yngre hund är alla knölar anledning till veterinärbesök här.

Men som sagt, gamla hundar är gamla hundar, och oftast (inte alltid) har man inom sig för ett bra tag fattat beslutet att OM hunden skulle drabbas av någonting som krävde större ingrepp etc, så får den gå till sista vilan hellre än utsätta den för det. Och då finns ingen anledning att ta biopsier på knölar, operera bort knölar för att analysera etc, om hunden mår prima ändå.

Nu var det akut njurkollaps som tog min B:s liv, 14 år gammal. Då hade hon 4 år innan fått ca 6 månader pga njursvikt. Men hade 4 symptomfria bonusår. Men full i knölar (som INTE hade med njurarna att göra btw), och när njurarna kollapsade, så trodde jag faktiskt först att det var knölarna 'inuti' henne som vuxit sig så stora att de började trycka på olika organ. Det var nämligen risken även omd e var godartade.

Men inte ens veterinären ansåg vi skulle joxa med knölarna på en gammal, mycket välmående hund som INTE skulle utsättas för några stora operationer.
 
Sv: hjälp!!

Min hund har flera fettknölar som kommit med åren, alla är svarta inuti. En av dem på ryggen sprack och blev infekterad så jag fick klämma ur och tvätta tills den försvann, nu är den bara som ett litet märke i huden. Den andra på ryggen går inte att klämma ur så den får vara som den är, det är ju inget hon har ont av och den har inte förändrats ett dugg sen den kom för ett par år sen. Den tredje är som en liten boll i armhålan, första gången jag hittade den gjorde jag hål och tog ur fettet eftersom jag trodde att det var något inkapslat i huden men den kom tillbaka och sitter nu där den sitter. Jag vet inte varför de är svarta, jag har sett en sprucken fettknöl på ett marsvin en gång som också var sådär gråsvart men de jag har sett på får är alltid vita/gulvita.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 170
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 265
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp