Hjälptyglar- en genväg?

Sv: Hjälptyglar- en genväg?

KL

Eller så kan ni fråga oss som ska rätta till de felaktigt ridna "graman-hästarna"...
Det tar månader att fixa till att de kryper bakom handen och hjälperna överhuvudtaget:devil:
Det är ett j-la gissel, finns ingen nytta alls med dem.

:bow::bow::bow::bow:ja jag förstår mig inte på folk som tar till det,tog man sig bara tid att utbilda och stärka sina hästar samt tog lektioner för BRA instruktörer så att man som ryttare vet vad man pysslar med så GÅR det utan,men det är väl just det att kunna utvecklas så mkt som ryttare så att man faktiskt klarar det, det är väl kanske inte alltid så lätt...Tyvär så har jag ännu inte sett ngn vara tillräckligt duktig för att kunna rida med graman heller, o då kan man lika gärna låta den ligga.....
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Det här verkar vara ett vanligt argument från "gramananvändare"

Men vad är då en korrekt form?
Och hur kan en korrekt form, med näsan i eller framför lodplan, uppnås med en hjälptygel som, hur man än vänder och vrider på det, verkar genom att dra hästens näsa bakåt.
För hur du än sätter gramanen drar den ju bakåt.

Vet att man även hävdar att man får ner nacken och upp ryggen... MEN här har man återigen inte tänkt hela vägen

Som jag fick det förklarat för mig härom dagen, för att länga ut ryggen och få in bakbenen krävs en lång överlinje även i halsen.

När man tittar på de flesta hästar med graman, så är nosen så pass långt in mot bringan att överlinjen i halsen i själva verket är kort.
För att kunna balansera upp sig måste hästen även korta överlinjen i ryggen, vilket ger en svankande häst, alltså själva verket motsatsen till vad man säger sig vilja uppnå.

För att kunna välva ryggen måste hästen få ner och FRAM nacken. Bara ner, som man uppnår med graman, leder till en kortare hals.

Graman vid dressyrridning borde alltså vara kontraproduktivt.
Kommentera gärna om ni tycker jag tänker rätt eller fel.

Graman när man rider en häst som står på bakbenen eller har fått för sig att sticka iväg i vild sken i tid och otid tycker jag däremot är befogat.
Man blir så pass stark ( på grund av hävstångseffekten ) att det faktiskt går att stanna hästkräket.
Det är ju dock ingen skolridning utan snarare ett försök att få en häst att sluta vara livsfarlig i ett läge när det inte finns någon annan lösning. Tack och lov är så felridna hästar inte speciellt vanliga.

/

Susanne
Såna hä

ja nu slapp jag skriva, håller med dig o speciellt ang överlinjen, när den kortas så kommer underlinjen/underhalsen att längas=underhals fel muskler aktiveras,bröstryggen kommer oxå att bli låst o nertryckt i stället för upplyft/välvd
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

:eek::eek: men herredgud fattar jag dig rätt nu, så stora o bryska hjälper ska man väl aldrig rida med så att man riskerar förslitningsskador, då kan man lika gärna sluta rida o börja sticka i stället....men jag kanske missförstod dig helt nu??
Sammankoppla lång och låg med framför lodplan nej. Men däremot, så när jag rider mina låga,runda så vill jag ha näsan i eller bakom lod med ett stöd till bettet. Ordentligt runda vill jag ha dem. När jag rider dem i tävlingsform då är målet att ha nosen i lodplan.

Det jag syftar på är att är en korrekt/lämplig form alltid med näsan framme? Inte sammankopplat med gramanridning utan även annars. För mig är det inte så.

Att stora delar av eliten sitter på graman är för att det skall underlätta för dem, de vill undvika slitageskador i rygg,axel,nacke. Genom hjälptygeln går det att minska slitaget. Efter att ha jobbat hos tränare med relativt frekvent gramananvändning så har jag sett många hästar som jobbat korrekt. Och även här anser jag (samt tränarstaben) att näsan gärna får vara bakom, den kommer fram tids nog med styrka. Tilläggas skall även att tränaren/na inte är grannen sven, utan väl etablerade tränare i sverige som själva rider på hög nivå.

Situationer då gramanen varit bra för mig: hästar som reser sig, fd ponny som var otroligt stark och kunde gå iväg med mig när jag pressade honom i skritt tack vare gramanen kunde vi ta igenom det som för honom tog emot, uteritter skrämda/spända hästar.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ridning är generellt sett en sport som bryter ned, det finns mer än en anledning till att ryttare rekomenderas att träna mer än ridning. Det är inte bara för att man ska bli starkare i bålen utan även för att undvika skador. Många av ryttarna på högre nivå har problem med axlar och rygg.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Som nån hoppguru sa: en graman i en okunnig ryttares hand är som att sätta en kniv i en apas hand:crazy:

Det var Anthony Paalman.
Han skriver även följande om gramanen:
Citat från Träna hästen för hoppning, skriven 68 utgiven andra utgåvan 84
En konstnär bör med Gramantygeln kunna visa hästen vägen nedåt. Är det en verklig konstnär, bör denne kunna göra detta precis lika bra eller bättre utan Hjälpmedel.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

KL
Jag personlgien använder aldrig hjälptyglar i något slags syfte att fuska, utan det kan vara frågan om en vanlig martingal för säkerhets anledning under en kortare tid tills lydnaden är upptränad, eller en nosgrimma på en unghäst/häst som har kommit på att dom kan få kontroll genom att gapa, även om dom inte har något obehag eller liknande, men då är det också bara tills man tränat upp lydnaden.

Jag tycker inte det finns nån direkt ok anledning till att använda hjälptyglar till något annat faktiskt, då är det bättre att lösa problemet genom träning och korrekta övningar etc.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ridning sliter precis som alla andra sporter. Det har nog inte så mkt md stora hjälpar att göra. En bra sits och balanserad ridning minskar säkert slitaget på både häst och ryttare, men gör en graman verkligen någon skillnad??
Är det inte stötarna som rygg och knän får ta emot som skadar?? Då kan väl inte gramanen hjälpa??
Jag har ingen aning egentligen, detta är bara vad jag tror. Någon sjukgymnast eller så som vet bättre och kan svara??
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ridning sliter precis som alla andra sporter. Det har nog inte så mkt md stora hjälpar att göra. En bra sits och balanserad ridning minskar säkert slitaget på både häst och ryttare, men gör en graman verkligen någon skillnad??
Är det inte stötarna som rygg och knän får ta emot som skadar?? Då kan väl inte gramanen hjälpa??
Jag har ingen aning egentligen, detta är bara vad jag tror. Någon sjukgymnast eller så som vet bättre och kan svara??

Men skrev inte ngn att de främst får förslitningar i axlar o nacke,om ridning i sig sliter hårt på kroppen då borde väl höft och rygg ligga i en lika stor riskfaktor?
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ja undrade om gramanen gör någon skillnad för ryttaren när det gäller att slita på kroppen? Sliter ridning mindre på de som använder graman än de som inte gör det?

Förra inlägget var luddigt skrivet...
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

ja, ush..
Men det är ju tydligt att hästen 'sticker ifrån' ryttaren, som försöker få stopp på den... Kanske inte så ryttaren ser ut när den rider annars... gissar jag.. :)

Det är rollkur ..

Som jag gillar ungefär lika mycket som gramaner.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ja undrade om gramanen gör någon skillnad för ryttaren när det gäller att slita på kroppen? Sliter ridning mindre på de som använder graman än de som inte gör det?

Förra inlägget var luddigt skrivet...

Då jag själv aldrig ridit på graman så är jag kanske inte den rätta personen att svara på frågan, men man blir ju :devil:stark med hjälp av graman tygeln o anv man den inte rätt så får man ju oftast hästarna att knäcka/släppa efter i nacken o de släpper stödet mot tygeln o då behöver man inte som ryttare anv så mkt muskelkraft=sliter mindre=sliter mer på hästens kropp
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

mm, jo då sliter det mindre. men för att det ska funka som du skriver, måste man ju från början slita och dra i hästen, då kompenserar ju gramanen för ett fel hos ryttaren för att minska förslitningen på ryttaren. (nu bortser ja från vad gramanen gör med hästen). Men för en duktig ryttare, med mjuka händer? Vad gör gramanen då?
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Det är rollkur ..

Som jag gillar ungefär lika mycket som gramaner.

Jag är inte någon anhängare av rollkur, men den rollkuren jag har som bild i mitt huvud ser då inte ut som på den bilden :)

Ryttaren har ju helt tappat balansen och hästen skenar ju iväg! :eek:
Men jag är inte expert på rollkur - det kanske är någon utveckling av rollkur som vi ser på bilden, en förbättring sas :D (haha) (ironiska flaggan högt i topp)
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

helt underbart, snacka om elegant....ungefär 2 år sen kom våran dotter med en hästtidning som innehöll bland annat en rapport och foton om den dåvarande svensk juniormästarina i dressur sama bild som detta bara at hästen hade öppen mund och tungan hänge ut.......

konstig att folk satsa på barock eller western istället...
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

:bow::bow::bow::bow:ja jag förstår mig inte på folk som tar till det,tog man sig bara tid att utbilda och stärka sina hästar samt tog lektioner för BRA instruktörer så att man som ryttare vet vad man pysslar med så GÅR det utan,men det är väl just det att kunna utvecklas så mkt som ryttare så att man faktiskt klarar det, det är väl kanske inte alltid så lätt...Tyvär så har jag ännu inte sett ngn vara tillräckligt duktig för att kunna rida med graman heller, o då kan man lika gärna låta den ligga.....

det finns ju faktiskt skäl att ta till denna hjälptygel i utbildningssyfte. för att visa vägen, för vem beror ju på vem som inte kan. det kan vara en oerfaren/felriden häst eller en oerfaren ryttare..

en ryttare (nybörjare) behöver ju veta vilken känsla som söks och det är svårt att känna den utan fusk i början, där har gramanen ett väl motiverat syfte. den här typen av övningar med denna hjälptygel kanske inte i första hand bör appliceras i ridgrupp med 12 oerfarna ekipage på 1 instruktör utan snarare när man rider själv för instruktör.

mm, jo då sliter det mindre. men för att det ska funka som du skriver, måste man ju från början slita och dra i hästen, då kompenserar ju gramanen för ett fel hos ryttaren för att minska förslitningen på ryttaren. (nu bortser ja från vad gramanen gör med hästen). Men för en duktig ryttare, med mjuka händer? Vad gör gramanen då?

det finns faktiskt mer än korrekt ridna hästar som vet vad man vill.. en häst som tidigare är felaktigt riden eller oerfaren, som inte riktigt vet vad ryttaren menar med sin gest att ge stöd i tygeln så är gramanen en bra hjälp. för att visa vägen..

för en nybörjare så kan gramanen vara oumbärlig, för att få känna känslan av det man söker när man driver neråt, frammåt...

en skälptygel kan man tycka, men med instruktörs vägledning så tycker jag faktiskt att det finns tillfällen då den fyller sin uppgift väl.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Men blir det inte fel ändå?? Jag kan bara inte låta bli här...

Det blir ju så baklänges med graman! Tvärtomridning tycker jag. När hästen eller ryttare försöker ta kontakt med varandra blir tygeln felinformerande för båda två. När hästen då ska föra fram nosen säger det stopp - istället ger gramanen efter när hästen för in nosen, och det är ju inte önskvärt. Det bara känns helt baklänges för mig. Mycket lättare då att försöka förklara för ryttaren hur tyglar och ridning funkar. Tränaren kan ju torr-rida med ryttaren och visa känslan i handen med bett och tyglar. Alltså eleven får prova att 'rida' tränaren, som håller bettet i händerna. Om tränaren är en bra pedagog så går det ju att få eleven att förstå hur viktigt det är och vad som eftersträvar. Det handlar ju om att följa och leda varandra, lyssna och komunicera. Formen kommer ju av sig självt med en trevlig hand, och framför allt god balans hos ryttaren. Om hästen inte är så pass bra skolad att den inte förstår formen, tycker då inte jag att det är en god idé att låta en ryttare som inte är nog utbildad på områded försöka visa hästen formen med en graman. Då får ju hästen baklängesinformation - det gör det ju bara ännu svårare att senare skola hästen rätt. En gramanriden häst söker ju inte kontakt, den undandrar sig den. Det är ju hysteriskt baklänges - för mig iaf..

Så jag håller inte med dig. Jag tycker en nybörjare ska rida en välskolad häst, när en duktig ryttare nyss suttit av, för att få prova på den RIKTIGA känslan. En graman ger inte den riktiga känslan, den ger ju bara en krökt nacke.

:)
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

*kl*

Ju mer min hjärna övergår till AR-tränarnas filosofier, inte bara på papperet och i önske-formuleringar utan även i praktiken, desto mer tänker jag på en helt annan aspekt än de klassiska "vad gör gramanen för formen egentligen?" och liknande vanliga frågeställningar. Det låter så bra att man vill rida i harmoni, att man vill få hästen uttrycksfull och kunna locka fram det bästa ur hästen. Så låter det på papperet och så vill nog många gärna ha det (varför skulle man inte vilja det liksom? :p ).
Men i praktiken så handlar väldigt mycket, ffa inom dressyrvärlden, om lydnad. Ser man det i en helt annan dimension så skulle jag säga att gramanen också 1. är en "genväg" inom kommunikationen. Om man hade haft en bra kommunikation och relation med sin häst, skulle den någonsin ha börjat med att skena iväg eller stregra? Nej. För även om det t ex skulle finnas en fysisk anledning till det hade dels ryttaren då kunnat uppmärksamma det innan hästen behöver lägga till så stora protester, dels hade det krävts en väldigt STOR anledning för att hästen ska göra så extrema saker mot ryttaren som den respekterar och har en bra relation till.
Sen nummer 2. Vilket väl är den jag tycker har tagits upp minst i tråden. Om hästens lydnad innebär underkastelse - vilket det onekligen blir om man "drar ihop" hästen till den grad den inte längre är fri att göra det som ryttaren vill lära bort - kommer man då någonsin komma till den där utstrålningen och harmonin? Kommer hästen/ekipaget kunna "blomma"? Nä, skulle jag vilja påstå. Det kan dom inte. Iaf inte i närheten av sitt fulla potential. Om hästen är kuvad säger den inte heller ifrån när den inte orkar. Det bäddar till väldigt mycket större risk att man får något som ser bra ut till en viss petighetsgräns men i praktiken ändå inte är frågan om kvalitet. Vi är väl helt enkelt i allmänhet för fixerade på hur saker och ting ser ut snarare än den faktiska effekten i det vi gör. Eller i allmänhet för taskigt skolade i effekten av formen bl a.

Nu låter det här säkert som någon form av pretentiös predikan, men det är inte tänkt som ett påhopp på någon eller moralpredikan utan snarare lite spånerier. Vi människor är inte perfekta, och viljan att lyckas och få känna sig duktig/få bekräftelse kan ställa till ganska mycket trots de bästa intentioner! :p
Med jämna mellanrum kan det nog vara bra att fundera över om det man faktiskt gör i praktiken stämmer överens med ens intentioner. Försöka titta utifrån. Vissa gör det nog redan regelbundet - andra kanske inte ens har tänkt i de banorna. Vissa kanske inte får tillräcklig hjälp för att kunna följa sina goda intentioner.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
173
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 300
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp