Hjälptyglar- en genväg?

Sv: Hjälptyglar- en genväg?

GAH! Släpper man efter på gramanen har den ju ingen verkan = helt utan funktion. Just nu är det som sagt inte något jag behöver, eftersom jag har en extremt känslig häst som är lagom stor till mig. Jag skulle kunna rida P på graman - för den är inte farlig, men eftersom den inte behövs gör jag det inte. Däremot skulle jag inte kunna rida honom på ett stångbett, eftersom vi inte skulle klara av det.

Det är också en sak jag inte förstår - hur kan en graman vara så hemsk medans till och med nybörjare i AR får rider på stång titt som tätt? Jag vet att stångens funktion är helt annorlunda, men faktum är att det blir en fruktansvärd effekt om man använder dem fel - lika fel som om man använder en graman fel.

För det första så stämmer det inte att gramanen inte har ngn effekt bara för att man inte kortar upp den. Man har gjort mätningar på graman, martingal och förbygel och samtliga visar att de har effekt på hela hästens rörelsemekanik, även om du inte "tar" i tygeln så mycket. En graman löper från ringarna på bettet till endera mellan frambenen, eller på sidorna om hästen. självklart blir det effekt när hästen rör sig, dvs tygeln tar i viss mån emot. Toughcookie har redan kommenterat detta ytterligare, och har helt rätt. Det är anledningen till att ryttare ohhar och ahhar att de behöver bara "hänga på" gramanen så funkar hästen : ) Dvs det är inget mirakel - det är för att tygeln inverkar även i hängande tillstånd!

håller dock med dig ang. stångbetten på var och varannan häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Vill bara undra lite kort här... rent generellt...

Funderar på gramanen och hur den egentligen inverkar på hästens muskler och rörelser... Den sitter ju vanligtvis under magen på hästen, upp genom bettringarna och till ryttarens hand. ( vi utgår i från detta här ju iaf)

Då när man tar i gramanen dras huvudet neråt, mot bringan? Är det då ett tryck (drag) i bettet som hästen ska släppa efter för? Kan det vara så att vissa hästar inte släpper efter för trycket? (får för mig att fler hästar låter huvudet följa me upp om gramantygeln släpps efter på.) Istället kämpar hästen emot trycket och försöker få upp huvudet igen? Vilka muskler tränas då? Jag skulle säga överlinjens muskler, de drar ihop sig och hästen får alltså en starkare upplyftande muskel med hjälp av motståndet i gramanen.

Eller har jag helt fel i detta? Finns det någon som kan förklara hur gramanen verkligen inverkar på hästen? Jag menar rent fysiologiskt?

gramanen verkar bakåt/nedåt. dessutom sitter ena änden fast mellan frambenen eller i sidorna på sadeln, dvs när hästen rör kroppen tar det emot även från det hållet. I min erfarenhet är gramanen tillräckligt skarp för att hästen ger efter för trycket punkt slut. den kämpar inte emot.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

jag tror att huvudkritikerna inte vill tro på att en ryttare faktiskt kan känna då de får en ärlig form utav ett tygeltag, det krävs inte alltid en tränare som säger -nu är det rätt. Man känner väl då ryggen arbetar och bakbenen bär med ärlig eftergift i nacke o hals!?:confused:.
självklart är det inte tygeltaget i sig som ger formen. Men ett ärligt svar på ett tygeltag är väl ändå nödvändigt för att öht lyckas inverka med sin sits o övriga hjälper.

jag fattar inte vad du avser med detta inlägg - vad har gramanen med detta att göra och på vilket sätt ger den en ärlig form via tygeltaget?
Tygeltag skapar inte form. Så nej, det är inte tygeltaget som skapar en god inverkan med sits och övriga hjälper utan snarare tvärtom.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Vad värre är tycker jag, är deltatyglar på pelhambett, pessoabett, helt raka tränsbett (hästmunnar är inte raka inuti), för kort martingal, thiedemantygel och sist men inte minst för hårda händer.

Det är inte hjälptyglarna det är fel på, det är användarna! Det är väl inte gramanen som bestämmer hur kort den ska vara och det är väl inte gramanen som piskar hästen där bak??? Inse fakta, det är inte hjälptyglarna som rider hästen eller instruerar den som rider hästen!!!!!! Den tränaren du nämner hade yrkat precis samma träning även om han/hon inte använde graman - då hade det istället varit något annat sätt att bromsa hästen på.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag tycker tyvärr du tackar åt ett kliche' inlägg.

"det är inte gramanen eller x hjälptygel det är fel på, det är användarna". samma kliche som ang. bett - att bett inte är skarpare än handen som håller det.

faktum kvarstår, att x bett eller x hjälptygel, har en grundkonstruktion i sig själva, som ger en viss grundeffekt. att då säga att "jag rider på ett taggtrådsbett men min hand är så mjuk och avvägd så det blir faktiskt inte så skarpt" blir ju bullshit rent ut sagt. samma med hjälptygel som graman. den inverkar på ett visst grundläggande sätt och sen finns det nyanser av det beroende på hur skicklig eller inte skicklig ryttaren är - men grundfunktionen KVARSTÅR - oavsett.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Det här med hoppning och graman har jag aldrig förstått mig på. Men det är tyvärr ganska vanligt har jag förstått. En annan hel konstig sak som bara hoppryttare skulle kunna komma på (generalisering hej vilt) är att rida med graman genom pelhambettets delta. Väldigt märkligt. Men jag vet att det är många som gör så..

Många gramananvändare rider med graman för att de inte klarar av att arbeta hästen korrekt utan. Om man då tror att hästen arbetar korrekt bara för att man har graman så kan jag förstå att de tror att de kan uppnå någon positivt genom att hoppa (små hinder, gymnastik) med den.

Jag har inget problem med att folk använder graman OM de använder den på ett bra sätt.
Klarar man av att rida hästen korrekt utan graman så ser jag inget hinder att man plockar på gramanen för hjälp med korrigering av ett visst problem.

Har man en häst som arbetar korrekt och avspänt i dressyren men som stressar upp sig när bommar kommer in i bilden så kan det säkert vara en hjälp att använda gramanen vid mycket små hinder/upphöjda bommar.
Man visar då vägen till en rund och avspänd form.
Men när det gäller hoppning, alltså högre bommar än "markarbete" så anser jag att gramanen bara hindrar.

Jag förutsätter dock att man har gramanen lös och inte ständigt spänd.
En ständigt inverkande (spänd) graman är enbart negativ.
Hur mycket gramanen inverkar hängandes genom sin tyngd i bettet lämnar jag osagt.

Själv använder jag gramanen i skogen. Inte för att hästen är galen utan för att han spänner sig och springer runt ala giraff i tron om att när som helst bli överfallen av närmsta gran :grin:
Gramanen är då en hjälp för mig att få hans uppmärksamhet, när han märker att jag faktiskt försöker inverka så fokuserar han på mina hjälper istället för på skogens alla monster.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Graman ar skitbra. Da bojjer hasten fint pa halsen och ryttaren kan fokusera pa att RIDA och strunat i att dra in halsen pa haststackaren!!!!!!!
Helt arligt sa utvecklasryttare oftast enormt med graman, da har de ro att fokusera pa sin egen ruma och att rida framat.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

stämmer till viss del, det håller jag med om, dock tror jag inte fokuset som det var avsett i tråden avser att utbilda ryttaren, utan frågan är riktad hur nyttigt det är för hästen. detta har avhandlats nu från många håll, och jag tror konsensus är att det ofta inte är en hit att ha en graman riden häst gjord av medelsvensson som använt den i syfte att endera få hästen att böja på nacken, eller för att parera sin egen obalans eller ostadiga hjälper....
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

varför ska ryttaren försöka dra in halsen på häststackaren och varför är hävstången bättre.:confused:
En så dåligt ridande ryttare ska ha annan hjälp än graman.

Som nån hoppguru sa: en graman i en okunnig ryttares hand är som att sätta en kniv i en apas hand:crazy:


jag har sett såna ryttare på graman:cool: och deras hästar. Jag kan säga att hästarna har inte mått bättre av det i alla fall:cry: I vissa fall total katastrof för hästens kropp.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Graman ar skitbra. Da bojjer hasten fint pa halsen och ryttaren kan fokusera pa att RIDA och strunat i att dra in halsen pa haststackaren!!!!!!!
Helt arligt sa utvecklasryttare oftast enormt med graman, da har de ro att fokusera pa sin egen ruma och att rida framat.

Vet inte om det var någon ironisk ton i ditt inlägg.
Men borde det inte i ett sånt fall vara vettigt för ryttaren att rida en lite enklare häst istället för att med graman låta häststackaren betala för ryttarens utbildning? Kanske sätta ryttaren på en häst i longerlina och öva utan tyglar? Det kanske är så att det är instruktören som har lite brister i sin undervisning? Kanske instruktören skulle kunna ge ett råd till ryttaren att inte koncentrera sig så mycket på huvudet på hästen? Kanske lägga upp träningen på ett annorlunda sätt så att fokus ligger på något annat än hästens form, kanske ryttarens form?
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag tror inte det var något ironiskt i hennes inlägg utan totalt ironiskt.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Det var skönt att höra för den här meningen gjorde mej ändå tveksam:

Helt arligt sa utvecklasryttare oftast enormt med graman, da har de ro att fokusera pa sin egen ruma och att rida framat.

Det är ju ett väldigt vanligt försvar och det lät inte ironi, men jag hoppas du har rätt:idea:
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag haller med men da i princip ALL ridundervisning gar ut pa att fa ner det dar sablars huvuidet sa ar ryttaren sen barnsben sa fixerad vid det att det inte finns sa mkt koordination over till annat.
Och en outbiudad ryttare kan inet utbilda en hast. Behover ryttaren graman sa behover den undervisas. Sa man ska alltid fukusera pa att utbilda ryttaren, inte hasten...Hasten blir bar nar ryttaren lart sig rida.
Enkel logik.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jo jag haller med om att man borde lagga upp traningen annorlunda men det ar inet genomforbart idag. studera vilken lektion som helst sa far du se.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag hoppades det också, men så var det visst inte. Men vi är alla olika. Jag undervisar inte alls så utan har en helt annan filosofi. Var och en får göra vad de anser bäst.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Tillägg till vad jag skrev ovan:
Jag menar att det är svårt att plocka ut en enskild del i en undervisningsfilosofi. Den delen där någon använder gramanen är ju en del i det hela för den tränaren och tittar man på hela undervisningssättet så kanske det är så att den passar in.
All undervisning behöver ha en röd tråd. Ett system och de systemen kan ju se ganska olika ut. Olika system passar olika tränare/ryttare/hästar.

(Men ursprungsfrågan gällde graman vid hoppning och det kan jag inte se några fördelar med alls.)
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag ser det lite annorlunda kanske, mindre diplomatistk kanske:D

Gramanen har den verkan den har. I en hand som är ostadig blir den ett oerhört skarpt redskap. Om ryttaren inte förmår att rida hästen till handen utan graman så kan den inte det med heller......Känslan kan bli att det är "bättre". Men formmässigt är det inte bättre, man har bara med muskelkraft fått hästen till en punkt där den "ger efter".

Jag har så svårt att se hur så många utan att blinka kan acceptera detta, och vägra se vad det egentligen är man gör, drar med muskelkraft in hästens huvud "på plats".

Om man jämför med tex rollkurdiskussionen så tror jag på fullt allvar att betydligt många fler hästar har fått skador på olika sätt av gramanridning än av rollkur. Ändå är det väldigt "accepterat" med gramanridning.

Kan inte ryttaren klara att få hästen till arbete så är det bättre med någon form av lättare inspänning om man absolut måste ha något, och att ryttaren longeras tex och får ta hand om sej själv, inte vingla i munnen på hästen med skarp inverkan. :crazy:
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

flashlight:
Alltså, vi är inte alls oense i den här frågan. Jag håller med dig helt och hållet. Jag menar bara att det går så snabbt att säga att något är fel, fel, fel. Men om jag fick hela utbildningstanken där någon har en graman inblandad skulle det vara lättare att säga vad man tycker. Det blir en mera rättvis bedömning/åsikt då. Det blir lite fel att bara plocka ut en liten del i själva undervisningen.
Jag skulle själv aldrig använda graman vid undervisning. Det hör inte hemma i min folosofi om utbildning av häst och ryttare. Men det kan finnas specifika orsaker till att man använder den typen av hjälptygel. Har själv använt graman en gång. Det var en häst som börjat resa sig rakt upp i tid och otid. (slog över vid ett tillfälle också) Honom hade vi graman på en period för att kunna ta i när han ville resa sig. Annars hängde den. Efter ett par veckor med den slutade han med de dumheterna.)

Min metod för ryttare med ostadiga händer är att de får rida med knut på tygeln tills handen är tillräckligt stabil. Sen får de hålla tyglarna i vanlig tygelfattning.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Nej, jag har förstått att vi är helt överens:idea: (Utom att du lät lite mer förstående där kanske än jag.)


Jag sa inte emot dej utan mer svamlade lite vidare på själva diskussionen, det var inte alls menat att argumentera mot dej:D

Ja, rena säkerhetsskäl är också det enda jag kan tänka mej, och förstå.
Det kan kanske finnas andra tillfälliga lägen, men det är troligen så att då finns även andra bättre lösningar.

Ang att resa sej så skulle jag inte våga lita på en graman då i o m att den hindrar hästens naturliga sätt att balansera sej, OM den får spel och lyckas komma upp trots gramanen så är risken att den går omkull större:crazy:(Det finns de som lyckas krångla sej upp ändå..:crazy:)

Men den kan nog hindra en del från att resa sej. (Jag tycker inte om hästar som reser sej alls:cool:)

Så nej det var inte alls meningen att argumentera mot déj:idea:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
182
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 300
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp