Hjälptyglar- en genväg?

Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Nej det trodde jag inte heller. Jag ville bara förtydliga mig lite. (Det blir så luddigt i text ibland.):)
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

ANG GRAMAN. Jag forstar inte varfor alla ar sa anti graman, var tranare 71 ar satte Thiedaman tygel pa var Welsh c ponny. Hon hade varit felriden i flera ar och hade hemsk underhals. Nar vi fick henne trippade hon, men nu har hon ett fint langt steg. Med T tygeln fick min nio aring oxa bra kontroll och kan rida ponnyn utan att den sticker upp huvet och rusar. Vi har nu aven tagit av hjalp tygeln och hasten gar fint nu eftersom den byggt om muskulaturen. Jag forstar inte hur detta forstor en hast, tygeln hjalper hasten att hitta ratt form, som den annars, i det flesta fall aldrig skulle hitta. :grin:
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Det här verkar vara ett vanligt argument från "gramananvändare"

Men vad är då en korrekt form?
Och hur kan en korrekt form, med näsan i eller framför lodplan, uppnås med en hjälptygel som, hur man än vänder och vrider på det, verkar genom att dra hästens näsa bakåt.
För hur du än sätter gramanen drar den ju bakåt.

Vet att man även hävdar att man får ner nacken och upp ryggen... MEN här har man återigen inte tänkt hela vägen

Som jag fick det förklarat för mig härom dagen, för att länga ut ryggen och få in bakbenen krävs en lång överlinje även i halsen.

När man tittar på de flesta hästar med graman, så är nosen så pass långt in mot bringan att överlinjen i halsen i själva verket är kort.
För att kunna balansera upp sig måste hästen även korta överlinjen i ryggen, vilket ger en svankande häst, alltså själva verket motsatsen till vad man säger sig vilja uppnå.

För att kunna välva ryggen måste hästen få ner och FRAM nacken. Bara ner, som man uppnår med graman, leder till en kortare hals.

Graman vid dressyrridning borde alltså vara kontraproduktivt.
Kommentera gärna om ni tycker jag tänker rätt eller fel.

Graman när man rider en häst som står på bakbenen eller har fått för sig att sticka iväg i vild sken i tid och otid tycker jag däremot är befogat.
Man blir så pass stark ( på grund av hävstångseffekten ) att det faktiskt går att stanna hästkräket.
Det är ju dock ingen skolridning utan snarare ett försök att få en häst att sluta vara livsfarlig i ett läge när det inte finns någon annan lösning. Tack och lov är så felridna hästar inte speciellt vanliga.

/

Susanne
Såna hä
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag måste säga att jag håller med dig.
Att hoppa med graman för att få bättre ryggverksamhet, det låter för mig lite som att man har bara har gjort det för svårt för sig själv och hästen. Ungefär som att man har en väldigt het häst som man inte kan reglera önskvärt tempo (framåt/bakåt etc) eller ens göra halt ifrån trav. Men så ger man upp för att man tröttnar på att sitta och öva halvhalter/halter/förhållningar (vad det nu kan vara) i trav, och så börjar man galoppera istället.
En tumregel jag har, är att det jag gör ska sitta och fungera ordentligt, innan jag går vidare till nästa steg, för annars så blir det bara skit av alltihop.
Det spelar ingen roll om det gäller att gå ifrån skritt till trav, eller om det gäller att gå ifrån korrekt arbete i galopp till att hoppa, innan jag avancerar till en "svårare" övning ska det jag håller på med för stunden sitta. Samma sak tycker jag att det är med formen. Har man en häst som inte går i en ärlig och riktig form i dressyren, så ska man inte förvänta sig att hästen helt plötsligt får muskler från ingenstans, att orkar gå i en ärlig form bara för att det står ett hinder uppbyggt.

Är det inte bättre att börja från början?
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Fast är en korrekt, eller rättare sagt lämplig, form alltid med näsan framför, eller i, lodplanet?

Att gramanen verkar bakåt är vi nog alla överens om, men om du tänker efter, kan du inte ha en välvd överlinje ändå?
En lång/utsträckt överlinje innebär i mina ögon inte att hästen arbetar med sina bakben och med ryggverkan. Ridskolehästen Sven tycker om att tippa näsan framåt, nedåt i marken med nybörjar-nils i sadeln. Jobbar Sven på ett korrekt, bra sätt med sin rygg och sina bakben? Lite OT, men lång och låg uttrycket är för mig ett missvisade uttryck, tycker detta främjar "påbogarna"- ridning, låg och rund är mer eftersträvansvärt.

Nej, graman är inte bra i alla händer. Eliten då? Vad sägs om deras graman-ridning?

Att hoppa en häst på graman för att få mer ryggverkan och en rundare språngkurva. Det fungerar, när det utförs korrekt. Det handlar sällan om några jättehinder, och sälla om en 100% sträckt graman. Det handlar om gymnastikhoppning, och fungerar som teknikträning. Har stått brevid två B-tränare i hoppning när de prövade detta på ett sto som lätt spände sig i sprången, skillnad -javisst. Hjälptyglar är hjälpmedel i rätt händer, ja.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag förespråkar inte användning av gramantygel, men vill bara säga att det går faktiskt att rida med tygeln såpass lös så att den bara inverkar när hästen tar upp huvudet. Då kan den vara en bra hjälp till att korrigera felridna hästar, i handen på en skicklig och känslig ryttare. Det är väl i stort sett den enda positiva användningen av gramantygeln.
Den ska inte användas för att dra in näsan på hästen, ej heller för att stoppa hästar som sticker eller reser sig.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Skit, skrev ett inlägg, långt och bra, men det försvann. Död åt alla datorer som äter mina inlägg!

Så nu blir det bara lite kort ( eller nåt ):

Verkar som att du sammankopplar framför lodplan med lång och låg? Det gör nämligen inte jag.
Att alltid rida lång och låg sliter, att alltid rida i eller framför lodplan gör det inte.

Har hittills bara sett ett fåtal gramanridna hästar som går korrekt, och de har gått lika korrekt utan gramanen.
Övriga har gått kraftigt bakom lodplan.

Vad anser du är det positiva med en gramantygel, utöver att den får ner huvudet på hästen? Hjälper den ryttaren att kontrollera rygg och bakdel?

Att eliten ofta rider med graman gör det inte mer rätt. Det handlar nog snarare om att de är under tidspress än om någon önskan om hästarnas väl.

Så jag anser fortfarande att graman är kontraproduktivt vid dressyrarbete.

Vid hoppning vill jag inte uttala mig om, är ej så insatt i det.

/

Susanne
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

En skicklig eller känslig ryttare får hästen i rätt form ändå.
Hur anser du att man får med rygg och bakben med en graman, på ett sätt som man inte får annars? För till att bara få ner huvudet finns det väl bättre metoder?

Tycker fortfarande graman är jättebra på hästar som springer iväg eller reser sig, dock. Bättre de än att någon ( häst eller människa ) slår ihjäl sig.

/

Susanne
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

En skicklig eller känslig ryttare får hästen i rätt form ändå.
Hur anser du att man får med rygg och bakben med en graman, på ett sätt som man inte får annars? För till att bara få ner huvudet finns det väl bättre metoder?

Tycker fortfarande graman är jättebra på hästar som springer iväg eller reser sig, dock. Bättre de än att någon ( häst eller människa ) slår ihjäl sig. /Susanne

Jag vet inte hur du läser, ingenstans har jag skrivit att man får med rygg och bakben med graman. Jag t.o.m. började mitt inlägg med att säga, att jag inte förespråkar gramantygel.

Du och alla andra skriver att graman drar in näsan på hästen. Då kontrade jag med att det går att ha gramanen såpass lös så att den inte drar in näsan på hästen, utan bara inverkar när den vill dra upp huvudet. För korrigeringsridning av felridna hästar. När hästen har upptäckt att den inte kan köra upp huvudet så jobbar man den på tränstygeln för att få med rygg och bakben och gramanen är helt lös utan inverkan, men så långt hade du kanske inte förstått. Men, som du också påpekar, de enda ryttare som är kapabla att använda gramanen rätt behöver den knappast. De som använder den för att dra in nosen på hästen ska inte rida med graman.

Angående hästar som sticker och reser sig, så är det bättre att lägga ner tid på att träna bort beteendet istället för att ta till genvägar som inte ger något.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Jag förespråkar inte användning av gramantygel, men vill bara säga att det går faktiskt att rida med tygeln såpass lös så att den bara inverkar när hästen tar upp huvudet. Då kan den vara en bra hjälp till att korrigera felridna hästar, i handen på en skicklig och känslig ryttare. Det är väl i stort sett den enda positiva användningen av gramantygeln.
Den ska inte användas för att dra in näsan på hästen, ej heller för att stoppa hästar som sticker eller reser sig.

Det är väl det skälet som de flesta anger och anser sej behöva den för:cool:
Men hur menar du att det är rätt väg att endast hindra hästen från att köra upp huvudet? Vad är syftet med det?

Finns det inte andra vägar om hästen vill köra upp huvudet, särskilt om man skulle vara en så skicklig och känslig ryttare:confused:
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Tack, det var det jag försökte få fram, men tydligen uttryckte jag mig lite luddigt.

Till Bobo: Det verkar som du blev provocerad av mitt inlägg, det var inte meningen.

Undrade bara, precis som flashlight skrev så mycket tydligare än mig: vad är meningen med att få ned huvudet, vad är syftet? Som jag har fått lära mig kommer det ner när du får igång rygg och bakben?

Sen skrev du att graman är effektiv vid korrigeringsridning. Det tycker jag verkligen att det är med en häst som sticker eller reser sig. Har faktiskt använt gramanen i bägge fall, beteendet har försvunnit och aldrig kommit tillbaka. Naturligtvis handlar detta om gravt felridna hästar, som inte har några fysiska problem, men beteendet är så befäst så det är en fara både för häst och ryttare. Då har jag hellre en livlina ( graman ) än en häst som sticker all världens väg. Och i de lägena fungerar den alldeles utmärkt, har i alla fall gjort så för mig.

/

Susanne
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

När min nuvarande häst var yngre föreslog min tränare att jag skulle hoppa på graman. Anledningen var att hästen, som i markarbetet klarade av samlingen galant i hoppningen blev lite pigg och stark, och därmed lång. Gramanen gjorde att jag fick ihop henne utan att behöva ta henne massor i munnen eller betsla upp.

Jag upplevde också att kvalitén på sprången blev bättre, men det har väl förmodligen att göra med att vi fick till samlingen.

Intressant att höra åsikter av någon som faktiskt provat, och kunnat utvärdera gramanens effekter. :bow:

Fördelar finns ju, då man får ihop hästen så bakdelen hänger med. Nackdelen är dock att ett ögonblick för sen i handen på gramanen kortar hästen istället för att runda den, och då faller ryggen. Så det ÄR ett bra korrigeringsverktyg, dock gör den endast nytta hos en ryttare som är så pass skicklig och finkänslig att den hade klarat sig utan ändå. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Svar till både dig och Flash: vet inte om jag skriver luddigt eller om ni inte har glasögonen på er :cool:
Flash brukar visserligen alltid ifrågasätta och vända på vartenda ord jag skriver :eek:

Med korrigering av felridna hästar menar jag såna som vill gå som en anka och titta på stjärnorna. Där kan gramanen hjälpa en skicklig ryttare att lära hästen att inte köra upp huvudet genom att ha den lös så att den bara verkar när hästen vill titta på stjärnorna. Arbetet med att få hästen att gå riktigt sker med tränstygeln, gramanen har absolut ingen inverkan där.
Det är vad jag tycker den enda anledningen till att någon gång använda graman. Men inte för vem som helst.

Flash fråga:
särskilt om man skulle vara en så skicklig och känslig ryttare

Mitt inlägg:
de enda ryttare som är kapabla att använda gramanen rätt behöver den knappast

Är det inte tydligt nu så kan det kvitta. Tänker inte förklara mera.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Flash brukar visserligen alltid ifrågasätta och vända på vartenda ord jag skriver :eek:

Vad är det för påhopp:confused: Jag säger emot argument, inte personer.

Och såvida du inte har andra nick (som jag då ev inte brukar vara överens med) så vet jag inte vad du syftar på.

Ang graman fattar jag ännu mindre vad du ville säga.:confused: Graman är något som jag anser möjligen kan användas i extrema fall som ren "livlina" precis som NobleArt skrev. Inget annat. Det finns bättre sätt även på såna hästar du nämner.

Och som jag förstod det ansåg du inte heller att en skicklig ryttare (skicklig nog att kunna använda den) ska behöva använda den, så då blir det ju lite svårbegripligt minst sagt vad du vill säga, egentligen:confused: Är vi överens eller inte....?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Sammankoppla lång och låg med framför lodplan nej. Men däremot, så när jag rider mina låga,runda så vill jag ha näsan i eller bakom lod med ett stöd till bettet. Ordentligt runda vill jag ha dem. När jag rider dem i tävlingsform då är målet att ha nosen i lodplan.

Det jag syftar på är att är en korrekt/lämplig form alltid med näsan framme? Inte sammankopplat med gramanridning utan även annars. För mig är det inte så.

Att stora delar av eliten sitter på graman är för att det skall underlätta för dem, de vill undvika slitageskador i rygg,axel,nacke. Genom hjälptygeln går det att minska slitaget. Efter att ha jobbat hos tränare med relativt frekvent gramananvändning så har jag sett många hästar som jobbat korrekt. Och även här anser jag (samt tränarstaben) att näsan gärna får vara bakom, den kommer fram tids nog med styrka. Tilläggas skall även att tränaren/na inte är grannen sven, utan väl etablerade tränare i sverige som själva rider på hög nivå.

Situationer då gramanen varit bra för mig: hästar som reser sig, fd ponny som var otroligt stark och kunde gå iväg med mig när jag pressade honom i skritt tack vare gramanen kunde vi ta igenom det som för honom tog emot, uteritter skrämda/spända hästar.
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

lånar egen knapp. såg att ni diskuterat i senare inlägg lite av det jag skrev här med så bortse om det verkar som jag upprepar vad som redan är sagt..
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Ingen graman här inte - tänk att det finns andra sätt att få hästar att må dåligt på...

nijmegen_forward.gif


http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not/nijmegen_forward.gif

ush, vilken hemsk bild, faktiskt :(
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

ja, ush..
Men det är ju tydligt att hästen 'sticker ifrån' ryttaren, som försöker få stopp på den... Kanske inte så ryttaren ser ut när den rider annars... gissar jag.. :)
 
Sv: Hjälptyglar- en genväg?

Fast jag har sett (är lätt att hitta om man googlar på vissa namn) videos på elit ryttare i dressyr som tyvärr rider fram hästen i denna "form" (jag skulle ju aldrig nånsin kalla det form men men) och också tränar så hemma/andra ställen.

De påstår att hästens ryggmusklulator stretchas osv. bla bla men jag ser inget försvarbart i att sitta och dra så hårt och krulla ihop en häst på ett sånt sätt, personligen tycker jag inte de personer bör kallas dressyrryttare, för dom rider på ett sånt sätt som inte hör hemma i dressyr, tycker inte jag.
Dressyr handlar ju inte om att tvinga och sitta och dra, det handlar om att ha ett samspel och kommunikation och stärka hästen, inte bryta ner och göra illa :(
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 299
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp