Bukefalos 28 år!

Hjälptyglar

JennyPenny96

Trådstartare
Jag vill veta vad ni tycker om hjälptyglar så som gramantyglar och halsförlängare. Min häst är 9år och blev inriden i mitten av sommaren och jag har tränat henne sen dess. Hon är ändå rätt pigg. Nu har jag gått tillbaka i utbildningen med henne eftersom hon har svårt att fatta galopp. Tror jag har slarvat med grunderna och förhastat mig fram. Nu kör vi konditionsträning då man skritta, trava och sakta av till skritt igen sen trav igen, så håller man på så lite grann. Nu vill jag att hon ska jobba i rätt form och funderar på att köpa antigen gramantyglar eller en halsförlängare, men vet dock inte vilket som är bäst.

Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Hjälptyglar

En gramman kan jag använda på en häst som blir urstark, kastar med huvudet en massa eller kör upp huvudet och sticker - och då sätter jag på en gramman bara för att en martingal inte fungerar och för att bryta beteendet. Alltså använder jag grammanen endast några pass eller som en form av säkerhet för mig, för att hindra att jag blir knockad eller för att hjälpa mig med kontroll utan att behöva betsla upp eller slita i bettet. Om jag sätter på en gramman är det för att jag själv inte klarar av situationen utan att använda hårdhänta hjälper. Alltid när jag rider med gramman så ser jag till att den bara inverkar i nödfall - jag använder den aldrig till att få hästen att kröka på nacken. Totalt så har jag under snart 20 år med hästar kännt behovet av att använda gramman 2 eller tre gånger.

En halsförlängare har jag använt ibland vid longering när jag inte haft tillgång till en chambon. En halsförlängare kan vid liten och sparsam användning användas vid longering. Ibland har även vissa ridskoleponnys där jag jobbar ibland fått ha halsförlängare för att de kastar mkt med huvudet och de blir lite lugnare med halsförlängaren och slipper då att eleverna drar i dem eller hamnar i obalans. Men en halsförlängare är egentligen trubbig, den ger inte omedelbar eftergift och leder ofta till att hästen hamnar i framvikt och på bogarna. Använder man den för mkt så kan den vara direkt skadlig. Det enda positiva med den är att man som ryttare inte kan miss-använda den som man lätt gör med en gramman om man inte vet hur den ska användas.

Att sätta på hjälptyglar på en oskolad häst är verkligen att skjuta sig själv i foten. Det enda du kommer lära hästen är att kröka på nacken. Bakbenen kommer fortfarande inte aktiveras mer, hästen kommer inte spåra utan fortsätta snedbelasta sig och du som ryttare kommer att luras att tro att allt är frid och fröjd tills hästen drar på sig en kotledsinflammation. OM man ska använda sig av en hjälptygel så gör det i samråd med tränare och använd då en chambon/gouge-tygel och använd den SPARSAMT.

Sen, har du hållit igång din häst sen i mitten av sommaren så är det dags för en viloperiod. En nyss inriden häst har massor att smälta mentalt och den har fått börja använda sin kropp på sät den aldrig gjort tidigare. Ge den minst 3 v. vila för att den ska kunna smälta lite vad som hänt och för att alla små-krämpor, muskelvärk och trötthet ska få läka ut innan det blir en riktig skada av det. Låt henne vila. Sen när du sätter igång henne igen så öva galoppfattningar på lina eller töm på stoora spår. När det är dags att galoppera med ryttare på så fatta galoppen ute eller i slutet av en kortsida om du är på ridbanan - galoppera en långsida och bryt sen av igen. Fattar man på samma ställe ett par gånger med hjälp av röstkommando så lär de sig lättare.
 
Sv: Hjälptyglar

Det är ganska mycket att begära av en häst som är riden i 2-3 månader att den ska fatta galopp i rätt form. Det klarar kanske en rutinerad unghästutbildare, men för de flesta av oss tar det lite längre tid än så, särskiltom man inte har satt grunderna i skritt och trav. Med en så grön häst är det vackert så om den fattar galopp på hjälpen utan att bli stressad eller rusa in i galoppen. Får man dessutom rätt galopp är det en bonus.

Jag tycker inte att du ska köpa hjälptyglar, för det kommer inte att hjälpa dig att få en ärlig form på hästen och det är ingen genväg i stället för att bygga upp hästen. Lägg pengarna på att rida för instruktör i stället!
 
Sv: Hjälptyglar

Har ni några bra övningar för att bygga upp musklerna? Vet att volter,serpentiner, vänd snettigenom och tempoväxlingar är nyttigt. Men en annan i stallet sa till mig att man kunde köra med hjälptyglar i typ 10-15min sen rida utan resten av passet. Det är hon som kom med förslaget, blev bara lite förvirrad men ska prata med min ridlärare istället.
 
Sv: Hjälptyglar

Tror inte på att ha hjälptyglar på en unghäst, dessutom har du inte så mycket rutin själv och det blir väldigt lätt fel som är svåra att korrigera senare.

Det bästa muskelarbetet är uteritter i skogen, klättra upp och ned, långa skrittpass på knöliga skogsstigar, lugna galopper... Du kan träna övergångar och små tempoväxlingar.

En unghäst som ridits 6 månader ska inte harva runt på banan - den ska hitta framåtbjudning, och kunna starta/stanna/svänga i alla gångarter.

Och som Ottillia frågade - har den haft några viloperioder?
 
Sv: Hjälptyglar

Galoppfattningar, galoppfattningar och mer galoppfattningar tycker jag iaf är kanon när man vill stärka galoppen.
Fatta galopp och bryta av igen efter 3-4 språng, skritta 5 steg, fatta galopp igen t.ex.

Kan med fördel göras ute och behöver inte ske på banan
 
Sv: Hjälptyglar

volter och serpentiner är uppbyggande om hästen är tillräckligt skolad för att förstå att böja sig runt innerskänkeln och spåra. Annars så sliter böjda spår. Fart sliter också så tempoväxlingar är bra men bara om de görs i balans.

Övergångar om man rider dem rätt är stärkande. Om man låter avsaktningen ta tid så att hästen joggar in i skritten och sen trampar in i traven i balans. Om den släpper bakbenen i avsaktningen eller springer iväg i igångsättningen så har övergången ingen vidare verkan som stärkande.

Ut i skog och mark, klättra minst en gång i veckan och skritta mkt på lång tygel. Ut på lite oländiga stigar i skogen där hästen får balansera upp sig och se sig för vart hon sätter hovarna. Sånt arbete är susen på en häst som ska bli starkare. Har man sällskap får man bjudningen på köpet. Träden är också bra för att lära dem att forma sig runt innerskänkeln - lägg till skänkeln när ni går runt en trädstam så förstår de snart att de ska forma sig runt den.

Om man sen erbjuder en oskolad häst en mjuk hand och lockar den att spåra så kommer den söka sig i form rätt snart. Om du själv inte är säker på hur du ska skola hästen så ta hjälp av din instruktör och investera i att den eller någon som är kunnig på att rida unghästar rider din häst någon gång i veckan. om du själv inte vet hur du ska utbilda din häst så blir det lite som att en blind leder en blind. -och än en gång, låt den vila om den inte har gjort det sen inridningen!
 
Sv: Hjälptyglar

En 9 årig häst som inte är riden tidigare , bör behandlas än mer försiktigt än en unghäst som börjar ridas och utbildas. Detta pga att hästens förmåga att stärka senor , leder , ligament och belastning är som mest påverkbar dess första unga år . Man kan därmed inte ens resonera med en sån som generellt med en vanlig unghäst .

Din tanke om hjälptyglar för att stärka / forcera in formen på den häst du beskriver blir mkt problematisk i mina ögon .
 
Sv: Hjälptyglar

Hjälptyglar är till för att få hästen att böja på nacken utan att aktivera bakpartiet. vilket får hästen att gå på framdelen.
Populärt häromkring.
Den värsta jag sett red på liten volt med hästen inspänd bakom lodplan.
Detta innebar att hästen fick sparka bakut i varje steg för att komma runt på den lilla volten med sporrhjälp.
Detta skedde i en sluttande knögglig gräshage.
Men ryttaren såg nöjd ut med den korta galoppen på framdelen.
Det finns bättre sätt till en ärlig form som stärker hästen.
En unghäst skall släppa i nacken och länga överlinjen, inte dyka som en ubåt på bogarna.
 
Sv: Hjälptyglar

Har ni några bra övningar för att bygga upp musklerna? Vet att volter,serpentiner, vänd snettigenom och tempoväxlingar är nyttigt. Men en annan i stallet sa till mig att man kunde köra med hjälptyglar i typ 10-15min sen rida utan resten av passet. Det är hon som kom med förslaget, blev bara lite förvirrad men ska prata med min ridlärare istället.

Rid ut på hästen. Mycket! Du bygger inte lika mycket muskler om du rider på ridbanan eller i ridhuset varje dag. Klättra i backar, rid på varierande underlag och fokusera inte på vart hästen har sitt huvud. Så länge den inte har de rätta musklerna är det inte särskilt viktigt.
Hjälptyglar är som sagt en dålig idé.
 
Sv: Hjälptyglar

Det beror helt på ålder och utbldningsnivå på hästen enligt mig.
Unghästar och hästar under utbildning ska inte ridas med hjälptyglar.
Har man en häst som inte blivit "tränad" på länge kan man ta hjälp av en martingal, thiedeman eller en graman, men enbart till en början.
En häst går inte i form förrän den bär sig själv med enbart små signaler från ryttaren (enligt mig)...
Sedan finns det självklart hästar som man måste "lyfta" (då med armarna) för att de ska gå i form, med då har de en inkorrekt utbildning.
 
Sv: Hjälptyglar

Jag vill veta vad ni tycker om hjälptyglar så som gramantyglar och halsförlängare. Min häst är 9år och blev inriden i mitten av sommaren och jag har tränat henne sen dess. Hon är ändå rätt pigg. Nu har jag gått tillbaka i utbildningen med henne eftersom hon har svårt att fatta galopp. Tror jag har slarvat med grunderna och förhastat mig fram. Nu kör vi konditionsträning då man skritta, trava och sakta av till skritt igen sen trav igen, så håller man på så lite grann. Nu vill jag att hon ska jobba i rätt form och funderar på att köpa antigen gramantyglar eller en halsförlängare, men vet dock inte vilket som är bäst.

Tacksam för alla svar! :)

Rätt form får du inte med hjälptyglar. Hästen är nyligen inriden, ge den en liten vila så den kan landa lite. Sen gör du om grundarbetet, befäster det du lärt den under sommaren. Sen går du vidare...utan hjälptyglar.
 
Sv: Hjälptyglar

Formen kommer när hästen har styrka, ork och balans för att bära sig rätt. Ut i skogen, klättra och ha kul med denne. Och glöm inte vilan, den är så himla viktig och så himla tacksam.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 149
Senast: Stergo
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp