Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det något ni brukar ha, eller?
Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.
Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?
Har ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder.Vad bra att det har blivit så vanligt! Rätt galet att det någonsin varit norm att åka utan egentligen...
Jag frågade mamma och hon sa att det inte alls var en grej när vi var små, varken för barn eller vuxna. Hon minns att en familjevän började med hjälm nån gång i slutet av 90-talet men att de var väldigt ensamma om den saken då.
Alltid hjälm! Har det även när jag cyklar och rider.
Känns så sjukt onödigt att något riktigt allvarligt ska hända för att jag struntat i en så simpel grej som en enkel hjälm.
Känns väldigt omodern och dumdristigt att inte ha det ärligt talat.
När jag köper egen el-cykel kommer det att bli en Hövding då de skyddar bättre, vet inte om de kan användas för utförsåkning också?
Utomlands! Har aldrig åkt i Sverige tror jag, Alperna låg ungefär lika nära fast på andra hålletHar ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder.Inte vacker! Min uppfattning är att de flesta barn hade hjälm. Däremot inte mina föräldrar.
I Sverige och Norge hade alla barn hjälm i skidbackarna när jag var liten (vad jag minns), men kan absolut tänka mig att det inte var så vanligt i alperna dåUtomlands! Har aldrig åkt i Sverige tror jag, Alperna låg ungefär lika nära fast på andra hållet![]()
Då kan det säkert vara förklaringen till skillnaden i våra upplevelser!Utomlands! Har aldrig åkt i Sverige tror jag, Alperna låg ungefär lika nära fast på andra hållet![]()
I Sverige och Norge hade alla barn hjälm i skidbackarna när jag var liten (vad jag minns), men kan absolut tänka mig att det inte var så vanligt i alperna då![]()
Eller så är det bara mammas undermedvetna som försöker döva det dåliga samvetet med fabricerade minnenDå kan det säkert vara förklaringen till skillnaden i våra upplevelser!![]()
Jag åkte mycket skidor med mina föräldrar i svenska fjällen på sent 80 och 90-tal. När jag var barn hade jag absolut hjälm men när jag blev äldre, typ 14 eller nåt hade jag inte längre det..och mina föräldrar är väldigt försiktiga generaler så tror inte det var något ovanligt att ungdomar åkte utan hjälm. På senare år när jag har åkt har typ alla haft hjälm.Eller så är det bara mammas undermedvetna som försöker döva det dåliga samvetet med fabricerade minnen![]()
![]()
Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.
Har absolut hjälm, hade det som.barn och har sen haft det de senaste 14 åren eller så. Hade en kort period när jag var 15-17 när jag inte hade hjälm. Helt knäppt och galet! Oavsett hur man själv åker så finns det som sagt andra i baken. Jag har skadat mig allvarligt (drog korsbandet) en gång i skidbacken och det skedde pga att jag blev påkörd bakifrån. Detta var för 3 år sen så jag hade ju då som tur hjälm, annars har jag nog i vart fall fått en hjärnskakning.Är det något ni brukar ha, eller?
Känns denna igen, möjligtvis?Har ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder.Inte vacker! Min uppfattning är att de flesta barn hade hjälm. Däremot inte mina föräldrar.