Hjälp att välja stallplats

Bukefalos 30 år!

Vilken stallplats hade du valt?

• Stall 1

Röster: 0 0,0%
  • Stall 2

Röster: 6 10,0%
  • Stall 3

Röster: 54 90,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    60
Beror väl helt på var man bor. I norra Dalsland brukar det vara ungefär juni till och med september. När jag bodde i Skåne var det närmre april/maj till och med oktober.
Fast då är det ju inte sommarbete längre, om det börjar på våren och pågår långt in på hösten... :D

:confused: förstår inte vad det ger att märka ord?
Det handlar väl inte om att märka ord?? Jag tycker på riktigt att det är en jättekonstig företeelse att man släpper hästar på bete nästan halva året nuförtiden. För jag antar att man med bete menar att de går ute dygnet runt? När jag kunde ha hästar på bete - för många år sedan och innan fånghästarna - var det traditionellt sommarbete som varade mellan juni till augusti ungefär. Men numera släpper man kanske på bete med en tillhörande ligghall? Det gjorde förvisso inte vi när de bara släpptes ut dygnet runt sommarmånaderna. Det kanske är det som är skillnaden.

Det handlar väl inte om att märka ord?? Jag tycker på riktigt att det är en jättekonstig företeelse att man släpper hästar på bete nästan halva året nuförtiden. För jag antar att man med bete menar att de går ute dygnet runt? När jag kunde ha hästar på bete - för många år sedan och innan fånghästarna - var det traditionellt sommarbete som varade mellan juni till augusti ungefär. Men numera släpper man kanske på bete med en tillhörande ligghall? Det gjorde förvisso inte vi när de bara släpptes ut dygnet runt sommarmånaderna. Det kanske är det som är skillnaden.
Varför är det konstigt att hästar går ute så länge det finns gräs? Förstår verkligen inte det.

Vi bor i ett avlångt land, klimatet är inte detsamma överallt. Skåne ligger några månader före Dalsland på våren, och några månader efter på hösten. Det är varmt och gräset växer medan vi mycket väl kan ha snö och tjäle här. Är väl inte så konstigt att betesperioden varierar då?

Mina går på lösdrift här, i Skåne stod de mestadels uppstallade men gick på bete (utan ligghall). Väldigt trevligt att kunna ha dem ute så mycket även när de inte gick på lösdrift.

Vi bor i ett avlångt land, klimatet är inte detsamma överallt. Skåne ligger några månader före Dalsland på våren, och några månader efter på hösten. Det är varmt och gräset växer medan vi mycket väl kan ha snö och tjäle här. Är väl inte så konstigt att betesperioden varierar då?

Mina går på lösdrift här, i Skåne stod de mestadels uppstallade men gick på bete (utan ligghall). Väldigt trevligt att kunna ha dem ute så mycket även när de inte gick på lösdrift.
Jag bor i södra Småland - på gränsen - till Skåne. Det är ändå min uppfattning att om jag skulle ha hästar på bete här skulle det inte vara från maj till oktober utan en ligghall. Jag VET att det är tillåtet så länge gräset växer, men det är inte riktigt min melodi. Och tycker knappast att det kan kallas "sommarbete". Men vi är alla olika och har rätt att tycka olika. Vi kan ju kanske länka detta till tråden om att @Kristall10 s ponny är svårsåld. Om förväntningarna numera är att man ska kunna ha en häst på bete - på fri tillgång - i flera månader om året så blir det ju besvärligt att hitta ett hem till en fånghäst.

Jag bor i södra Småland - på gränsen - till Skåne. Det är ändå min uppfattning att om jag skulle ha hästar på bete här skulle det inte vara från maj till oktober utan en ligghall. Jag VET att det är tillåtet så länge gräset växer, men det är inte riktigt min melodi. Och tycker knappast att det kan kallas "sommarbete". Men vi är alla olika och har rätt att tycka olika. Vi kan ju kanske länka detta till tråden om att @Kristall10 s ponny är svårsåld. Om förväntningarna numera är att man ska kunna ha en häst på bete - på fri tillgång - i flera månader om året så blir det ju besvärligt att hitta ett hem till en fånghäst.
Just att ha hästen på bete i flera månader om året kan knappast påstås vara något nytt. Exakt hur lång den säsongen är, och hur man väljer att nyttja den, varierar.

Men det här känns lite långt ifrån TS så jag tänker inte diskutera det mer här.

OT men här i Norrbotten är det vissa år möjligt att ha häst på betesmarken från mitten av maj till mitten av oktober. Det är 5 månader.

Gräs växer vid väldigt låga temperaturer.
Likaså här i Dalarna.
Jag har vissa år släppt hästarna på bete i maj och de gick ute till slutet av september.
De hästarna jag hade då trivdes på bete och tyckte livet var riktigt gott, i dubbla bemärkelser.

Jag var också glad, gratis gräs, hökostnaderna de åren var riktigt låga 😄

Ärligt talat är det enligt min uppfattning trevligare väder för hästarna att gå i beteshage utan ligghall tidigt och sent på betesäsäsongen än vad det är under de rena sommarmånaderna. Förstår verkligen inte varför det är så konstigt att hästarna går I beteshage så länge det finns gräs?

Vi har ligghall i vinterhagen, men inte i sommarhagarna, om än träd i de flesta. Är betydligt vanligare att vi tillfälligt flyttar tebax dem i lösdriften eller till sommarhagarna med mycket träd under juni-juli än under aug-okt. (Pga värme/insektstryck)

Eftersom utevistelse och rörelse är det bästa för alla hästar så är det väl toppen att så många hästar som möjligt får den möjligheten?

Vi har vindskydd i hagen året om. Låter dem gå ute dygnet runt så fort det är tillräckligt torrt i hagen och ingen frost.
Min är lättfödd och stallägarens fångkänsliga så vi begränsar betet och stödfodrar vid behov.

Eftersom utevistelse och rörelse är det bästa för alla hästar så är det väl toppen att så många hästar som möjligt får den möjligheten?

Vi har vindskydd i hagen året om. Låter dem gå ute dygnet runt så fort det är tillräckligt torrt i hagen och ingen frost.
Min är lättfödd och stallägarens fångkänsliga så vi begränsar betet och stödfodrar vid behov.
Självklart är mycket utevistelse toppen. Mina går i skogshage 5:30 till 21 året om.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka