hjälp!! avliva eller behålla

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lindas999
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 007
L

lindas999

jag har ett problem. när vi flyttade till min farfars gamla gård fick vi hans gamla häst med på köpet. ett korsning av fjording & ardenner. han har gått själv väldigt länge o är lite ouppfostrad. jag har nu köpt en shetlandsponny som sällskap o sen har jag även lånat en annan shetlandsponny. problemet är att han inte kan stå själv i sin box även om han ser de andra utan han blir helt galen obara sparkar o kastar sig mot boxdörren(som egentligen inte e en boxdörr utan mer en grind). han är dessutom halt. veterinären har inte hunnit kolla på honom än. min fråga till lite mer hästkunniga är : vilket är mest djurplågeri, att avliva honom eller att låta honom gå kvar trots att man varken har tid eller kunskap att ta hand om en ohanterad häst. han är 14 år gammal..

Sv: hjälp!! avliva eller behålla

lindas999 skrev:
jag har ett problem. när vi flyttade till min farfars gamla gård fick vi hans gamla häst med på köpet. ett korsning av fjording & ardenner. han har gått själv väldigt länge o är lite ouppfostrad. jag har nu köpt en shetlandsponny som sällskap o sen har jag även lånat en annan shetlandsponny. problemet är att han inte kan stå själv i sin box även om han ser de andra utan han blir helt galen obara sparkar o kastar sig mot boxdörren(som egentligen inte e en boxdörr utan mer en grind). han är dessutom halt. veterinären har inte hunnit kolla på honom än. min fråga till lite mer hästkunniga är : vilket är mest djurplågeri, att avliva honom eller att låta honom gå kvar trots att man varken har tid eller kunskap att ta hand om en ohanterad häst. han är 14 år gammal..
är det en problem häst? Du bör ju absolut kolla upp han hos en veterinär, han kanske har ont någon annastans också.. och sen är ju halt också. Om du inte har tid så tycker jag nog inte du ska ha kvar den. Men om du har tid, så kan du ju försöka uppfostra den men det kanske inte är det lättaste med tanke på att den är 14år och att den är ganska stark också,

Om du känner att du absolut inte har tid, tycker jag det är bättre att ta bort honom. Det är inte så mycket till hästliv att bara gå och dra...

Vad har han gjort tidigare?? Är han van vid att bara gå i hage, kanske han trivs utmärkt med det.

Jag tror inte det är några problem att uppfostra honom även om han är 14 år. Med mycket pyssel och promenader kan han säkert trivas utmärkt resten av livet.

Men du måste bestämma dig för hur mycket tid du vill lägga på honom. Känner du att du inte orkar, tycker jag det är bättre att ta bort honom direkt.

Du kanske kan hitta någon annan som vill ha honom. Någon som behöver en sällskapshäst...

Att avliva en häst är aldrig djurplågeri om det görs korrekt.
Låter som en häst nästa ägare kommer få problem med. Ofta är det folk med mer tro än förmåga som försöker ta hand om såna hästar.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka