Hjälp behöver veta får ungdom tävla hingst ?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Jaqqi__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 282
J

Jaqqi__

Kom i diskution med en kompis om i vilka grenar ungdom får tävla hingst (själv tävlar jag western där ungdom får tävla hingst men endast i vuxenklasser (open)

Jag trodde mig veta att man inom ponnyhopp, dressyr och fälttävlan var det ok att tävla hingst fast man var ungdom (kanske tom 12 år).

men min kompis hävdar att man inte får tävla hingst inom ridsportfärbundets tävlingar.

vem har rätt?

Någon som har kunskap, sökte på ridsportsförbundets hemsida men hittade inget där.

Sv: Hjälp behöver veta får ungdom tävla hingst ?

det är väl klart att ponnyhingstarna måste få tävla i dressyr, hopp och fälttävlan!

den enda regeln jag känner till är att man väl måste vara över en viss ålder för att få leda hingst på tävlingsplats?

Det finns ju en del unga ryttare som tävlar hingstar i hopp och dressyr på stor häst. En del hingstar lånas ju ut till SM osv.

Naturligtvis får man tävla hingstarna! Hade själv hingst på ponnytiden (var just 12 år när vi började tävla) och det var gott om dem ute på tävlingsbanorna i samtliga discipliner (och är fortfarande). Och hade kompisar som tävlade hingstar även på junior/YR-tiden.

Regeln att man måste vara 16 år för att leda hingsten fanns visserligen inte då (inte förrän jag hade fyllt 16 själv i alla fall), men antar att den gäller nu? Den gäller åtminstone stenhårt på utställningar och liknande.

Och om det skulle vara så att inga hingstar skulle få tävla inom Ridsportsförbundet, hur förklarar din kompis då Briar t.ex...? ;) (Hade förresten varit lite intressant att veta var din kompis fått sin information ifrån eftersom h*n verkade ganska säker på sin sak.)

Och om det skulle vara så att inga hingstar skulle få tävla inom Ridsportsförbundet, hur förklarar din kompis då Briar t.ex...?

Jag tror hon menade ungdomar och hingstar, inte hingstar generellt och som hanteras av vuxna.;)

Jag började tävla hingst när jag var nio år och har gjort det hela ponnytiden ut sen dess. Man måste heller inte vara 16 för att hantera en hingst på en tävlingsplats, enligt TR bör man vara det.

Tack så mkt för alla svar, hopp och dressyr var jag ganska säker på att man där fick tävla hingst som ungdom ( vet att jag för några år sedan såg en jättefin liten NF hingst där tjejen som hoppade bara var 10 år och han hoppade hus.

´

dom ska/har ändrat det till 'måste' för alla tog det som 'bör' fast det ska vara 'måste' så sa en som jobbar med sånt där. För det är fler ställen i TR som det står bör fast ska vara måste fast vet ej om det har ändrats eller inte. Men man måste vara 16 för att leda hingst.

hmmm , ,,, rörrigt inlägg men så sa en som jobbar med ridsportförbundet lr vare är ;)

Har det inte kommit någon TR-ändring så gäller det som står i TR, alltså bör.

Vet en som är 10 år som tävla hingst i dressyr och lite hoppning ibland så det får man.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 740
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet... 2
Svar
21
· Visningar
2 409
Senast: muppia
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 837
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka