HJÄlp cykelsemester med hund?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare jorgen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 521
J

jorgen

Ska snart med familj och vänner på cykelsemester. Hade tänkt ta med min hund. ¨Men behöver då en stor cylkelkorg där hon kan få ordentligt med plats. Min hund är en 1 årig westie tik på ca 8 kg.

Âr det någon som har något förslag på vart jag kan hitta en stoor cykelkorg?
âr det någon som provat att ha hunden i en cykelvagn?,

Har ni några bra tips på vad man kan tänka på när man är på cykel/semester med hund?

TAcksam för svar.:)

Sv: HJÄlp cykelsemester med hund?

Oj, 8 kg i cykelkorgen? Det blir nog både vingligt och bökigt?
Vår lille väger ca 7 kg och vi ska köpa en cykelvagn att ha honom i, där får man ju plats med lite packning också :idea:

Ta en cykelvagn i stället.
Nu var jag aldrig på cykelsemester men hade ändå en cykelvagn åt gamle jycken.
Han kunde ju ligga bekvämt i den så det måste ju underlätta om hunden ska vara där under lång tid.
Jycken vägde 10 kg.

Men cykelvagnar kostar runt 1000-2000 kronor, hade antagligen vart den smartaste lösningen. Men kan inte lägga så mycket pengar på en vagn. :)

Har du hittat någon bra vagn? vad får du ge för den ?
:D:):D

Håller med de andra om cykelvagn. Leta på blocket. Finns för 500:- begagnade där.

Såg en på ett cykelställe på 1500, tycker jag det är värt. Kan ju vara ide att kolla blocket också som sagt :idea:

Köpte min för 600, sålde den ett år senare för samma pris.....(plats för 2 barn och av bra märke som säljs på sportaffärer)

Var ska ni cykla? I en cykelkorg kan du ju inte ge hunden skugga vilket lätt kan bli farligt så här års. På en cykelsemester cyklar man ju ofta mååånga timmar om dagen och inte bara en liten sväng som hemma.
Jag har min dvärgschnauzer på knappa 8 kg i en vanlig cykelkorg. det funkar men jag skulle inte vilja ha honom där på en cykelsemester, han sitter inte tillräckligt bekvämt.

Har min dvärgschnauzer (8 kg) i en cykelkorg (för hund) där fram. Han kan både sitta och ligga och inte blir det vingligt för det så jag skulle absolut kunna tänka mig att åka på cykelsemester med den korgen. Köpt på ebay för 200 kr.

Finns även korgar med galler ovanför så att hunden inte hoppar ut och man kan trä över regnskydd/solskydd.

Cykelkorg, finns stora på både djuraffärer och välsorterade cykelbutiker.
En vagn tar väldigt mycket vind och det blir tyngre att cykla.

På kortare turer åker de mindre hundarna (7-9kg) cykelkorg och de stora springer bredvid. Har jag mer än en liten med eller ska lite längre så kopplar jag på cykelkärran. De åker ypperligt i den och hoppar glatt in, de små iaf, de stora har jag inte provat med än då det inte funnits behov.

*kl*

Jag köpte världens bästa grej på Clas Ohlson i fjol - en rejäl hållare som skruvas fast på pakethållaren. Eg ska man frakta t ex en läskback där, men jag hittade en perfekt plastlåda som passar utmärkt att ha två 8 kg hundar i. Hittar den dock inte på deras hemsida nu.

Annars finns den ett företag som heter Wald - deras "Giant Delivery basket" borde passa bra. Det sägs att det funkar bra att beställa från deras hemsida!

Cyckelvagn låter vettigast.
Tänk på att ge hunden vatten ofta.
Jag har själv Papillon, en liten ras, mina väger mellan 3-4 kg.
Jag kan cyckla med dem ca 1 timme på höst/vår/vinter.
Nu på sommaren så ska man kanske hålla sig till en halvtimme, man ser ju på hunden om den ser varm ut och man måste ge dem vatten ofta.
Men hundar mår bara bra av att få springa sidan om lite, din hund ska väll inte åka hela tiden?

såg i tidningen Härliga Hund att IKEA har lanserat ett semesterkitt för hund, verkar störtbra för dig faktiskt. Kostade inte alls mycket:) det innehöll en hopvikbar säng med madrass, hopvikbara och förslutbara matskål och vattenskål. Detta kommer sen i en praktisk påse att förvara allt i. :) ett plus är att det var snyggt med! (hahha detta lät som en reklam, men ändå;))

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 538
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 541
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 454
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur