Hjälp en noob med lite frågor kring att driva ett stall.

Bukefalos 30 år!

Har stått i ett stall där stallägaren bara tog betalt och lät sedan de inhyrda sköta allt. Allt i från in/utsläpp till att sätta regler och lösa konflikter. Det funkade INTE! Det blev kaos och det var alltid någon som var emot det majoriteten bestämde och körde sitt eget race.
Eftersom stallägaren inte alls var inblandad så kunde inte ”problempersoner” sägas upp. Han var nöjd så länge han fick betalt.
Tex köpte jag in ett spånlass, alla skulle dela på kostnaden men en vägrade för att spånet hade blivit lite blött innan det skottades in under tak. Ändå använde hen glatt spånet.
En annan hade egna tider för in och uttag. Kom till stallet vid 11 tiden en dag och alla hästar var fortfarande inne och hade inte fått frukost. Ringde personen som tyckte att det inte gjorde något att de stod inne lite längre då det var kallt ute. Osv osv.
Flyttade till egen gård efter det… 🙄
Jag skulle inte hyra boxplats i ett stall där stallägaren inte var hästkunnig och egagerad i skötseln av stallet.
Även om du är van vid att ha gård så har du ingen erfarenhet av häst och hur dessa bör hanteras och skötas. Det kan leda till många konflikter.

En bonus är det verkligen inte! Du tjänar inget på det, snarare tvärtom och det är jävligt folk i största allmänhet.

Jag har eget stall med egna hästar och tar inte in hyresgäster. Skulle jag sluta med hästar skulle jag hellre bygga om stallet till garage och hyra ut, än att hyra ut det som stall.

Någon som vet mer om detta är @Inte_Ung. Jag vet inte om hen vill berätta eller inte.
Samma här. Vi hyrde ut platser första åren vi hade gården. Sedan sa jag aldrig mer. Den ena var knepigare än den andra och det slutade med att jag skötte om även deras hästar utan ersättning eller hjälp när jag behövde det.

En bonus är det verkligen inte! Du tjänar inget på det, snarare tvärtom och det är jävligt folk i största allmänhet.

Jag har eget stall med egna hästar och tar inte in hyresgäster. Skulle jag sluta med hästar skulle jag hellre bygga om stallet till garage och hyra ut, än att hyra ut det som stall.

Någon som vet mer om detta är @Inte_Ung. Jag vet inte om hen vill berätta eller inte.
HAHA låter intressant:confused:. Antar att förskottsbetalning är vägen att gå.

Har stått i ett stall där stallägaren bara tog betalt och lät sedan de inhyrda sköta allt. Allt i från in/utsläpp till att sätta regler och lösa konflikter. Det funkade INTE! Det blev kaos och det var alltid någon som var emot det majoriteten bestämde och körde sitt eget race.
Eftersom stallägaren inte alls var inblandad så kunde inte ”problempersoner” sägas upp. Han var nöjd så länge han fick betalt.
Tex köpte jag in ett spånlass, alla skulle dela på kostnaden men en vägrade för att spånet hade blivit lite blött innan det skottades in under tak. Ändå använde hen glatt spånet.
En annan hade egna tider för in och uttag. Kom till stallet vid 11 tiden en dag och alla hästar var fortfarande inne och hade inte fått frukost. Ringde personen som tyckte att det inte gjorde något att de stod inne lite längre då det var kallt ute. Osv osv.
Flyttade till egen gård efter det… 🙄
Jag skulle inte hyra boxplats i ett stall där stallägaren inte var hästkunnig och egagerad i skötseln av stallet.
Även om du är van vid att ha gård så har du ingen erfarenhet av häst och hur dessa bör hanteras och skötas. Det kan leda till många konflikter.
Vad betala du i det förra stallet och var det fullt? Delade ni på sysslorna då eller? Fördelen är la att man är mer öppen för förslag som nybörjare kanske. Inte bara säger si o så ska det va. Lösa konflikterO_o är det så vanligt med konflikter ? Folk sköter la sig själva tänker jag. Handlar det om stallet får man la kanske lägga sig i

Senast ändrad:
Fast man får inte sparka ut folk hur som helst heller. Processen att få personer därifrån som vägrar är knepig. Och hästen kostar dig både tid och pengar undertiden eftersom den fortfarande ska äta och släppas in/ut osv.

Det blir mer komplicerat när levande djur blir inblandade.

Du behöver dessutom tillstånd från länsstyrelsen. Däri ligger ett kunskapskrav bland annat - något som jag har svårt att se att du lever upp till?

Jag har oerhört mycket att berätta i ämnet.
Men eftersom att det "jäkliga folket" som ställde till det för mig finns här på Bukefalos, så ligger jag lågt.
De byter användarnamn och återkommer ständigt i olika påhittade skepnader.
Men sök på mitt användarnamn så kommer du att hitta en hel del.

Mitt stall står tomt och hyrs inte ut, som en liten vägledning.
Stallets viktigaste uppgift just nu är att bära mina solpaneler.

Vad betala du i det förra stallet och var det fullt? Delade ni på sysslorna då eller? Fördelen är la att man är mer öppen för förslag som nybörjare kanske. Inte bara säger si o så ska det va. Lösa konflikterO_o är det så vanligt med konflikter ? Folk sköter la sig själva tänker jag. Handlar det om stallet får man la kanske lägga sig i
Detta är nu drygt 15 år sedan i en stad i norrland. Vi betalade 1000kr per box, köpte in hö och spån själva samt hagmaterial och allt annat som behövdes.
Det var fullt, men ganska stor ruljangs på hyresgäster. Jag hyrde en större hage med lösdrift samt ett mindre stall med två boxar så jag skötte mig mer och mer själv. I det stora stallet var det 6 boxplatser med rasthagar till.
Tror många lockades dit av den billiga hyran, men flera flyttade inom ett år.

Det märks att du inte är insatt i hästvärden 😉 Om det är något ställe där det väldigt lätt blir konflikter så är det i stall. Speciellt i stall där hyresgästerna ska sköta åtaganden så som tex in och utsläpp, fodringar mm.
Mindre risk för konflikter i ett stall där stallägaren sätter alla regler och sköter alla uppgifter.
Att tjäna pengar på att hyra ut är svårt. Mycket jobb och dåligt betalt. Ingen vill betala vad det verkligen kostar 🙄

Att låta hyresgästerna sköta allt själva och inte ha kunskap själv är perfekt om man vill ha konflikter.

Tänk på att du blir ansvarig för hästarnas skötsel enligt länsstyrelsen om du hyr ut stallplatser. Det är alltså du som stallägare som ansvarar för att lagkrav osv efterlevs och att hästarna sköts på ett bra sätt.

Jag har också dåliga erfarenheter av stall där stallägaren inte kan häst. Dels med noll medling i konflikter och liknande, men också noll förståelse för vissa saker som underlättar när man har häst. Tex ramp till gödselstack/traktorskopa. Ägaren ser inga problem då hen alltid mockar åt andra djur med traktor. Har slitit sönder kroppen pga sånt.

Sen så ”enkla” saker som att sköta om ridbanan. Noll kunskap hos stallägaren och därmed noll intresse av det.

Jag står numera i ett stall där stallägaren har egna hästar i stallet och det är milsvids skillnad i service och bemötande. För hen vet själv att tex gödselhanteringen behöver fungera då hen mockar efter sina hästar.

Förutom att få vettiga människor kommer stalla upp i ett stall där ägaren inte kan häst ( om du inte hyr ut hela stället till en person) Så beroende på antalet boxar så måste du söka tillstånd hos Länsstyrelsen och där ska du redogöra för din hästkunskap. Det är då bättre att hitta någon annan som kan driva sin hästverksamhet där och som bor i området. Eftersom anläggningen är modern och fin vad det verkar så är det säkert attraktivt för någon.

Att låta hyresgästerna sköta allt själva och inte ha kunskap själv är perfekt om man vill ha konflikter.

Tänk på att du blir ansvarig för hästarnas skötsel enligt länsstyrelsen om du hyr ut stallplatser. Det är alltså du som stallägare som ansvarar för att lagkrav osv efterlevs och att hästarna sköts på ett bra sätt.

Och förvånansvärt många hästägare har en förmåga att sluta betala eller sluta ta hand om sin häst/ta hand om den tillräckligt bristfälligt för att bli anmälda @Klonaz Inte kul att då vara stallägare. För att inte tala om ifall en häst regelrätt blir dumpad hos dig och ägaren går upp i rök.

Problemet är att 15 hästägare i samma stall inte kan sköta sig helt själva utifrån eget huvud. De måste samarbeta - dels för att hästar är flockdjur och det funkar inte så bra med 15 olika frukosttider, utsläppstider osv och dels för att du inte hittar 15 pers som är beredda att ta vartenda pass själv. För att kunna samarbeta måste man ha en gemensam linje för skötseln och det är där den kunnige stallägaren behövs. De 15 som är inhyrda kommer troligen inte enas om det bästa sättet att sköta saker och ting, utan var och en kommer se till sina behov. Sen vinner den tjurskalligaste :D Det finns även som någon beskrivit ett antal logistiska utmaningar som inte en inackorderad kan sköta eller styra över, liksom en del investeringar som behöver göras - och det blir bäst om den som tar de besluten och utför det har någorlunda kunskap. Jag har haft eget stall i 25 år, men skulle kunna tänka mig att stå inackorderad om jag hade bara en häst. Men det skulle aldrig bli i ett stall där den ansvarige är en passiv pengainsamlare.

Och förvånansvärt många hästägare har en förmåga att sluta betala eller sluta ta hand om sin häst/ta hand om den tillräckligt bristfälligt för att bli anmälda @Klonaz Inte kul att då vara stallägare. För att inte tala om ifall en häst regelrätt blir dumpad hos dig och ägaren går upp i rök.
Haha. Vi hade en plats över och fick in en kvinna som var väldigt prydlig och lite omständlig. Hon betalade ALLTID försent. Utom en gång när hyran kom i tid och då bad hon om ursäkt för att hon var så tidig :banghead:

Om varje hästägare ska betala separat till dig får du vara beredd på att det kan bli krångel med precis allt. Hästägare har oftast (generaliserar) ont om pengar.

Vi hyr ett stall, vår stallägare är noll involverad av skötsel av hästarna, han har marken för jakt/skogsbruk.
Men det är bara jag och min kompis som driver stallet tsm, inga andra.

Ärligt talat, kan inte tänka mig stå som äkta inackorderad någonsin igen och då stod jag ändå i ett hyffsat bra stall innan.

Folk överdriver INTE när de säger att hästfolk är ett släkte för sig själv. Inackorderings stall är nästan en synonym för tjafs. Gemensamt för vettiga stall där det flyter på bra utan en massa tjafs och bråk är en bra, vettig och kunnig stallägare som styr upp det hela.
Inget jag skulle rekommendera någon att ge sig in på utan ordentlig hästvana. Inte värt det!

Ett stall där varje ägare hyr separat och sköter sitt separat från andra utan en involverad stallägare låter ärligt talat som en mindre mardröm! :bag:

Om du verkligen verkligen vill ha den där gården, och verkligen verkligen vill ha häst o folk där så hyr ut hela stallet till en enda person eller verksamhet.

Mina föräldrar drev inackorderingsstall en period. Ett litet stall med tio boxar, där ägaren till en av ponnierna dog. Tonårsdottern som var den som ponnyn köpts till var från ett tidigare äktenskap och varken ex-frun eller nya frun ville betala för inackorderingen utan tyckte pengarna fick ta från dödsboet när det var färdigt. Och det tog ju uppemot ett halvår om jag minns rätt.

OKOK tro jag fattar galoppen dont do it typ :laugh: men får se lite haha kanske ändå kommer testa. Är inte hela värden om det skulle gå åt pipan. Men ok viste inte att jag skulle vara ansvarig för andras djur om dom tex skulle vara missköta eller så. Eller att det krävs tillstånd någon sa att de beror på antal boxar men tyckte att under 10 hästar så behövs det inte. Men tror jag kan skaffa det ganska lätt ändå men lär ju läsa på en del teori och så såklart.

Men tycker ni 2000 spänn låter rimligt då? halva hyran mot vad som e vanligt här typ plus att anläggningen är i toppklass och bättre än dom konkurrenterna jag sett. Då tänker jag att kunderna får fixa allt själva men ja det finns ju möjlighet att ta hö så kanske borde ha med käk ? Ofta står det typ grovfoder max 10 kg eller så i annonserna. Och jo klart hittar man någon som vill hyra allt så vore det ju den bästa lösningen såklart. Svårt att veta hur enkelt det är att hitta en sådan person om det fanns bostad antar jag att det vore enklare men det huset ska ju jag ha.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar