Hjälp! med ridspö info

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare allisjonsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 489
A

allisjonsson

Hej, jo jag köpte ett dressyr spö på falsterbo hs och det är 130cm.
Jag går på ridskola rider på storhästar, har ridit i sju år nu.

Det jag undrar är om mitt dressyrspö är för långt och överrgår istellet till ett longerings spö pga längden?
Jag använder det bara i lektions sammanhang.

Om du vet något om sånt så vill jag gärna veta.

MVH Allis:)

Sv: Hjälp! med ridspö info

Longeringspiskor brukar både vara längre än så och desutom ha en lång snärt i änden. Om du tycker det är lagom att rida med utan att det blir för tungt för handen eller att du stör hästen med det så går det nog bra att rida med. Om inte annat så kan du ju fråga din ridlärare vad han/hon tycker, och tänk på att vissa hästar inte är lämpliga att rida med spö alls :)
Själv hade jag tyckt det var klumpigt pga längden, men det är ju rent personligt. Jag föredrar spö på ca 100 cm, max, när jag någon gång per år använder det... men jag har inte så stor häst heller, och jag har heller inget behov av spö på henne heller. :)

Longeringspiskor brukar både vara längre än så och desutom ha en lång snärt i änden. Om du tycker det är lagom att rida med utan att det blir för tungt för handen eller att du stör hästen med det så går det nog bra att rida med. Om inte annat så kan du ju fråga din ridlärare vad han/hon tycker, och tänk på att vissa hästar inte är lämpliga att rida med spö alls :)
Själv hade jag tyckt det var klumpigt pga längden, men det är ju rent personligt. Jag föredrar spö på ca 100 cm, max, när jag någon gång per år använder det... men jag har inte så stor häst heller, och jag har heller inget behov av spö på henne heller. :)
Okej, jag provar nog nästa gång i så fall! :)

På dressyrframridningar är maxlängden 1 m för ponny samt 1,2 m för stor häst, kan vara bra att ha i åtanke :)

Nej, det är klart det inte gör. I tävlingsreglementet står bara regler anpassade för tävlingsbanan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Beeboppe
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Sar24BB66
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 641
S
Hoppning Hej alla buke-människor! Jag är ny här på bukefalos och har inte lärt mig hur man lägger in saker och ting, men det har varit...
Svar
1
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka