Hjälp mig att planera min semester!

Bukefalos 30 år!

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag funderar på att göra två semesterresor och skulle gärna ta tips på saker att se, göra, äta, bo etc.

Den första resan tänker jag mig göra till mellersta Sverige. Jag har sett bilder på områden till exempel runt Sollefteå, Östersund och områdena däromkring. Jag tänkte mig en bilsemester där jag skulle vilja åka runt och se fin natur och liknande. Jag har nyligen börjat fota så skulle vilja göra det- gärna natur, byggnader etc. Jag kan inte ge mig ut på några långa vandringar så får i såna fall bli kortare promenader. Jag bor i norra sthlm och kan max vara borta ca en vecka. Tänker mig försöka åka upp i lite lugnare tempo om jag har tid och undvika motorväg för mkt.

Några tips på fina naturområden som jag kan hänga i och andra tips? Gärna tips på trevliga vägar att åka upp. Kommer bli under vecka 32-33. Kanske tar med tält- har inte bestämt mig ännu.

Den andra resan tänkte jag mig nu i veckan. Jag ska åka till Jönköping med familjen till helgen och bo på Hooks. Så då tänker jag åka ett par dagar innan tex tisdag eller onsdag och åka runt till några andra områden. Några tips? Fina områden med natur eller trevliga små städer? Trevliga vägar att köra istället för motorvägar?

Tack och bock!

Jag var för en vecka sedan i den thailändska paviljongen i Ragundadalen.
https://ragundadalen.se/ragundadalen.html
Där finns det endel annat att se också, såsom döda fallen och sånt.
Indalsleden går dit och jag tycker den är fin att åka.
Det ligger rep 1.5 timmar från Sundsvall, inåt landet.

20260712_131357.webp

Från Jönköping har ni inte så.långt till Gränna med alla polkagrisaffärerna. Det är en liten mysig stad tycker jag. Från Gränna kan ni ta färjan över till Visingsö.

https://www.visitvisingso.com/

Finns ställen att bo på både i Gränna och på Visingsö om ni vill.
Tack! Ja Gränna och även Vadstena har jag tänkt på. Det ser ut som fina små städer.

Visa bifogad fil 188321

Indalsleden är verkligen fantastiskt vacker att åka längs @stjarnhimmel så eftersom du har tid rekommenderar jag också den istället för 331:an mot Sollefteå.

Jag är såklart partisk och tycker att Helgum är underbar att åka runt (finns en del fina hus rätt nära vägen också), det är 4,2 mil runt sjön.

I övrigt skäms jag över hur lite koll jag har när det kommer till sevärdheter och mat, så jag anropar @JohannaB som säkert kommer tipsa om Näsåker. ;)

Indalsleden är verkligen fantastiskt vacker att åka längs @stjarnhimmel så eftersom du har tid rekommenderar jag också den istället för 331:an mot Sollefteå.

Jag är såklart partisk och tycker att Helgum är underbar att åka runt (finns en del fina hus rätt nära vägen också), det är 4,2 mil runt sjön.

I övrigt skäms jag över hur lite koll jag har när det kommer till sevärdheter och mat, så jag anropar @JohannaB som säkert kommer tipsa om Näsåker. ;)
Dock är indalsleden stängd nu mellan sundsvall och Kovland, så man får åka en liten extrasväng genom Timrå där.

Jag funderar på att göra två semesterresor och skulle gärna ta tips på saker att se, göra, äta, bo etc.

Den första resan tänker jag mig göra till mellersta Sverige. Jag har sett bilder på områden till exempel runt Sollefteå, Östersund och områdena däromkring. Jag tänkte mig en bilsemester där jag skulle vilja åka runt och se fin natur och liknande. Jag har nyligen börjat fota så skulle vilja göra det- gärna natur, byggnader etc. Jag kan inte ge mig ut på några långa vandringar så får i såna fall bli kortare promenader. Jag bor i norra sthlm och kan max vara borta ca en vecka. Tänker mig försöka åka upp i lite lugnare tempo om jag har tid och undvika motorväg för mkt.

Några tips på fina naturområden som jag kan hänga i och andra tips? Gärna tips på trevliga vägar att åka upp. Kommer bli under vecka 32-33. Kanske tar med tält- har inte bestämt mig ännu.

Den andra resan tänkte jag mig nu i veckan. Jag ska åka till Jönköping med familjen till helgen och bo på Hooks. Så då tänker jag åka ett par dagar innan tex tisdag eller onsdag och åka runt till några andra områden. Några tips? Fina områden med natur eller trevliga små städer? Trevliga vägar att köra istället för motorvägar?

Tack och bock!
Ska du åka norrut är Höga kustenbron given!

1784391793222.webp

Från Jönköping har ni inte så.långt till Gränna med alla polkagrisaffärerna. Det är en liten mysig stad tycker jag. Från Gränna kan ni ta färjan över till Visingsö.

https://www.visitvisingso.com/

Finns ställen att bo på både i Gränna och på Visingsö om ni vill.
Och är en ändå ändå i Gränna rekommenderar jag Grenna Glass :)

Finns en turistväg att köra istället för E4:an där i krokarna, även om E4 just vid Vätternkanten norr om Jönköping är riktigt vacker. Omberg är trevligt att vandra på också

Tack och bock!

Röttle straxt utanför Gränna!

Åk Indalsleden ena vägen (den är fantastisk!) och Höga kusten andra vägen?
Sollefteå är väldigt vackert, Hallstaberget är enkel att nå och häftig om man inte sett nipor och berg. Österåsen är en annan vacker plats som är ganska lätt att nå vackra utsikter från.
Åka turistvägen från Sollefteå till Näsåker är också en bra bilväg för att se vackra vyer från bilen. Höga kusten (Kramfors/Örnsköldsvik) är också nåt man borde planera in 😅

Visa bifogad fil 188321
Jag tipsar också om Döda Fallet utanför Bispgården, lite häftigt om man inte varit där innan. Tycker överlag att det är intressant miljö och natur här kring Indalsälven, åker du 86an (Indalsleden) från Sundsvall till Bispgården måste du stanna vid utsiktsplatsen mellan Sillre och Järkvissle, magisk utsikt!

Jag bor på andra sidan älven mittemot paviljongen så vill du ha tips på camping, mat mm runt här så hojta till!

Tack och bock!
Hjo är nära Jönköping och en liten mysig stad, med sina badhytter och fina park ovanför. Är du intresserad av gamla byggnader skulle jag rekommendera Habo gamla träkyrka med sina fantastiska målningar.

Håller med om döda fallet, häftigt att uppleva och intressant historia!
Sen är det ju ett norrländskt stenkast till Östersund och framförallt Frösön, där större delen av ön är som en enda utkiksplats. Frösö kyrka har en fantastisk utsikt över fjällen och Stocke titt precis bortom kyrkan är ett mysigt café. Vill du ha fall med vatten i sen så åk mot Åre och besök antingen Tännforsen eller Ristafallen, båda är väldigt mäktiga.

Som sagt Röttleby, Gränna, Visingsö. Ellen Keys strand. I väderstad finns centralkonditoriet som är väldigt mysigt och populärt med massa gott och där finns en fin väg att köra däremellan och Gränna för att slippa e4an :).

Liknande trådar

• Sevärdheter längs vägen?
  • Prag
  • Flytt till Malmö
  • Var vill jag bo?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn