Hjälp mig köpa robotdammsugare!

Bukefalos 30 år!

Jag fattar ju att en för 1000 kr inte är riktigt lika rapp som en för tex 5tkr men sen fattar jag inte riktigt resten? Och är det så stor skillnad på en för typ 3tkr än en för 7tkr att jag kommer störa mig på den för 3? Eller kommer jag vara lika nöjd med den som en för 10?

Jag vill inte vara dumsnål men samtidigt vill jag inte slänga pengar i sjön på finesser jag inte behöver. Jag vill bli nöjd och dammsuga minimalt själv då jag hatar det men blir jag mer nöjd av att betala 2000 mer?

Jag vet ju att jag inte är nöjd med min gamla för att den är lite seg och inte klarar trösklarna tex.
Ja jag tror att jag personligen skulle bli missnöjd med en billig. Jag vill ha tillräcklig sugkraft o rätt tyst samt moppfunktion. Jag har en äldre roborock s5 som då kostade 4000 kr som jag är nöjd med men den har fått flytta upp på övervåningen nu så man slipper bara upp o ner hela tiden o har en roborock s8 max nere som kostar 7700 nu på elgiganten.

Ja jag tror att jag personligen skulle bli missnöjd med en billig. Jag vill ha tillräcklig sugkraft o rätt tyst samt moppfunktion. Jag har en äldre roborock s5 som då kostade 4000 kr som jag är nöjd med men den har fått flytta upp på övervåningen nu så man slipper bara upp o ner hela tiden o har en roborock s8 max nere som kostar 7700 nu på elgiganten.

Jaaa men tex Dreame D20 ultra som jag tjatar vidare om har ju bättre sugkraft än din Roborock och den moppar också? Men är ändå billigare? Den kanske låter mer..

Äsch jag ska nog bara ha lite is i magen och vänta på någon slags rea. Och sen får det bli som det blir. :D

Jaaa men tex Dreame D20 ultra som jag tjatar vidare om har ju bättre sugkraft än din Roborock och den moppar också? Men är ändå billigare? Den kanske låter mer..

Äsch jag ska nog bara ha lite is i magen och vänta på någon slags rea. Och sen får det bli som det blir. :D
Jaa men ta den om du tycker den låter bra. Man får läsa på allt som är viktigt för en. Bägge har säkert för/nackdelar.

Jag har en typ 5 år gammal robotdammsugare men den är inte så effektiv. Den städar mattorna dåligt och den klarar inte av mina högst mediokra trösklar alls så jag blir helt galen på den. Det är dags för en ny och jag misstänker att det hänt en del sedan jag köpte senast. Känns dock som en djungel med priser mellan typ 2-15 tkr?

Det viktigaste är att den har en bra sugkraft, klarar mina 2,5 cm trösklar, har en bra app och att den inte fastnar i grejer. Har gärna en tömningsstation för skräp men behöver inte mopp-funktion, det kan jag göra själv. Antar att alla modeller går att ställa in på någon slags timer eller bestämma vilket rum den ska städa om man inte vill ha hela lägenheten dammsugen jämt?

Vill ogärna betala över 4tkr. Helst under 3! Var har ni? Är ni nöjda? :)
Det är ganska få robotdammsugare som klarar 2,5 cm trösklar. Bara dom nya som stegrar gör det så då blir ju urvalet lite lättare. Vi köpte vår Dreame L10s ultra för ca 1,5 år sedan. Vi blev lovade i butiken att den skulle klara 3 cm trösklar men när vi sedan testar hemma så visar sig det inte stämma och när vi sedan läser så är 2 cm den vanligaste gränsen. Vi har satt brädor så vår klarar då att klättra över. Vi är annars jätte nöjda och våran har roterande moppar så både dammsuger och moppar varje natt.😊

När vi köpte ny robotdammsugare för 2 år sedan så bedömde jag att Roborock och Dreame verkade väldigt lika. Det som då gjorde att det blev en Roborock Q Revo var att den var 0,5 cm lägre och då kunde komma in under fler möbler.

Vi är väldigt nöjda med vår Roborock Q Revo. Vi hade även en. Roborock S5 max sedan innan. Q Revo är mycket bättre på att ta sig över trösklar om man markerar trösklarna i appen. De nyare modellerna av Q Revo har bättre batteri, rörliga sidoborstar och starkare sugkraft vilket jag hade uppskattat men överlever utan än så länge.

Men Dreame är säkert precis lika bra.

@WildWilma Hmmm jaaa det lutar mer och mer mot Roborock Qrevo faktiskt! Har ni s-modellen?

@super Jag som alltid tänkt att mina trösklar är små 🙈 Jaja jag får väl köpa små ramper att klistra fast, har ju bara tre trösklar den behöver klara av. :)

Har en Roborock Qrevo Curve. Tokdyr men väldigt bra! Valde den för att minska risken för hårtrassel, då vi har flera långhåriga i familjen och därmed en hel del hår på golvet. Den klättrar upp även för högre trösklar och jobbar systematiskt och effektivt. Fastnar hittills aldrig och väjer för alla hinder. Bor stort på ett plan så det kändes värt att satsa lite extra på bra automatisk dammsugning och moppning.

@WildWilma Hmmm jaaa det lutar mer och mer mot Roborock Qrevo faktiskt! Har ni s-modellen?

@super Jag som alltid tänkt att mina trösklar är små 🙈 Jaja jag får väl köpa små ramper att klistra fast, har ju bara tre trösklar den behöver klara av. :)

Nej vi har nog den första Q Revo som kom.

Den har fungerat väldigt bra i två år men jag skulle nog satsa på en lite nyare modell om jag skulle köpa en idag.

@baraclara Den kostar lite mer än jag vill lägga men den verkar ju toppen! Jag bor själv och har inga husdjur så det blir inte så stökigt ändå, har inte så stort heller. Bara jag som verkligen hatar att dammauga. :D

@WildWilma Ah jag förstår! Ja det händer ju en del på ett par år! Har ju hänt hur mycket som helst sen jag köpte min senaste.

När vi köpte ny robotdammsugare för 2 år sedan så bedömde jag att Roborock och Dreame verkade väldigt lika. Det som då gjorde att det blev en Roborock Q Revo var att den var 0,5 cm lägre och då kunde komma in under fler möbler.

Vi är väldigt nöjda med vår Roborock Q Revo. Vi hade även en. Roborock S5 max sedan innan. Q Revo är mycket bättre på att ta sig över trösklar om man markerar trösklarna i appen. De nyare modellerna av Q Revo har bättre batteri, rörliga sidoborstar och starkare sugkraft vilket jag hade uppskattat men överlever utan än så länge.

Men Dreame är säkert precis lika bra.
Vad innebär det att man kan markera ut trösklarna i appen? Jag har roborock s5 max och den fastnar ju ibland på kökströskeln.

Vad innebär det att man kan markera ut trösklarna i appen? Jag har roborock s5 max och den fastnar ju ibland på kökströskeln.

Den funktionen finns inte för s5 max, tyvärr. Vår s5 max fastnade konstant på badrumströskeln vilket var en av anledningarna till att vi köpte Q Revon.

Den gör att roboten vet att det är en tröskel och kör på ett speciellt sätt för att komma över den.

Dammsuger den också väggen vid trösklen ”normalt”? Min nuvarande siktar liksom in sig på att ta sig över tröskeln och fastnar där ibland men dammsuger aldrig ordentligt framför tröskeln.

Min Dreamed D10 tömmer automatiskt så det låter konstigt att en senare modell inte skulle göra det?

Oavsett är jag sjukt nöjd med den, stöter den på en tröskel den inte kommer över backar den och tar sats, ser sjukt roligt ut :D
En funktion jag uppskattar är att när jag ställer in den på att köra 2 varv i ett rum är att den då kör först på längden och sen på tvären, istället för att köra två likadana varv. Så enkelt men ändå så smart, blir så mycket renare då.

Dammsuger den också väggen vid trösklen ”normalt”? Min nuvarande siktar liksom in sig på att ta sig över tröskeln och fastnar där ibland men dammsuger aldrig ordentligt framför tröskeln.
Så gör min med.
Det är framförallt störigt vid altandörren för där försöker den klättra upp på dörren och gnäller om att den har fastnat alternativt att den tror att den håller på att ramla ner istället för att dammsuga normalt. Sjukt störigt och jag kan inte minnas att den gjorde så i början 🤔 Jag har en roborock s6 pure.

Liknande trådar

• Tips på robotdammsugare
  • Hjälp mig hitta boken (fantasy)
  • Robotdammsugare, vilken ska jag köpa?
  • Konsten att köpa soffa

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat