Hjälp mig köpa transport och räkna vikt?

Sv: Hjälp mig köpa transport och räkna vikt?

Jag tänkte precis skriva samma sak! :D

Det handlar ju inte bara om vad bilen FÅR dra, utan vad den faktiskt KAN dra rimligen. Det är allt annat än roligt med för klen bil när man står med levande last.

Kollade som hastigast på Blocket och Hästnet och hittade fyra begagnade släp med 1280 totalvikt.
Thule Horseliner , Ifor Williams och Umesläp A35, Star Trailer - XR3000.

Och frågan är då hur mkt man får lasta i dem. :crazy:
T.ex så får man ju knappast ens lasta en ponny i den sistnämnda, med tanke på att den har en tomvikt på 900kg (iaf har min xr3000 det). Det blir alltså bara 380kg kvar till lastvikten...

Precis! För mig är ju det här ett himla pusslande:

En totalvikt på 1280, och en egenvikt som måste vara så låg att jag får in min häst + lite extra marginal. Ingen enkel ekvation... Så de som är nedtypade är oftast inte att räkna med har jag märkt, eftersom de egentligen är byggda för att ha en totalvikt på mer.

En mitsubishi (vilken typ det nu är) från 1998. Ingen häftig dragbil direkt... Men jag kommer inte att köra mer än till träning/tävling max en gång i månaden, och då max 5 mil enkel resa. Så det handlar inte om längre resor eller ofta.

Verkligen helt sant... Men om det nu skulle vara möjligt att typa upp bilen för att draget är för klent (och byta ut det då förstås :D), då skulle det väl kunna vara en bra ide? Eller tänker jag tokigt?

Har svårt att tro att det är draget som begränsar, kolla på blocket om du hittar liknande bilar och kolla på Transportstyrelsen om de får dra mer. Det är nog bilens vikt som styr, och det KAN gå att väga upp de ynka kilon som krävs, men det gör ju inte bilen till en lämpligare dragbil.

Och frågan är då hur mkt man får lasta i dem. :crazy:
T.ex så får man ju knappast ens lasta en ponny i den sistnämnda, med tanke på att den har en tomvikt på 900kg (iaf har min xr3000 det). Det blir alltså bara 380kg kvar till lastvikten...

Min xr3000 har en tom vikt på 800 kg =/ mysko..

Vår XR3000 väger nog också 900 kg tom. Kanske beror på årsmodell och/eller utrustning?
Suverän att dra i alla fall. Ingen större skillnad om den är tom eller två hästar i - fast jag får i och för sig dra 3 500 med min bil.

Min förra bil fick dra totalvikt 1200 kg och det var helt lugnt med min pålle, i två olika släp. Jag kommer inte att ha möjlighet att byta bil.

Finns det någonstans man kan kolla vilka släp som går att väga ner/upp ?

Såg tex ett tvåaxlat Chessläp för 23 med vikt 1300 och lastvikt 530 kg, ett Läckösläp 1300 kg för 27.
Eller en Gaupen 1250 kg med lastvikt 570 kg för 37.

Senast ändrad:

Hittar det inte i tråden.
Vad får bilen era på e kort?

Varför inte ta den enkla lösningen på problemet? Dvs - skaffa BE-kort...

Det står såhär:

Totalvikt med bromsat släp: 1480
Totalvikt för B-körkort: 1280

Så jag antar att jag får dra 1480-kgs vagn om jag skaffar BE-körkort?

Det allra enklaste hade ju varit om det hade funnits en perfekt vagn, men nu ska jag absolut undersöka denna möjlighet.

Har du tagit det själv? Vad kostade det, och vad gör man?

Japp, jag tog det själv för ett år sedan (efter att ha pratat om att ta det i 13 år :angel:)
Allt som allt kostade det mig strax under 5000kr, och då ingick lämp, teoriböcker, teoriprov (läste all teori själv), 2 st körlektioner på trafikskola (1000kr/st, tog lektionerna för att köra in mig på det ekipage jag skulle köra upp med), hyra av bil + släp vid uppkörningen (700kr), samt uppkörning och tillverkning av det nya körkortet.

Teorin var det jag ojade mig mest över, innan jag hade börjat läsa den, men den var inte så farlig när man väl började läsa (hade 53 av 55 rätt på uppskrivningen, godkänd blir man om man har 44 rätt eller mer).
Körningen börjar med att man kopplar på trailern, gör en in- och utvändig säkerhetskontroll av ekipaget, och sedan kör man en liten bana (backprovet), banan finns beskriven i text och bild i teoriböckerna. Sedan fick vi några muntliga teoretiska frågor (exempelvis skulle vi mha reg.bevisen på bil + släp kunna utläsa hur långt vårt ekipage var, och även kunna redogöra för hur mycket släpet max fick vara lastat med för att få dras av den tillkopplade bilen)
Efter detta var vi ute en liten sväng i trafiken, ca 10 minuter, och sedan var det klart. Körningen är inga som helst problem bara man vet var man har sitt ekipage och har kört släp några gånger tidigare. Fick även höra av uppkörningskontrollanten att det märks när det är en som är van att köra hästtrailer som kör upp, för det är de som kör absolut mjukast och planerar körningen bäst :D

Tror du kommer få svårt att hitta en vagn att dra på B-kort med din bil, som du även får lasta vettigt i...
Med BE-kort får du även dra en vagn med ännu högre totalvikt, sålänge dess faktiska vikt (tomvikt + last) inte överstiger 1480kg när den är kopplad på bilen.

Senast ändrad:

Nu har jag bestämt mig - det blir BE-körkort och sedan en vagn som ligger på 1300-1350 kg totalvikt (så att bilen ändå orkar). Och jag har köpt teoriböckerna redan :).

Det blir betydligt billigare och lättare att hitta ett bra boggiesläp. Känns riktigt spännande!

Tack för din beskrivning, det känns ju inte så farligt. Jag har ändå kört med släp åtminstone 30 gånger, men att backa helt rätt krävs lite övning och det är ju svinbra om jag får öva på det med tungt släp men utan en levande stackare i det ;).

Men då är det alltså som jag skrev ovan, att 1480 är det jag isf får köra med på BE-körkort? (Står ju inte specifikt BE i reg-beviset, utan bara "bromsat släp").

Men du, skit i totalvikten. Det är inte bara svårt att hitta utan också kasst andrahandsvärde på en dubbelaxlad kärra med totalvikt 1300-1350 kg.

Köp en 1500 kg´s kärra och se till att den har låg tjänstevikt istället, eftersom du med BE kan skita i totalvikten och enbart gå på bruttovikt.

Håller med, absolut det bästa med BE-kort. Och dessutom lär man sig mycket när man läser om att köra släp osv. Och även om vikt-djungeln (som eg inte är så svår när det kommer till kritan).
Lycka till med pluggandet TS! :)

Ja iof, om tjänstevikten är låg så att jag inte kör runt med särskilt tungt ändå (för bilens skull) så kan jag ju lika gärna göra det... Har span på ett släp från -02 med vikt på 1450 som jag tror kan vara något :).

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 454
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 301
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 474
Senast: Novalisa
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för... 2
Svar
24
· Visningar
6 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka