Sv: Hjälp mig köpa transport och räkna vikt?
Japp, jag tog det själv för ett år sedan (efter att ha pratat om att ta det i 13 år

)
Allt som allt kostade det mig strax under 5000kr, och då ingick lämp, teoriböcker, teoriprov (läste all teori själv), 2 st körlektioner på trafikskola (1000kr/st, tog lektionerna för att köra in mig på det ekipage jag skulle köra upp med), hyra av bil + släp vid uppkörningen (700kr), samt uppkörning och tillverkning av det nya körkortet.
Teorin var det jag ojade mig mest över, innan jag hade börjat läsa den, men den var inte så farlig när man väl började läsa (hade 53 av 55 rätt på uppskrivningen, godkänd blir man om man har 44 rätt eller mer).
Körningen börjar med att man kopplar på trailern, gör en in- och utvändig säkerhetskontroll av ekipaget, och sedan kör man en liten bana (backprovet), banan finns beskriven i text och bild i teoriböckerna. Sedan fick vi några muntliga teoretiska frågor (exempelvis skulle vi mha reg.bevisen på bil + släp kunna utläsa hur långt vårt ekipage var, och även kunna redogöra för hur mycket släpet max fick vara lastat med för att få dras av den tillkopplade bilen)
Efter detta var vi ute en liten sväng i trafiken, ca 10 minuter, och sedan var det klart. Körningen är inga som helst problem bara man vet var man har sitt ekipage och har kört släp några gånger tidigare. Fick även höra av uppkörningskontrollanten att det märks när det är en som är van att köra hästtrailer som kör upp, för det är de som kör absolut mjukast och planerar körningen bäst
Tror du kommer få svårt att hitta en vagn att dra på B-kort med din bil, som du även får lasta vettigt i...
Med BE-kort får du även dra en vagn med ännu högre totalvikt, sålänge dess faktiska vikt (tomvikt + last) inte överstiger 1480kg när den är kopplad på bilen.