HJÄLP! min sadel passar inte längre har ni nå tips till min 4åring? :S

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sixtenblixten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 986
S

sixtenblixten

jag har en 4årig valack som sadeln inte passar på längre. han har börjat muskla sig och bli av med lite av de överflödiga fettet och nu kan han inte ha wide längre, har ni tips på nå sadlar som kan passa en unghäst? som inte kostar allt för mycket eftersom att jag vill köpa en utprovad sen när han vuxit färdigt.

:confused::confused:

Sv: HJÄLP! min sadel passar inte längre har ni nå tips till min 4åring? :S

Lite svårt att svara på vad för sadel man kan ha till en unghäst... Först så beror det ju helt på ras/typ/storlek på hästen. Sen beror det ju oxå på ryggens form, svängd, rak, hög manke, ingen manke osv. Det finns ju alla sorters unghästar. Men en utförlig beskrivning av hästen eller allra helst bilder på hästen (ryggen) från olika vinklar gör det lite lättare. Sen kan man bara ge tips genom att titta på en bild aldrig säga om en sadel på riktigt passar.

om man säger så här.
jag har en halvblods valack som är rak i ryggen har tyvärr inte nå bilder på hans rygg just nu. han har låg manke men ganska grov normal passar inte och inte wide heller utan jag vill ha lite tips på billiga och bra sadlar :)

Det kan ju vara bra att veta vilken sadel han har nu, som inte passar. :)

Menar du wide som i wintec wide eller bara att bomvidden är wide? Annars kanske wintec wide skulle kunna funka eller thorowgood/griffin för låg manke med xw i järnet. Det är ju iaf inga direkt dyra sadlar och har ju lite ändringsmöjligheter.

han har idag en hubertus kosack hopp. den är för wide i bommen.

bommen är wide.
jo jag har kollat lite på dom men har inte så mycket erfaren het av sånna sadlar vet du hur dom är att rida i? :)

Varför inte bomlöst nu medan hans rygg förändras hela tiden? :)

bomlöst är väll inte bra att hoppa i eller? :O

bomlöst är väll inte bra att hoppa i eller? :O

Nej de är du ju tyvärr inte, borde kanske nämnt det innan jag hasplar ur mig ideer :angel:
Men det fungerar att hoppa lägre hinder, för du hopptränar väl inte direkt så högt om han är så pass ung ändå? ;)

Frank Baines Reflex kanske?
Har själv haft en sån på mina rakryggade hästar. Den funkar bra på låg till normal manke tycker jag.
Och om Wide är för bred nu så kanske MW funkar bättre :)

Även om man inte hoppar så höga hinder brukar ju de flesta unghästar ha en tendens till att låtsas att man gör det ;)

Aha den är för vid i bommen? Trodde den var för smal. Jag tycker både Thorowgood och Wintec är trevliga sadlar att rida i, man får mycket sadel för pengarna och det finns lite olika valmöjligheter både vad det gäller modeller och vidder. Jag har haft 2 av varje och varit nöjd med båda men min häst går bäst i bomlöst och jag hoppar ändå inte.

Frank Baines Reflex kanske?
Har själv haft en sån på mina rakryggade hästar. Den funkar bra på låg till normal manke tycker jag.
Och om Wide är för bred nu så kanske MW funkar bättre :)

de ska jag kolla efter :) låter lovande.

Nej de är du ju tyvärr inte, borde kanske nämnt det innan jag hasplar ur mig ideer :angel:
Men det fungerar att hoppa lägre hinder, för du hopptränar väl inte direkt så högt om han är så pass ung ändå? ;)

haha nej jag hoppar inte så högt med honom men om vi hoppar 80 så hoppar han det som om de vore 110. så han tror att allt är mycket högre så vill inte ta någon risk att förstöra ryggen.
men tack för tips iaf :D

stubbensadlar brukar väl passa de flesta hästarna. Och det finns en uppsjö av begagnade gammla stubbensadlar för en 1000-lapp.

okej då ska jag kika på de också :)

stubben är bra sadlar. Om man ser till värdet. man får nästan alltid igen samma pengar man gett för sadeln själv. Dock så är dom ju lite speciella att rida i, många är ganska hårda, iaf den äldre modellen som jag antar du är ute efter.

annars kan du ju ta med hästen till en som säljer begagnade sadlar och prova ut på plats. Vissa ställen har utbildad personal som kan hjälpa till och vägleda lite iallafall.

Visst är Stubbensadlar kvalitet, men de är rätt så svängda i bommen och brukar inte passa på rakryggade hästar.

jo jag funderar på att göra de, ska bara hitta någon bra som kan prova ut sadlar. ska göra en helt ny sadel sen åt honom men de blir när han vuxit färdigt och jag har jobb :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
632
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka