Ämelie
Trådstartare
Har ett litet problem med min DSG hane. Han är nu 5-6 månader och heltunderbar på många sätt. Han har dock lagt till en ovana som matte INTE gillar! Han äter och tar saker från bordet, det kan vara från vardagsrumsbordet, köksbordet, bänken i hallen... ja överallt! Jag har tillsättavisat honom med NEJ varje gång jag sett detta och "jagat" ner honom från bordet. Men så fort man vänder ryggen till är han där igen! Det största problemet är när vi är hemma hos folk
Hemma har vi sällan mat, snacks och annat ätbart ståendes på bordet pga detta. Men hos andra som inte har en litet monster till valp hemma tänker givetvis inte på detta... så då är han mycket snabb att hoppa upp på borden för att hinna ta sig en gobit
Hur tusan ska jag få honom att sluta?? Så fort man vänder ryggen till så är han där igen! Han verkar inte ta åt sig märkbart när man blir arg på honom, han är rätt så tuff... Vi har god kontakt i vanliga fall och han lyssnar när jag säger till honom, men som sagt gör han om samma sak hela tiden ändå. Han är även väldigt lättlärd vad gäller andra saker
Också en till sak! Hur länge kan man förvänta sig att han ska tugga och äta på allting han ser? Erbjuder alltid en leksak eller ett hunben när han hittat något han inte får äta/tugg på. När brukar detta "valptuggandet" gå över?
Hur tusan ska jag få honom att sluta?? Så fort man vänder ryggen till så är han där igen! Han verkar inte ta åt sig märkbart när man blir arg på honom, han är rätt så tuff... Vi har god kontakt i vanliga fall och han lyssnar när jag säger till honom, men som sagt gör han om samma sak hela tiden ändå. Han är även väldigt lättlärd vad gäller andra saker
Också en till sak! Hur länge kan man förvänta sig att han ska tugga och äta på allting han ser? Erbjuder alltid en leksak eller ett hunben när han hittat något han inte får äta/tugg på. När brukar detta "valptuggandet" gå över?