Enkelt i mitt hus. Låter man inte djuren vara ifred när jag, eller djuren, säger ifrån - så får man inte vara med djuren just då.
Man får inte vara hårdhänt, inte trampa på, inte dra i, inte bitas, inte ta leksaker/ben/mat... Jag har många regler. Man får helt enkelt inte vara elak, störa hunden eller bestämma över den. Likväl så får inte mina hundar ta saker av Sebastian, sno mat, vara hårdhänta eller annat.
Ömsesidig respekt, och det är inte så svårt att uppnå.
Jag säger till Sebastian (Som är född in i hundflocken

) att så får man inte göra med hunden, och så varför. Accepterar han inte det, så tar jag bort honom från hundarna tills han förstår. Då kan vi gå tillbaka, och då sköter han sig. Han vet om att han får gå ifrån dom annars.
Samma princip gäller hundarna.
Och min son är precis fyllda 2 år, och förstår alldeles utmärkt vad, hur och när man får göra saker. Din dotter är 4 år, och förstår absolut. Annars får du väl helt enkelt tvinga henne att förstå, genom konsekvens, beröm och att vara tydlig.
Jag hade aldrig skaffat en grind, och stängt ute familjemedlemmar. Varken barn eller hundar. Alla ska kunna vara med mig om dom vill, och när dom vill. Vill hundarna sova får Sebbe acceptera det, ibland vilar dom ihop i hundsängen eller i vår säng också.