HJÄLP!! SVULLEN SENA!!!!!

Jag hade lagt zinkaband över nätterna. När den ändå står lindad.
Zinkaband skall alltid finnas i stall-apoteket och är helt perfekta till just denna typ av händelser.

Det kan hjälpa helt otroligt mycket och vara avgörande för hur läkningen kommer igång.

Det gäller dock att man vet hur man gör med zinkaband. Är man inte säker på det är det bättre veterinär får komma ut och lägga på det eller strunta i det hellre än riskera att göra fel
 
Vet ingen veterinär som inte rekommenderar strikt boxvila vid senskada.
Kanse dags att vänja av med rutiner så hästarna inte blir så stressade när något händer, vet ju aldrig när en skada eller sjukdom slår till och då är det ju bra att hästarna inte får spel som kan förvärra tillståndet.

Här var det inte någon speciell rekomendation på boxvila när min slog på sig på framsenan. Han fick gärna gå i liten, liten hage så länge han stod relativt stilla.
Däremot kyla, kyla, kyla, inte linda.
 
Precis det jag tog med min veterinär nu med! OCH jag ska Linda på natten! För att stadga benet och minska svullnad !
I det akuta skedet så förvärras skadan om man tillför värme. Så då är det kyla som gäller. 20-30 min/h vid många tillfällen minst det första dygnet för att minska blödning och svullnad. Sedan lägger man som någon skrev zinklinbinda/zinkaband för att motverka svullnad (samt traditionellt stödbandage på motsvarande benet). Jag har ännu inte träffat någon sporthästveterinär som värmer en skada i akuta fasen (24-48 första timmarna).
 
Vet ingen veterinär som inte rekommenderar strikt boxvila vid senskada.
Kanse dags att vänja av med rutiner så hästarna inte blir så stressade när något händer, vet ju aldrig när en skada eller sjukdom slår till och då är det ju bra att hästarna inte får spel som kan förvärra tillståndet.
Jo men då hästen endast varit här i 1 månad så får vi ta det med att bryta rutiner när hästen är med hemstad:)
 
Min stod på box 3 månader med korta promenader vid hand pga svullen sena.
Ul gjordes först efter tre mån
Ingen skada var det 😂
Men gör ett Ul
Värt det
 
Vet ingen veterinär som inte rekommenderar strikt boxvila vid senskada.
Kanse dags att vänja av med rutiner så hästarna inte blir så stressade när något händer, vet ju aldrig när en skada eller sjukdom slår till och då är det ju bra att hästarna inte får spel som kan förvärra tillståndet.
Man kan träna i all oändlighet, har du en häst som skiter i allt och boxvandrar, väver och forcerar boxdörren vid boxvila, ja då kan man räkna ut att den belastningen som sker troligtvis är större än en liten sjukhage om hästen är lugn. Det går inte att vara kategorisk utan att ta hänsyn till individen nånstans i det här.
 
Man kan träna i all oändlighet, har du en häst som skiter i allt och boxvandrar, väver och forcerar boxdörren vid boxvila, ja då kan man räkna ut att den belastningen som sker troligtvis är större än en liten sjukhage om hästen är lugn. Det går inte att vara kategorisk utan att ta hänsyn till individen nånstans i det här.
En jag har nu håller sig lugn om jag inte tar ut andra hästar så vid händelse av boxvila flyttas han till ett annat stall.
En passhäst fick lugnande i början tills den accepterade att stå inne.
Ja jag tycker det ska finnas en plan för hästar som det kan bli problem med.
 
Man kan träna i all oändlighet, har du en häst som skiter i allt och boxvandrar, väver och forcerar boxdörren vid boxvila, ja då kan man räkna ut att den belastningen som sker troligtvis är större än en liten sjukhage om hästen är lugn. Det går inte att vara kategorisk utan att ta hänsyn till individen nånstans i det här.
Så sant tyvärr. Jag har nyligen haft behov av att ha min ena på boxvila. Efter tre dagar vågade jag inte ha hästen inne längre. Jag var rädd att han skulle dippa helt och antingen lägga sig ner och dö eller ta sig ut. Så fruktansvärt deprimerad och han vandrade, sparkade och grävde till förbannelse. Med veterinärens välsignelse fick han komma ut i liten ruta och där stod han lugnt i nästan två veckor, sedan var det lika illa där och ännu en gång fick han större utrymme där han genast blev lugn. För hur det än är så är det stillhet som är det viktiga. Att springa runt runt, gräva, sparka, vara stressad och kanske till och med bli deprimerad leder inte till något positivt alls men man måste vara medveten om att när instruktioner om stillhet omöjligt kan följas så är det inte alls säkert att skadan läker som den ska heller. I mitt fall var det tack och lov inte så illa som vi trodde och han är sitt vanliga jag igen nu.
 
En jag har nu håller sig lugn om jag inte tar ut andra hästar så vid händelse av boxvila flyttas han till ett annat stall.
En passhäst fick lugnande i början tills den accepterade att stå inne.
Ja jag tycker det ska finnas en plan för hästar som det kan bli problem med.
Men vad är det som säger att just boxvila? Har du en häst som blir klaustrofobisk i box så är det ett för individen sämre alternativ än sjukhage del av dagen?
 
Men vad är det som säger att just boxvila? Har du en häst som blir klaustrofobisk i box så är det ett för individen sämre alternativ än sjukhage del av dagen?

Det beror ju lite på skada. Vissa skador riskerar att försämras av minsta steg utanför boxen, andra är inga problem lugnt gå en kort sträcka till en boxhage ute. Osv.
 
Det beror ju lite på skada. Vissa skador riskerar att försämras av minsta steg utanför boxen, andra är inga problem lugnt gå en kort sträcka till en boxhage ute. Osv.
I vissa fall av häst så är risken att senan försämras redan i boxen då det är boxen som är problemet.
Har resonerat i 10 års tid med veterinärer om detta nu, och alltid gått att hitta alternativa lösningar bara det håller hästen LUGN och stilla.
 
Man kan träna i all oändlighet, har du en häst som skiter i allt och boxvandrar, väver och forcerar boxdörren vid boxvila, ja då kan man räkna ut att den belastningen som sker troligtvis är större än en liten sjukhage om hästen är lugn. Det går inte att vara kategorisk utan att ta hänsyn till individen nånstans i det här.

Min gammeltant kunde aldrig stå ensam inne annat än korta stunder trots mängder av träning. I just hennes fall berodde det på en känslig personlighet i kombination med vad hon varit med om. Nu löste jag det genom att de sista tio åren av hennes liv alltid ha kvar en avkomma så att hon aldrig skulle behöva vara utan sällskap, men hon är ett exempel på att det inte går att vara kategorisk.
 
I vissa fall av häst så är risken att senan försämras redan i boxen då det är boxen som är problemet.
Har resonerat i 10 års tid med veterinärer om detta nu, och alltid gått att hitta alternativa lösningar bara det håller hästen LUGN och stilla.

Jag har gjort detsamma. Det är ju inte att hästen är inomhus i box som är poängen med boxvila utan att den håller sig lugn och då får man hitta ett sätt som passar just den enskilda hästen.
 
Min var inte svullen men hade ändå gaffelbandsskador dubbelsidigt fram. Det tog nästan ett år innan hästen blev helt friskförklarad. Jag chansar inte. Misstänker jag senskada igen kyler jag mycket och ofta, har hästen på box eller motsvarande sjukhage och ringer kliniken och bokar tid.
 
I vissa fall av häst så är risken att senan försämras redan i boxen då det är boxen som är problemet.
Har resonerat i 10 års tid med veterinärer om detta nu, och alltid gått att hitta alternativa lösningar bara det håller hästen LUGN och stilla.

Nu menade jag inte specifikt senskador. Men att det finns skador där gå 25 meter kan vara förödande. Och där alt att ha i sjukhage inte finns. Är en sådan tossig på box finns alltså inga alternativ, den kommer inte kunna bli bra.

Så där är en aspekt att i den mån det går vänja dem stå själva på box innan oturen är framme. Vissa accepterar det inte ens med träning och de får man förhålla sig till att om vissa skador händer är prognosen mycket sämre eller fatal.

Men jag förstår inte att man inte så gott det går försöker vänja hästen när den är frisk vid att vara inne ensam och bli lämnad kvar inne. Alla klarar det inte, men de flesta.
 
Nu menade jag inte specifikt senskador. Men att det finns skador där gå 25 meter kan vara förödande. Och där alt att ha i sjukhage inte finns. Är en sådan tossig på box finns alltså inga alternativ, den kommer inte kunna bli bra.

Så där är en aspekt att i den mån det går vänja dem stå själva på box innan oturen är framme. Vissa accepterar det inte ens med träning och de får man förhålla sig till att om vissa skador händer är prognosen mycket sämre eller fatal.

Men jag förstår inte att man inte så gott det går försöker vänja hästen när den är frisk vid att vara inne ensam och bli lämnad kvar inne. Alla klarar det inte, men de flesta.
Endel klarar det inte ens med sällskap :( Det är en viss stress att veta det. Jag kan bara hoppas att han med några år till lugnar del delen av sig själv också och framförallt att jag slipper behöva ta reda på om han skulle klara någon längre period. Han har helt klart gjort stora framsteg de snart två åren han har bott här. I början var att stå inne överhuvudtaget något han tyckte var fruktansvärt medans han nu gärna går in på kvällarna när det är kallt och är helt lugn med att stå i boxen över natten.
 
Endel klarar det inte ens med sällskap :( Det är en viss stress att veta det. Jag kan bara hoppas att han med några år till lugnar del delen av sig själv också och framförallt att jag slipper behöva ta reda på om han skulle klara någon längre period. Han har helt klart gjort stora framsteg de snart två åren han har bott här. I början var att stå inne överhuvudtaget något han tyckte var fruktansvärt medans han nu gärna går in på kvällarna när det är kallt och är helt lugn med att stå i boxen över natten.

Har haft en sån med så jag vet hur det är. De är ju inte mycket att göra åt mer än som du säger hålla tummarna. Det jag inte förstår är att/om man inte tränar (de som går, dvs de flesta) de alls att vara själva innan de blir skadade/sjuka. (Sen behöver det inte hjälpa, de kan koka över osv. ). Dvs göra vad man kan innan. För de allra flesta (återigen - inte alla) kan läras vara själv. Och då har man lite bättre marginaler de bör/behöver stå inne t ex.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp