hjälptygel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare visslaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 808
V

visslaren

Tänkte fråga om det är ngn här som vet vad en viss hjälptygel heter; den sitter bakom hästens öron, och löper neråt genom hål i bettringarna (så ett speciellt bett måste ju användas) och är sedan som vanliga tyglar. Så man håller alltså i två par tyglar när man rider, varav den ena är fäst och fungerar som vanligt, medans den andra trycker på en nackkota bakom hästens öron så fort man tar i den.

Jag har hört flera skräckhistorier om hästar som svimmat av den här utrustningen, skulle väldigt gärna höra lite fler utlåtanden, och kanske lite mer exakt hur det fungerar (om inte jag förstått det rätt)
Kan ju tilläggas att det INTE är jag som ridit med den här tygeln, men vet en som gör det (hästen är bland det trevligaste jag någonsin suttit på - utan hjälptyglar och konstiga bett, så jag tycker hela historien är väldigt sorglig :crazy: ).

Men, som sagt, vad heter den, hur fungerar den och varför skulle NÅN vilja sätta den på sin häst??? :confused:

Sv: hjälptygel...

är de ett gagbett du tänker på?
sidstyckena går igenom bettringen å sitter fast i nackstycket

Tycker också det låter som ett gagbett. Såhär ser ett sånt ut. Det du säger om två tyglar, jag tror det är för att vissa rider med ett par tyglar i "snörena" och ett par tyglar i de "vanliga bettringarna".

Edit: Detta är altså ingen hjälptygel utan ett bett. Fungerar vad jag förstår ungefär som ett pessoa.

bettet ser ut så, ja, men det är en slags hjälptygel med också, det är lite extra remmar med, som jag inte vet exakt hur de sitter. grymt iallafall.

men då är det alltså ett gagbett OCH en hjälptygel den har?

Japp, det är ett gagbett och en hjälptygel, och det var hjälptygeln jag undrade över (var bara inte säker på vad bettet hette, men det måste u vara ett gag).
Jag ska kolla igen lite mer exakt hur tygeln ser ut, är inte hundra.
Kan kanske försöka ta en bild med.

nu läste ja de första inlägget igen å då låter de som ett gagbett med två tyglar......till gagbettet har man ju speciella sidostycken som går "genom" bettringen och sitter fast i tygeln. sen kan man ha ett par "vanliga" tyglar åxå till.

Senast ändrad av en moderator:

tant agda skrev:
nu läste ja de första inlägget igen å då låter de som ett gagbett med två tyglar......till gagbettet har man ju speciella sidostycken som går "genom" bettringen och sitter fast i tygeln. sen kan man ha ett par "vanliga" tyglar åxå till.

jo, det låter som att det skulle kunna stämma...

Har heller aldrig hört talas om det............men de går ju mkt skräckhistorier om både de ena å de andra...........

Detta passar inte riktigt in under beskrivningen, men vad är detta för bett? Aldrig sett dendära extra remmen förr :crazy:

gruppbild_2041.jpg

Dessvärre är ju bilden minimal...

liknar lite ett gagbett, men remmen går ju runt nosen ser de ut som.........kan du inte fixa större bild, detta var intressant!

Tydligen kan de det.. en häst på stallet svimmade när de höll på att klippa honom..

Det är en form av kopia av mikmarbetten som många i "duktiga" använder. Man har ett vanligt bett i med tyglar och sen har man remmen över nosen och genom bettet och ett par tyglar fäst i remmen. Bli som bett och hack men utan hävstångseffekt.

nä ja förstår inte heller varför man ska dra i hästens nos med ett snöre......de kan ju ingen häst funka bättre på.....

Jo, för den gör ont och då petar hästen in näsan, för det gör mindre ont då. Oj hoppsan vad fint hästen kröker på nacken!

Tyglarna sitter i den remmen och när du då tar en förhållning blir det ett tryck över nosen och hästen lyssnar förhoppningvis tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: tessan.g
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 235
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka