Hmm, foderstat

hejzan

Trådstartare
Jag var tvungen att byta från hö till hösilage pga att pållan hostade. Nu har jag räknat och räknat och räknat... Pållan är en 20 år gammalt halvblodsdam, lättfödd (blir tjock av grön färg...), rids lätt några ggr/vecka, bör väga ca 475 kg.

Hösilaget jag köper har värdena:
Ts 70%
Smrp 38 MJ/kg
Energi 6,7 g/kg
Ca 4,2 g/kg
P 1,8 g/kg
Mg 0,9 g/kg

Hon behöver äta alger (1,5 dl nu, ska gå upp till 2 dl snart då eksemsäsongen börjar) och linfröolja (ca 0,5 dl), men detta påverkar ju inte foderstaten så vansinnigt mycket. Jag behöver ge henne ngt gott att blanda algerna i så de går ner... (och lite betfor duger inte, lucern är supergott, linfrökaka likaså).

Hon ser just nu ut så här: (dyblöt av ihärdigt regnande idag...)
http://i58.photobucket.com/albums/g250/hejzan/DSC00130.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g250/hejzan/DSC00125.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g250/hejzan/DSC00126.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g250/hejzan/DSC00127.jpg

Ser hon ok ut? Jag blir hemmablind av att bara se samma häst hela tiden!
Vad tror ni :bow: "O fodergurus":bow: om detta? Går det att knåpa ihop något vettigt? Hon står nu på torvbädd och behöver då äta en del på kvällarna (4 kg) för att inte riva upp bädden... Sedan jag bytte till ensilaget har magen börjat bli rundare och det vill jag helst inte, men hellre det än en häst som går lös på bädden och inredningen!

Just nu ger jag henne 9,5 kg hösilage, lite lucernhack (ca 0,1 kg) att blanda algerna och linfröoljan i, 0,5 dl Krafft mineral vit (ca 40 g), 100 g bryggerijäst (under fällningen) samt lite hostörter. Vad tror ni om det?

HJÄLP!!! :confused:

Sv: Hmm, foderstat

hejzan skrev:
Jag var tvungen att byta från hö till hösilage pga att pållan hostade. Nu har jag räknat och räknat och räknat... Pållan är en 20 år gammalt halvblodsdam, lättfödd (blir tjock av grön färg...), rids lätt några ggr/vecka, bör väga ca 475 kg.

Fodrar du med grön färg? ;) :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag har för mig att det inte är okej att göra förfrågningar om enskilda hästars foderstater här. Men någon kanske kan PM:a dig...

Oj då, då var det ju inte meningen... :o Jag blev lite smittad av att ha läst flera inlägg med foderstatsundringar och tänkte att jag klämmer ner min egen också!
Ja, grön färg kan man ha till mycket! :rofl:

Helt okej för min del, du är inte den enda, som du märkt... Men moderatorn har lagt in att vi inte får göra enskilda foderstatsförfrågningar, det ligger ett inlägg högst upp på foderforumet "Nytt ang. foderforumet" eller något sådant heter det. Jag hade inte brytt mig om att kommentera det alls om jag inte känt mig tvungen att kommentera din gröna färg!! :rofl: :rofl: Jag ska prova det på min häst som gärna tappar hull!! Kör du Beckers eller?? Funkar överskottsbolagets billiga färg, bara den är grön?? Vad händer om jag ger rosa?? :rofl: :rofl: (Nu borde jag gå och sova innan jag spårar ur fullständigt...)

Gå och lägg dig! (Och åk till ÖB i morgon och handla grön färg - pållan hälsar att det duger med vilken som helst, bara den är grön;) )

Gillade den formuleringen, ska ta till mig den. Jag har oxå en som blir tjock av att bara titta på den gröna målarburken. :D

Okej!
Grön färg ska det bli! Att det var så enkelt! :idea: Jag som hållt på med Krafft Sport, linfröolja och annat för att få upp hästen i hull...

hejzan skrev:

I mina ögon ser hon ut att vara lite kantig och tunn i sin överlinje. Men bara lite!
Hösilaget har ju en NÅGOT för låg kvot, kanske skulle du ge mera lusern?

Mmm, jag har funderat på det- för det var det jag undrade lite över - hur överlinjen ser ut? Kruxet är att hon så himla lätt blir tjock. Jag tror att hon eg. har ett ganska lågt behov av energi - men behov av en hög kvot - så hur kombinerar man det samtidigt med behov av grovfoder... Borde försöka få tag i ensilage med hög kvot nästa år, men eftersom jag behöver småbal har jag inte mycket att välja på... Frågan är om lucern är det bästa att ge? Det innehåller ju en del energi också - är det bättre med ngt annat proteinmedel?:confused:

Nu är hon i alla fall inte i närheten av tjock! Snarare åt det tunna hållet, särskillt överlinjen. Om du hittat rätt energimängd men behöver öka proteinet så välj ett mer näringstätt foder än lusern. Andra pellets som smakar bra och har högt protein är t.ex Krafft Pluss Grön kanske även lite soja.

Ger du 2 dl torra alger, eller är det sån där "gelé"?

Fast jag har tolkat det som att det är ok att fråga om enskilda foderstater, så länge det finns något att utgå ifrån? I det här fallet finns det en foderstat, som inte riktigt fungerar, och då ska man kunna få hjälp och förslag med den. Till skillnad mot att skapa en tråd av typen "jag har den här analysen, hur mycket foder behöver jag då ge?". Alltså skapa foderstater från scratch. Eller har jag tolkat helt fel?

Torra alger (brunalger) som jag lägger i blöt.
Oj, tycker du att hon är tunn? (Men bara överlinjen väl??)

Så här står det i Bojs inlägg, som sitter nålat högst upp:
"Vi och många andra har även ansett att foderforumet ofta svämmar över av trådar om foderstater för enskilda specifika hästar.

Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion.

Övriga generella foderdiskussioner är självklart fortfarande välkomna här.

Boj/moderator"

Jag tolkar det som att det inte är okej att fråga om foderstater alls, men jag vet inte. Som jag skrev tidigare så bryr jag mig egentligen inte så mycket om det, jag var bara tvungen att kommentera den gröna färgen här!

Nu när jag tittade närmare på din nuvarande foderstat så finner jag att den får ju väldigt LITE MJ och därmed också för lite protein även om kvoten ligger runt 6.

Det är en gammal häst som har ett något större proteinbehov och om inte annat så ser man ju på den att den behöver mer av både MJ och protein. Men framförallt protein!

Du är rädd för att magen ska bli stor, menar du? Det tycker jag att du ska släppa på. En häst som får gott om grovfoder får lite större buk av all tarmfyllnad men mår inte dåligt - det är INTE övervikt.

Om jag var du skulle jag
1. Öka silaget till minst 10-11kg
2. Ge 1kg lusern om dagen
3. Öka b-jästen till 200gram/dag
Det ger ca 12-15MJ mer och höjer kvoten från 6 till närmare 7.

(B-jäst är ett starkt proteintillskott, ungefär som soja)

Ni tycker alltså att hon är både för smal och har för tunn överlinje? Oj:o Jag som tycker att hon ser ut som en liten köttbulle jämfört med hästarna häromkring... Men det klart, hon är ju bred som en plaka på sommarbete så det är ju lite skillnad nu.
Kompisens pålle är väldigt tunn över ryggen så jämfört med den ser ju min dam välgödd ut - det är svårt att bedöma när man ser så få hästar på nära håll...:crazy:

Jag har räknat på att hon är lättfödd samt knappt rids alls (akademisk träning kanske två-tre ggr/vecka, longering eller tömkörning en-två ggr/vecka, alltså sammanlagt ngt tre eller fyra dagar/vecka, det räknade jag som typ 5%). Ngt tillägg för ålder har jag inte brytt mig om eftersom hon tillgodogör sig maten väl och är väldigt fräsch för övrigt. Då bidde det så lågt energivärde - men det kanske borde höjas?

Mitt lucernhack är nästan slut - så det är därför jag är fundersam på vad jag ska köpa istället (eftersom hon hostade vill jag blöta hacket och det är så besvärligt jämfört med pellets, även om jag blöter dem också). Frågan är om lucernen borde bytas ut mot något mer proteinrikt och samtidigt smaskigt alternativ? Linfrökaka är väl också mycket protein i förresten (istället för mer B-jäst??)
10-11 kg silage? Oj, tja det är ju bra om hon har mycket att äta under natten så den inte blir så lång (även om hon går ute 13 h/dag så blir ju natten lång nu när hon inte har halmbädden att knapra på).

Det är första året jag har analyserat foder och vill försöka komma fram till hennes behov av Mj och protein så jag inte behöver chansa nästa år utan fodra rätt med en gång /och slippa att hon faller ur i överlinjen:)

Ni tycker alltså att hon är både för smal och har för tunn överlinje? Oj:o Jag som tycker att hon ser ut som en liten köttbulle jämfört med hästarna häromkring...

Jag tror att du, liksom många andra, har en lite skev bild om hur en häst BÖR se ut. Det har blivit lite som med oss människor - man vill ha slimmade hästar som ser ut som kapplöpningshästar över bålen och buken. :crazy:
Din häst skulle behöva bli rundare över sin rygg och rumpa, rätt så mycket, men magen kanske också växer till sig en aning i takt med det. Det får man acceptera - om du inte vill behandla din häst som en kapplöpningshäst? Ge den några enstaka kilo hö och åtskilliga kilon kraftfoder PLUS att hårdträna den dagligen?! :crazy:
Nä, allvarligt talat. Din häst ser VERKLIGEN inte ut att vara tjock på NÅGOT sätt. Den ÄR tunn i överlinjen - för smal, JA. Även om den har mage men det är så det ska vara.

Har du bilder på de andra hästarna i stallet?? De måste ju vara väldigt tunna?

Mitt lucernhack är nästan slut - så det är därför jag är fundersam på vad jag ska köpa istället (eftersom hon hostade vill jag blöta hacket och det är så besvärligt jämfört med pellets, även om jag blöter dem också). Frågan är om lucernen borde bytas ut mot något mer proteinrikt och samtidigt smaskigt alternativ? Linfrökaka är väl också mycket protein i förresten (istället för mer B-jäst??)

Du behöver inte blöta upp lusernhack - det dammar INTE och ger inte hosta för hästen. Snarare är det dammigt hö och framfröallt HALm som ger dom hosta - och dålig luft i stalelt?
Men du kan lika gärna ge lusernpellets om du vill. Har ingen mer betydelse än att de får lite mer att tugga på med hacken.
Linfrökaka innehålelr bara hälften av den proteinmängden som finns i B-jäst så man kan inte byt ut dom mot varandra. Dessutom har linfrökaka en maxgiva på 100g/100kg häst.
Men möjligtvis kunde du, istället för lusern, ge linfrökaka... Ett halvt kilo linfrökaka motsvarar ungefär 1kg lusern i både MJ och protein :idea: .

Men jag måste poängtera att något starkare proteinmedel än lusern krävs inte! Du får gärna ge just lusern.

Varför vill du inte öka b-jästen till 200gram? tror du inte hästen vill äta det?

Hej!
Oj, ja jag kanske är lite fel ute vad gäller tjockleken på min häst? Jag får ju passa henne rätt ordentligt på betet eftersom hon då blir rent fet om hon får hållas bäst hon vill... I och med det inbillar jag mig nog att hon behöver lika lite mat på vintern... men kvoten i betet är ju antagligen rätt mycket högre än i vinterfodret.

Lucernhacket ja. Jag skrev ett inlägg nyligen om lucernhack till hosthäst och blev rekommenderad att blöta det - så det gjorde jag. Inte vet jag om det är nödvändigt eller inte, men det är ju ändå lite tjorvigare att hantera än pelletsarna tycker jag. Dock tycker hästen att de är urgott och det är ju bra.

Jag vill dessutom få till en så billig foderstat som möjligt! Hösilaget kostar dubbelt så mycket som höt vi köper, så pållan har i och med hostan blivit rätt dyr i drift på sistone...

Om nu hästen behöver ha en högre kvot än jag tidigare räknat med så känns Lucern kanske inte som det bästa alternativet? Det är ju mer protein i t.ex. linfrökaka (som har sina andra fördelar också med mage, päls etec.). Jag vill inte gärna ge mer b-jäst eftersom jag och stallägaren delar på inköpet och det blir orättvist om jag tar dubbelt så mycket som hon.

Jag räknade lite och om jag ger 10 kg silage, 0,25 kg linfrökaka, 0,1 kg b-jäst, 0,15 kg alger, linfröolja + 50 g Krafft mineral vit så blir det 7,0 i kvot smrp/MJ, 1,9 i Ca/P och 3,5 i Ca/Mg. Verkar OK? (Det blir visserligen ett överskott på både protein och energi enl. min lilla tabell - men då får jag ju se vad som händer, och vad hon egentligen har för behov!?)

hejzan skrev:
Jag räknade lite och om jag ger 10 kg silage, 0,25 kg linfrökaka, 0,1 kg b-jäst, 0,15 kg alger, linfröolja + 50 g Krafft mineral vit så blir det 7,0 i kvot smrp/MJ, 1,9 i Ca/P och 3,5 i Ca/Mg. Verkar OK?

Jag vet inte hur du får detta till en kvot på 7. Jag får det bara till 6.3. Men jag vet inte hur mkt MJ och protein som algerna innehåler? Och oljan innehåller ju bara MJ men hur mkt exakt?
Jag räknade med att oljan (0.5dl) och algerna (150gram) ger 5MJ ihop och 10g protein. :confused:

Linfrökakan 3.5MJ och 60g protein. B-jästen 1.2MJ och 40g protein.

Totalt fick jag det till 77MJ och 490smbrp.

Jag skulle ju iaf ge 0.5kg av linfrökakan så att det blir NÅN förändring! Annars blir skillnaden så liten... bara 0.5kg mer silage och 250gram linfrökaka...

Jag räknar med 0,4 MJ för den lilla mängd linolja jag ger (0,02 kg)samt 9 g smrp för algerna. Jag har räknat med 3 MJ och 70 smrp för linfrökaka, 1,2 MJ och 40 g smrp för jästen. Sammanlagt får jag ihop 72 MJ och 500 g smrp. Då får jag det till 6,9 (eller 7 i min Exceltabell som räknar med fler decimaler). Har jag fel värden på fodren? Jag har hittat dem på Ninas fodersida, ett annat foderprogram och från Kentucky CarronOil (fast det är inte den hon får, men jag hittar inga värden för emins linfröolja).

Fast skillnaden är ju egentligen jämfört med mitt gamla hö som jag inte angett värden för... Det är ju det hon ätit under större delen av vintern. Hon har bara ätit hösilaget ca 3-4 veckor. (Och då började jag med 8 kg och har ökat den sista veckan till 9 eftersom hon började gräva i torvbädden och nu 9,5). Så vad ensilaget ger vet jag ju inte men det har ju ännu sämre kvot än vad höt hade så det borde ju inte bli bättre i längden direkt...

Om det blir mycket mer hon får nu kommer hon väl ändå att bli tjock? (enl. min uträkning blir det 16 MJ och 110 g smrp mer än behovet jag räknat fram).Jag trodde det var protein hon ffa behöver om överlinjen är tunn? Har jag fattat fel?
Kruxet är att hon hon får för mycket mage så kanar sadeln fram, hon får skav av sadelgjorden etc. Så jag tycker också att hon behöver en bättre överlinje men vill inte att hon ska bli tjock för övrigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 459
Senast: isafore
·
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 305
Senast: remmis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka