Hö eller silage?

Hö, slipper plasten och lättare att flytta på om man inte har maskiner. Sen finns det några anledningar till men vet bara inte hur jag ska förklara dom i text, är inte så bra på att skriva.
 
Hö, föredrar alltid ett bra/fint hö. Tror det har att göra med att jag sett alltför många som har dåligt hösilage.
Jag har nog sett mer dåligt hö än dåligt hösilage faktiskt, det är ju så mycket mer som kan gå fel med höt. Och dåligt hösilage är ofta ganska uppenbart dåligt, höt kan se bra ut men ha mögel i da avhuggna ändarna.
 
Jag har nog sett mer dåligt hö än dåligt hösilage faktiskt, det är ju så mycket mer som kan gå fel med höt. Och dåligt hösilage är ofta ganska uppenbart dåligt, höt kan se bra ut men ha mögel i da avhuggna ändarna.

Ok, vi har aldrig haft problem att få tag i fint hö, men köper bara av en bonde som är noggrann med skörd, torkar ordentligt och förvarar det rätt. Under foderkrisen köpte vi dock hösilage också och det var fint. Men de flesta häromkring fodrar med hösilage som ser och luktar allt annat än fint ut.
 
Gillar hösilage bättre, det är så fuktiga vintrar nuförtiden att det är galet svårt att få tag på bra hö mot våren.
 
Jag har nog sett mer dåligt hö än dåligt hösilage faktiskt, det är ju så mycket mer som kan gå fel med höt. Och dåligt hösilage är ofta ganska uppenbart dåligt, höt kan se bra ut men ha mögel i da avhuggna ändarna.

Samma här, blir alldeles beklämd när folk fodrar med sitt jättedammiga hö och tror att mögelsporerna försvinner om de blötlägger eller fodrar med det som är dammigt ute i hagen.. :(
 
Föredrar helt klart hö, mer lätthanterlig, luktar gott och bara balsnöre att ta hand om när höt är slut.
Har än inte jobbat i ett stall där jag kan hantera inplastat utan handskar och långärmat utan att få exem.
 
Helt klart hö. Ger hö så fort det blir varmt ute men pga förvaringsbrist så är det hösilage som får gå här annars.
 
Hö på vår, tidig höst och när det är som kallast på vintern (typ - 25 grader), gärna hö till dom jag packar påsar till men hösliage till de på fri tillgång. Och absolut hösliage till den dammkänsliga hästen som lätt hostar. Men jag har ingen lagring inomhus så det blir hösilage hela tiden, mer eller mindre torrt.
 
Hö i småbalar är lättare att hantera och portionera, men mycket svårare att lagra på ett bra sätt utan att bli fuktskadat under fuktig väderlek på hösten.
Plastade hösilagebalar är lätta att förvara, oberoende av väderlek, men tyngre att jobba med och portionera.

Aftonbladet eller Expressen...??
 
Föredrar nog stora fyrkantsbalar med hösilage, men nu har vi hö i småbal. Hellre hö i småbal än (det vi haft) rundbalar. Tycker att småbalshö är enklare att packa ner i påsar, men fyrkantsbalar är också enkla. Hösilage enbart för att det märks om det är dåligt och blir inte dammigt.
 
Jag föredrar löspressat småbalshö men det är ju tyvärr väldigt svårt att få tag i idag om man inte slår det själv. Så av rent praktiska skäl så använder jag hösilage i halvstora balar. När det kommer till storbal så föredrar jag silage då det är betydligt lättare att få tag i med ok hygienisk kvalitet. Hö i storbal tycker jag i princip alltid är för dammigt.
 
Helst båda 😂
Men annars hösilage i små rundbalar, ca 150kg typ.
Lätt att rulla själv och kan förvaras ute. :) men jag gillar att fodra med hö höst + vår sen resten hösilage. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
683
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp