hö/ensilage bryderier och funderingar

Super Tom

Trådstartare
Hej alla!
Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar
Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt tänka såmycket på det här med grovfoder!
Hur gör ni som har hästar hemma? Då vänder jag mig mest till dom som har 2-4 hästar hemma!
Hö i småbal? Eller ensilage i storbal?
Stor bal... känns som den hinner bli gammal innan den används upp? Samt hanteringen av dessa?
Hö i små bal är ju enklare att hantera. Men när jag kollar priser så verkard et väldigt dyrt!
Så hur mycket i grovfoder kostnader har ni per häst i månaden, då pratar jag halvblod stor häst samt mindre ponny (a ponny)?
Samma sak gäller halm? Småbal eller stor bal? Hur mycket går åt? Min häst är ingen skitgris! Pris vad betalar ni?
Sist men inte minst, hur mycket beställer ni hem, om man har tillgång till förvaring, så hur tänker ni runt det? Beställer ni för hela året eller kommer det i omgångar?
Ja helt enkelt allt runt er hö,ensilage och halm hantering?
Tacksam för svar!:D
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Vi har två ponnyer, ett fullblod och några får. Tidigare hade vi en stor häst till och då köpte vi ofta ensilage. Vi har slutat med det av två anledningar, dels så blir det för mycket foder för dem att äta upp och dels så tröttnade jag på alla bönder som säljer dåligt ensilage.

Så vi har helt gott över till småbalshö. Jag har en leverantör som vi stort sett alltid handlar av. På sommaren bokar vi så många höbalar som vi behöver och sedan hämtar vi dem efterhand from hösten till nästa sommar. Det brukar alltid vara bra kvalite på höet, 25 kr per bal, skulltorkat. På hösten brukar vi ta hem så att det räcker över vintern för att slippa bekymmer med massor av snö. Från samma leverantör köoer vi också en del halm i småbalar, mest för att ha under tiden som det inte är betessäsong.

Det blir ganska dyrt och opraktiskt att köpa småbalshalm till hela vintern. Vi köper därför också storbalar halm, 4 åt gången.

Detta med att få tag i bra grovfoder till djuren har inte varit helt lätt alla gånger. Det finns många hästgårdar där vi bor och det verkar tyvärr som om många bönder tror att de kan lura på oss vad som helst.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Vi hade 170 kgs fyrkantsbalar med hösilage. Det funkade faktiskt för fullblod och shettis, när det var fler hästar än så fungerade det ju ypperligt. Nu hade båda hästarna mycket grovfoder, som mest hade vi fem hästar hemma och då är det ju inget problem alls på 170 kg.

När det var som varmast över sommaren köpte vi småbals hö, hästarna gick på gräs på dagen och stod inne på natten och fick en tuss att gnaga på.

Halm köpte vi de senare åren rundbal, tyvärr inte optimalt då kärnan emellanåt var ofräsch. Men småbalshalm är varken lätt att få tag på eller roligt att hantera - lägga upp på loftet, slänga ner från loftet, strö, mocka och sedan hantera på stacken.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

jag har två shettisar och köper 300kg hösilage som jag sprätter upp, det torkar till hö på 3dagar, det funkar fint. En av hästarna har antydan till hosta och "hööt" har aldrig varit dåligt, det hade märkts på henne direkt. Jag hade småbalshö innan och det funkade med, men detta hösilaget är så förbannat fint och bra. Har haft det så i 6år och hästarna mår toppen.
Tror dock inte det blir bra och torkar tillräckligt fort om det skulle vara ensilage, tror det är för blött, men med hösilage funkar det fint.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Tack för svar alla!
Då är det väl runt 2,50-3 kr/kg man får räkna med verkar det som!
Jag är mest orolig över att om man inte köper för hela året, kan det ta slut, eller att man i diverse snöstormar,dåligt underlag etc inte kan få hem hö och strö, därför känns det skönt att ha allt hemma.
Får någon av er bättre pris om ni köper för hela året efter sommaren?
Vad använder ni för strö och varför?
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Brukar ha hö i småbal. Bokar hela vinterns hö på sensommarn och får hem så mkt i taget som vi kan förvara.

Nu har jag rundbal, för det var det vi fick tag på med Brå pris och fina provbalar. Nackdelen är att det är lite jobbigare att fodra med eftersom jag inte ställer en hel bal i hagen. Görs asmånga påsar varje helg så tar jag ut i hagen på morgonen så det räcker över dagen, samt kvällshö i boxarna. När jag hade småbal kunde jag ta 2-3 stycken och öpnna ute på morgonen.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Har en d-ponny och en a-ponny. Jag gillar inte hösilage, så vill bara ha torrhö i småbal. Vi har köpt från samma bonde nu i 5 år och han har alltid jättefint hö. Hämtar en transport åt gången (åker 4,5 mil enkel resa), och det brukar bli ca 600 kg varje gång. Det räcker i nästan 2 månader åt mina hästar. Höet kostar 3 kr/kg så jag har en grovfoderkostnad för mina hästar på ca 900 kr/mån. I år håller höet såpass bra värden att i princip inget annat behövs. Den stora får glukosamin och jag köper Kwikbeet för att blanda i. Hon får en näve om dagen, så det går inga mängder där precis.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Jag har två hästar, ett halvblod och en Lipizzaner. Köper hösilage i småbalar, ca 65 kg per bal. Kostar 2,50+moms. Dvs inte speciellt billigt, men å andra sidan av väldigt bra kvalitet. Jag får hemkört (mot betalning) hela årets behov, ca 8 pallar, i början av september. Det är superskönt att få hem allt på en gång. Storbal med hösilage skulle jag aldrig våga använda till enbart två hästar med tanke på hållbarheten.

Strör med halmströ, alltså hackad halm i plastbalar (samma storlek som spånbalar). Hämtar hem en pall, 18 balar, åt gången.
Halm använder jag bara som lite extra grovfoder-tugg vinterhalvåret. Hämtar småbalar med släpet.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Glömde svara på din fråga om man får bättre pris om man tar hem hela årsbehovet av grovfoder på en gång - ja, jag får i alla fall det. Dessutom kan jag vara säker på att få allt från samma parti. Jag har två extremt lättfödda hästar och behöver därför ha ett grovfoder med lågt energivärde men hyfsat med protein. Viktigt för mig att få tillgång till analysvärdena innan jag beställer.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Hej alla!
Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar
Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt tänka såmycket på det här med grovfoder!
Hur gör ni som har hästar hemma? Då vänder jag mig mest till dom som har 2-4 hästar hemma!
Hö i småbal? Eller ensilage i storbal?
Stor bal... känns som den hinner bli gammal innan den används upp? Samt hanteringen av dessa?
Hö i små bal är ju enklare att hantera. Men när jag kollar priser så verkard et väldigt dyrt!
Så hur mycket i grovfoder kostnader har ni per häst i månaden, då pratar jag halvblod stor häst samt mindre ponny (a ponny)?
Samma sak gäller halm? Småbal eller stor bal? Hur mycket går åt? Min häst är ingen skitgris! Pris vad betalar ni?
Sist men inte minst, hur mycket beställer ni hem, om man har tillgång till förvaring, så hur tänker ni runt det? Beställer ni för hela året eller kommer det i omgångar?
Ja helt enkelt allt runt er hö,ensilage och halm hantering?
Tacksam för svar!:D

Vi har två boxar, en egen häst (500 kg lättfödd) och en inhyrd (just nu 400 kg lättfödd) och har haft häst hemma i eget stall i drygt 1 år nu.

Min häst hostar lätt (efter att ha stått på halm, den måste verkligen vara bra kvalite även om den ska användas som strö!) så det är torv som gäller (kutterspån när torven fryser) i boxen, tillgång till småbalshalm i nät i boxen (ger såpass mycket hösilage att det räcker länge men inte blir lämnat kvar, äts det mycket halm ges mer hösilage) och hösilage höst/vinter/vår. Småbal (ca 30-40 kg beroende på vad jag får tag i höst/vår) och större balar (nu 150 kg) när det är runt +5 o kallare.

Köper all silage på en gång och får hemlevererat allt på en gång. Strö köps pallvis, hämtar själv (ej kutterspån nu eftersom det varit så milt så en pall hade inte gått åt). Halm hade vi innan storbal men det var kass. Kommer nog hämta ett fåtal balar åt gången framöver så den hålls fräsch.

Vill att en hösilagebal ska gå åt så fort som möjligt helst :p Men jobbigt att öppna massa små balar varje/varannan dag vintertid och det blir MYCKET plast! Plasten kan här (Skåne) bara lämnas in en gång vår och en gång höst (Svepretur) och får vad jag vet inte slängas någon annan stans + att du får kvitto när du lämnat plast som ev inspektör kan kräva in.

Min häst äter runt 13 kg/dygn som mest vintertid enl förra vinterns förbrukning. Grovfodret har kostat ca 3 kr/kg både förra vintern och denna vintern för både små och större balar inkl frakt, moms osv.

I somras hade vi småbalshö. Två som verkade bra (småbal, lös resp hårdpressat) och ett som till och med jag märkte var dåligt (storbal). Hästen hostade av allt, och riktigt mycket. Fick vattna hela sommaren då blev det hanterbart. Vet inte riktigt hur vi ska göra denna sommaren. De går på gräs på dagen och äter bara något kg max på natten.

Har inte fått bättre pris för att vi köpt hela förbrukningen, men det handlar ju om runt 3 ton av varje parti så det är ju inte så mycket heller :)

Hittills har jag köpt allt på Blocket och endast analyserat med hemkörning när det gäller hösilaget (hö spelar mindre roll iom att de äter så lite, har försökt hitta bästa hygieniska kvalite istället vilket är det viktigaste känner jag).

Tack för svar alla!
Då är det väl runt 2,50-3 kr/kg man får räkna med verkar det som!
Jag är mest orolig över att om man inte köper för hela året, kan det ta slut, eller att man i diverse snöstormar,dåligt underlag etc inte kan få hem hö och strö, därför känns det skönt att ha allt hemma.
Får någon av er bättre pris om ni köper för hela året efter sommaren?
Vad använder ni för strö och varför?
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Har fyra hästar och vi köper hö i småbal (20-25 kg) och har som grundfoder, sedan nu över vintern har vi faktiskt även haft stora fyrkantsbalar hösilage som blev över från förra vintern som vi har använt. De håller sig bra om man öppnar och sprider ut dem nu när det är kallt ute. Då kan man hinna fodra upp dem utan att de blir dåliga.

Har halvblod som äter ca 12-15 kg per häst förutom en som äter mindre.

Vi har förr om åren köpt för hela vintern och tagit hem. Då har risken varit att lite har möglat då det kanske varit en fuktig vinter. Numera bokar vi det vi vill ha och hämtar lite i taget, det ligger bra förvarat hos bonden som har hötork och pressar upp till oss när vi ska hämta.

Hästarna står på halm och spån.
 
Sv: hö/ensilage bryderier och funderingar

Jag har två varmblod hemma (runt 500 kg) och fodrar hälften ensilage och hälften hö. Jag köper småbalsensilage (30-40 kg-balar) och småbalshö. Hästarna äter 11 kilo om dagen totalt per häst och kostnaden för foder per månad (med mineraler, betfor och soja) hamnar på en tusenlapp per häst. Ensilaget kostar 3 kr kilot och höet kostar 1,70 kr kilot.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 137
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 069
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp