Hö/hösilage analyser 2016

Jag kanske är misstänksam av min natur men jag misstänker att D&H medvetet anger för låga energivärden för grovfoder som de analyserar. Varför? Därför att D&H säljer kraftfoder och har intresse av att hästägare köper deras foder.

Tittar man på deras foder, t.ex. Stay Power Cubes, så anger man energivärdet DE = 12 MJ/kg foder vilket motsvarar ca. 13,5 MJ/kg Ts. Jämför detta med det värde dom anger på hösilaget, dvs. 8,1 MJ/kg Ts. Deras egna foder skulle således innehålla ca. 70% mer energi. Vad består då deras ”foderkuber” av? Jo, halm och lite vete och havre (Wheatfeed, Oatfeed, Nutritionally Improved Straw).

Jag tror inte ett ögonblick på DE-värdet 8,1 MJ/kg Ts som dom anger för hösilaget.

Tittar man på övriga grovfoder i tråden så får man följande värden på omsättbar energi (MJ/kg TS): 10,1 8,0 9,5 9,2 9,4 8,6.

Enligt D&H skulle ”ditt” hösilage endast ha värdet 6,2 MJ/kg TS. Låter det rimligt?

Skulle själv aldrig skicka ett höprov till D&H för analys. De verkar helt enkelt inte seriösa. Fuskar dom med analysvärden för grovfoder så kan dom fuska med värden för sina egna foder också.
 
Fullblod brukar vara svårfödda så du behöver ett grovfoder med betydligt högre energivärde.
Jag tror dock inte att energivärdet för detta foder är så lågt som D&H anger, dvs. DE = 8,1 MJ/kg ts vilket skulle ge omsättbar energi ME = 6,8 MJ/kg ts. Det skulle vara intressant att veta hur D&H har räknat ut detta värde.

Med ledning av övriga värden så skulle jag gissa att detta foder har ett energivärde på ca. ME = 7,8 MJ/kg Ts eller 5,7 MJ/kg foder. Räkna med detta energivärde istället och se om du vill köpa hösilaget. Du får då en proteinkvot på 46/5,7 = 8,0 vilket är ett bra värde för din häst.

Hon är som tur är inte extrem varianten av svårfött fullblod men kräver helt klart mer mat än övriga hästar i stallet. De anger ju ett värde på 6 mj/kg "as fed" 8,1 mj/kg är ju per % TS som är en väldigt konstig enhet men om man tar 0,73 * 8,1 = 5,931 och kan ju passa med att de avrundat upp till 6 mj/kg foder? Snabbt insatt i programmet på Hästsverige skulle hon enligt tabellen få i sig tillräckligt med 15 kg grovfoder/dag, vilket känns som ett bra utgångsläge då jag enkelt kan supplera med lite betfor/lucern/müsli ved behov.

Jag kanske är misstänksam av min natur men jag misstänker att D&H medvetet anger för låga energivärden för grovfoder som de analyserar. Varför? Därför att D&H säljer kraftfoder och har intresse av att hästägare köper deras foder.

Tittar man på deras foder, t.ex. Stay Power Cubes, så anger man energivärdet DE = 12 MJ/kg foder vilket motsvarar ca. 13,5 MJ/kg Ts. Jämför detta med det värde dom anger på hösilaget, dvs. 8,1 MJ/kg Ts. Deras egna foder skulle således innehålla ca. 70% mer energi. Vad består då deras ”foderkuber” av? Jo, halm och lite vete och havre (Wheatfeed, Oatfeed, Nutritionally Improved Straw).

Jag tror inte ett ögonblick på DE-värdet 8,1 MJ/kg Ts som dom anger för hösilaget.

Tittar man på övriga grovfoder i tråden så får man följande värden på omsättbar energi (MJ/kg TS): 10,1 8,0 9,5 9,2 9,4 8,6.

Enligt D&H skulle ”ditt” hösilage endast ha värdet 6,2 MJ/kg TS. Låter det rimligt?

Skulle själv aldrig skicka ett höprov till D&H för analys. De verkar helt enkelt inte seriösa. Fuskar dom med analysvärden för grovfoder så kan dom fuska med värden för sina egna foder också.

Analysen var generellt rörig och de har försökt illustrera det grafiskt där allt såklart är "average" och att man inte klarar sig enbart med grovfoder, plus reklam för deras foderprodukter i botten så du har en poäng. Odlaren har dock sålt alla andra balar utom de jag har reserverat så jag har inte en chans till att få en ny analys till annat ställe. Hoppas dock på att få svar från två andra producenter snart också, men misstänker att det ena stället också använder sig D&H.
 
De anger ju ett värde på 6 mj/kg "as fed" 8,1 mj/kg är ju per % TS som är en väldigt konstig enhet men om man tar 0,73 * 8,1 = 5,931 och kan ju passa med att de avrundat upp till 6 mj/kg foder?

Du får läsa vad jag skriver. Det är inte omsättbar energi som D&H anger utan smältbar energi vilket är något helt annat. Du kan inte använda värden på smältbar energi om du ska räkna enligt svenska regler. Du måste ha ett värde på omsättbar energi och tror du på D&H:s analys så blir värdet på omsättbar energi 5,0 MJ/kg foder och inte 6,0.
 
Du får läsa vad jag skriver. Det är inte omsättbar energi som D&H anger utan smältbar energi vilket är något helt annat. Du kan inte använda värden på smältbar energi om du ska räkna enligt svenska regler. Du måste ha ett värde på omsättbar energi och tror du på D&H:s analys så blir värdet på omsättbar energi 5,0 MJ/kg foder och inte 6,0.
Jag uppskattar din hjälp och läser allt du skriver. Men när man bor i ett land där räknar i FE (foderenheter), själv först läser på svenska sidor där det är mest utbrett och får en analys från ett tredje land+ jobbar samtidigt så blir det fel ibland... :o
jag läser och räknar igen imorgon...
 
Jag är nöjd med årets grovfoder med en kvot på 6,5 även om jag hade önskat lägre Mj (7,7). Lågt järn och lågt socker vilket är det viktigaste för mig.

% Moisture 6,3
% Dry Matter 93,7
As Sampled Dry Matter

Results
Digestible Energy (DE), Mcal/kg 2.07 2.20
% g/kg. % g/kg.
Crude Protein 8.4 84.1 9.0 89.7
Estimated Lysine .29 2.9 .31 3.1
Lignin 6.2 61.9 6.6 66.1
Acid Detergent Fiber (ADF) 36.5 365.3 39.0 389.8
Neutral Detergent Fiber (aNDF) 60.7 607.0 64.8 647.7
WSC (Water Sol. Carbs.) 11.7 117.4 12.5 125.3
ESC (Simple Sugars) 6.7 67.5 7.2 72.0
Starch .7 7.4 .8 7.9
Non Fiber Carbo. (NFC) 19.8 197.7 21.1 211.0
Crude Fat 1.9 18.8 2.0 20.1
Ash 3.0 29.5 3.2 31.5
% g/kg. % g/kg.
Calcium .34 3.37 .36 3.60
Phosphorus .13 1.29 .14 1.38
Magnesium .14 1.40 .15 1.49
Potassium .90 9.04 .96 9.65
Sodium .018 .180 .019 .192
ppm mg/kg. ppm mg/kg.
Iron 44 44 47 47
Zinc 33 33 35 35
Copper 4 4 5 5
Manganese 105 105 112 112
Molybdenum 3.0 3.0 3.2 3.2

Förstår att du är nöjd :) vad är det för marker, hur har ni gått tillväga? Spännande att få veta eftersom de oftast är så mkt högre järn. När är det skördat (växtfas, dag, tid på dygnet), vilka växter osv?
 
Förstår att du är nöjd :) vad är det för marker, hur har ni gått tillväga? Spännande att få veta eftersom de oftast är så mkt högre järn. När är det skördat (växtfas, dag, tid på dygnet), vilka växter osv?

Jag tar inte själv utan köper så jag svarar på det jag vet :) Jag har köpt av samma bonde för nionde säsongen i år och det har alltid varit väldigt bra hö med helt okej sockervärden. Marken är bördig jordbruksmark, mer detaljerat vet jag tyvärr inte. Järn har jag bara analyserat sedan 2012 och ett år var det något högre men inga alarmerande värden. Gården jag köper ifrån drivs ekologiskt och markerna gödslas vad jag har förstått med gödseln från deras köttdjur. Vad jag har förstått kan kalkning av marken göra att järnvärdet blir lägre.
Det är skördat på eftermiddagen, en varm och molnig dag den 16 juli så alltså ganska sent men vad gör man när det aldrig blir uppehåll någon längre tid? Jag räknade därför med lägre proteinvärden så det blev en trevlig överraskning att det var såpass högt. Det är första skörden. Eftersom min ena häst inte tål klöver tas detta på en timotejvall. Det är väl lite annat gräs med men alltså inget klöver alls.
 
Jag skulle vara nöjd. Men alla tycker ju olika. Jag har både väldigt torrt hösilage och mellan blöt och blött.beror ju lite p vad det varit för väderr när man skördat.och andra skörden nu på sen sommaren blir alltid blötare.
 
Ny fråga, hösilage med torrsubstans på 86,4 bu eller bä? ☺

Nej det hade jag inte köpt. Det är inte ensilage utan plastat hö vilket innebär att grovfodret blir dåligt fortare när balen har öppnats än om det hade haft en Ts-halt på mellan 40-60 vilket vilket är det optimala i balar. Det kräver också många fler lager plast eftersom så torra strån blir hårda och risken för att plasten ska gå sönder ökar. Det kan också vara svårare att se möglet i en så torr bal som har gått sönder än vad det är på en blötare bal som har gått sönder. Plastat hö blir dåligt 1-2 dagar snabbare efter öppnandet än ensilage men eftersom mögeltillväxten inte syns i början fortsätter många att fodra med det otjänliga fodret tills balen är slut ändå.

På ensilagenytt.se kan du hitta mycket bra information om ensilage, Ts-halter osv.
 
Nej det hade jag inte köpt. Det är inte ensilage utan plastat hö vilket innebär att grovfodret blir dåligt fortare när balen har öppnats än om det hade haft en Ts-halt på mellan 40-60 vilket vilket är det optimala i balar. Det kräver också många fler lager plast eftersom så torra strån blir hårda och risken för att plasten ska gå sönder ökar. Det kan också vara svårare att se möglet i en så torr bal som har gått sönder än vad det är på en blötare bal som har gått sönder. Plastat hö blir dåligt 1-2 dagar snabbare efter öppnandet än ensilage men eftersom mögeltillväxten inte syns i början fortsätter många att fodra med det otjänliga fodret tills balen är slut ändå.

På ensilagenytt.se kan du hitta mycket bra information om ensilage, Ts-halter osv.
Balarna är små på 30-40kg så de kommer max vara öppnade i 3-4 dagar i vintermånaderne så det borde inte hinna bli dåliga. Jag är helt med på att det är hösilage jag köper och inte ensilage, hade dock hellre haft en torrsubstans på omkring 70-75 vilket verkar vara mer vanligt. Dock bra värden på det här och en full analys med svenska enheter ;)
 
Balarna är små på 30-40kg så de kommer max vara öppnade i 3-4 dagar i vintermånaderne så det borde inte hinna bli dåliga. Jag är helt med på att det är hösilage jag köper och inte ensilage, hade dock hellre haft en torrsubstans på omkring 70-75 vilket verkar vara mer vanligt. Dock bra värden på det här och en full analys med svenska enheter ;)

I minusgrader kan de klara sig så länge men jag hade inte velat fodra med så torrt ens så länge efter öppnandet. 3-5 dagar är vad man säger att ensilage håller sig efter öppnandet vid bra förhållande och då i stora balar. I mindre balar är det svårt att få till tillräckligt stort tryck så mer luft finns kvar och därmed är mögelrisken större. Det där är inte hösilage utan just plastat hö och det gör det ännu svårare att pressa ihop det tillräckligt för att mögelsporer inte ska kunna härja fritt.

Det är märkligt att så många vill ha 70-75% Ts. Det är absolut ingen bra Ts-halt sett från hygieniskt perspektiv men det är väl just att möglet syns inte för ögat och då tror många att det är bra. Ju torrare grovfoder desto svårare är det att pressa ihop det tillräckligt vilket gör att luften har större spelrum även i en hel oöppnad bal. http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm

Du gör självklart precis som du vill men mer än 1-2 dagar hade jag inte vågat ge från öppnandet och då med förbehåll att det är många lager plast så att strån och förflyttning inte gjort hål på plasten redan innan. Du ser inte möglet i plastat hö så som du ser i en ensilagebal som fått små hål i plasten när du öppnar balen och det är det som gör det så lurigt med plastat hö.
 
I minusgrader kan de klara sig så länge men jag hade inte velat fodra med så torrt ens så länge efter öppnandet. 3-5 dagar är vad man säger att ensilage håller sig efter öppnandet vid bra förhållande och då i stora balar. I mindre balar är det svårt att få till tillräckligt stort tryck så mer luft finns kvar och därmed är mögelrisken större. Det där är inte hösilage utan just plastat hö och det gör det ännu svårare att pressa ihop det tillräckligt för att mögelsporer inte ska kunna härja fritt.

Det är märkligt att så många vill ha 70-75% Ts. Det är absolut ingen bra Ts-halt sett från hygieniskt perspektiv men det är väl just att möglet syns inte för ögat och då tror många att det är bra. Ju torrare grovfoder desto svårare är det att pressa ihop det tillräckligt vilket gör att luften har större spelrum även i en hel oöppnad bal. http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm

Du gör självklart precis som du vill men mer än 1-2 dagar hade jag inte vågat ge från öppnandet och då med förbehåll att det är många lager plast så att strån och förflyttning inte gjort hål på plasten redan innan. Du ser inte möglet i plastat hö så som du ser i en ensilagebal som fått små hål i plasten när du öppnar balen och det är det som gör det så lurigt med plastat hö.

Vill och vill, snarare så att i DK är "torrt hösilage till häst" ett försäljningsargument verkar det som.. :meh:
Lätt ska det inte var, men tack for tankar.
 
Vill och vill, snarare så att i DK är "torrt hösilage till häst" ett försäljningsargument verkar det som.. :meh:
Lätt ska det inte var, men tack for tankar.

Tyvärr är det lika illa i Sverige :( Folk vill ha hö men har inte förvaringsmöjligheter och köper då något som "är som hö" fast de inte har en susning om vad det innebär för hästens välmående. Som alltid önskar jag att människor tog till sig den kunskapen som finns. Det är verkligen ingen enkel sak att lösa. Det är svårt att påverka producenterna för om det är många olika önskemål så går de oftast efter den största gruppens önskningar. Att den gruppens önskningar baseras på okunskap (okunskap lider tyvärr många producenter av med) spelar liksom ingen roll för det handlar om affärer.
 
Tyvärr är det lika illa i Sverige :( Folk vill ha hö men har inte förvaringsmöjligheter och köper då något som "är som hö" fast de inte har en susning om vad det innebär för hästens välmående. Som alltid önskar jag att människor tog till sig den kunskapen som finns. Det är verkligen ingen enkel sak att lösa. Det är svårt att påverka producenterna för om det är många olika önskemål så går de oftast efter den största gruppens önskningar. Att den gruppens önskningar baseras på okunskap (okunskap lider tyvärr många producenter av med) spelar liksom ingen roll för det handlar om affärer.

Närmsta bonden här blev förvånad när jag år två bad om blötare balar men han fixade det. Dock blev inte kvaliteten tillräckligt bra ändå (och det var inte riktigt så blött jag hade tänkt heller).

Nu har jag hittat ett kanonfint med TS runt 56%.
 
Jag har varit lite trög med att skicka in årets analys på vårat hö men idag fick jag svar. Och proteinet är alldeles för lågt så måste lägga till det. Har dessutom en ungponny som allmänt har lite svårt att lägga på sig muskler. Energin var okej. Så nu har jag suttit och räknat och mest protein för pengarna verkar ju vara krafft muskel, men då får man ju också en hel del extra energi(som väl kanske inte gör jättemycket iofs då han inte lägger på sig i första taget). Men förra vintern hade han problemmage och då verkar ju lusern bättre? Men kommer få ge betydligt större mängd av det för att komma upp i samma protein. Och vilket ska man satsa på, hack eller pellets? Kanske är bättre med hack med tanke på att jag behöver ge rätt stor mängd(typ 1.5kg när jag räknade på hacket)? Hur fodrar man med det? Lägger ihop med höt?

Jag skulle leta reda på potatisprotein, det ger mest protein i förhållande till energi och det blir inte så dyrt eftersom man inte behöver ge så mycket. Rör ut i lite blöta pellets.
 
Närmsta bonden här blev förvånad när jag år två bad om blötare balar men han fixade det. Dock blev inte kvaliteten tillräckligt bra ändå (och det var inte riktigt så blött jag hade tänkt heller).

Nu har jag hittat ett kanonfint med TS runt 56%.

Så är det ofta! Jag är så tacksam för min höbondes lyhördhet för vad jag vill ha. Han har stenkoll på vad som växer var och har koll på vilket parti som är vilket även när de är intagna. Häromkring är det enormt ovanligt. När min ena häst visade sig inte tåla klöver ringde jag till typ 20 stycken och ingen kunde säga om det fanns klöver i deras grovfoder, absolut ingen!
 
Jag har ingen förvaringsmöjlighet till hö, så jag har gått ihop med grannen så vi köpte hö ihop och förvarar det i hennens lada. Hon resonerade att ju större höparti desto lättare att förvara det och behålla kvaliten. Super för mig :)

Här är vår analys på höt, skönt att sockervärdet var lågt. Skall få hjälp med att räkna ut foderstat och se vilka mineraler som behövs då jag inte är bra på detta.

Torrsubstans 88.7 %

Omsättbar energi till häst 7.2 MJ/kg

Omsättbar energi till häst 8.1 MJ/kg Ts

Smältbart råprotein 20 g/kg Ts

Råprotein 55.0 g/kg Ts

Socker 101.0 g/kg

Aska 67.0 g/kg

NDF 591.0 g/kg Ts

Kalcium Ca 2.8 g/kg Ts

Fosfor P 1.4 g/kg Ts

Kalium K 10 g/kg Ts

Magnesium Mg 1.3 g/kg Ts

Natrium Na 0.29 g/kg Ts

Svavel S 0.96 g/kg Ts

Koppar Cu 4.6 mg/kg Ts

Järn Fe 300 mg/kg Ts

Mangan Mn 84 mg/kg Ts

Zink Zn 20 mg/kg Ts
 
Fick min analys idag, har en 3-åring och en 8-åring tävlingshäst som inte gärna äter några mängder så jag tror detta blir kanon och att jag inte heller denna vinter kommer behöva ge mer än krubbskrammel utöver höet.

TS 87,3%
Energi 9,0 MJ/kg
Smpr 104 g/kg
 
Tyvärr är det lika illa i Sverige :( Folk vill ha hö men har inte förvaringsmöjligheter och köper då något som "är som hö" fast de inte har en susning om vad det innebär för hästens välmående. Som alltid önskar jag att människor tog till sig den kunskapen som finns. Det är verkligen ingen enkel sak att lösa. Det är svårt att påverka producenterna för om det är många olika önskemål så går de oftast efter den största gruppens önskningar. Att den gruppens önskningar baseras på okunskap (okunskap lider tyvärr många producenter av med) spelar liksom ingen roll för det handlar om affärer.

Vilket blev bekräftat idag då jag skickade ett mail och frågade om de evt. hade balar kvar från ett annat parti med lägre ts då jag var lite bekymrad för hållbarheten eftersom vi inte har de optimala förvaringsmöjligheterna till wrap- svaret: "Det blir inte något problem med hållbarheten med den torrsubstansen."

Min häst väljer dessutom silage före hö alla dagar i veckan (har provat att blanda i ett hönät) så det får nog bli det första alternativet iaf...
 
Vilket blev bekräftat idag då jag skickade ett mail och frågade om de evt. hade balar kvar från ett annat parti med lägre ts då jag var lite bekymrad för hållbarheten eftersom vi inte har de optimala förvaringsmöjligheterna till wrap- svaret: "Det blir inte något problem med hållbarheten med den torrsubstansen."

Min häst väljer dessutom silage före hö alla dagar i veckan (har provat att blanda i ett hönät) så det får nog bli det första alternativet iaf...

Det är så sorgligt! Tänk om folk i gemen skickade in hygienanalys när balen varit öppnad så många dagar som den brukar vara. Jag undrar hur många som hade fått en chock av resultatet? Eller alla de som inte bryr sig om att sopa upp allt spill innan de öppnar en ny bal utan risken är stor att veckogammalt ensilage åker med när påsarna packas :arghh: När min ena häst visade sig inte tåla klöver fick jag kontakt med en som annonserade ut hö som visade sig vara plastat. Han menade att det var inga som helst problem att balen inte skulle ta slut i rimlig tid (vi pratar om ca 16-18 dagars förbrukningstid/bal) utan om jag ville kunde jag bryta isär balen efter öppnandet och fluffa till det lite så att det torkade lite till. Som om det skulle hjälpa :crazy:

Vissa hästar väljer ensilage före hö. De är ju olika precis som vi :) Min ena glufsar i sig "allt" utan urskiljning medans min andra är en finsmakare som väljer grässtrån med omsorg. Skulle min finsmakare få ett halmstrå i munnen åker det ut fortare än kvickt medans min andra tuggar och sväljer :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 804
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp