Hö/hösilage analyser 2016

Kommit fram till att vi är nöjda med årets hö men behöver tillskott av koppar som inte innehåller mangan alls. Har någon tips så skicka PM så blir jag jätteglader :D
 
Jag fick idag hem analysen från bonden som jag köpt hö från för första gången i år. Antar att jag ska göra en kompletterande analys för det stod inget om Calcium, Fosfor eller Magnesium. Däremot stod det NDF 628 g/kg Ts och Aska 62,0 g/kg Ts.

I övrigt: Hö 91,6 % TS
Omsättbar energi 7,6 MJ/kg (8,3 MJ/kg TS)
Smältbart råprotein 37, råprotein 73,0 och socker 94,0.

Är inte superhaj på analyser, men i mina ögon ser det ok ut?
 
Analysen visar att macromineralbehovet täcks av höet allena, vågar man köra på det då eller bör man ge lite av lämpligt mineralfoder ändå?
Frågar bara för att jag sett det rekommenderats ge mineraler ändå, tidigare , och blev osäker :p

Det blir ett litet överskott och kvoterna är bra.
Kommer tillsätta selen och vitaminer.
Togs ingen analys på micromineraler.
 
Jag är inte sådär 100 på höanalyser då min går på fri tillgång och vi har höftat lite innan eftersom han inte äter kraft (men får mineraler så ofta vi kan få i honom det) och inte direkt motionerades hårt. Men nu i år så är OE uppe i 10,1/kg ts medan smb RP är 31/kg ts? Kvoten landar på 3,1 om jag läser det rätt :confused:

Hur ska jag tänka här? Bör jag fodra mer protein för att typ få upp kvoten eller hur ska jag tänka?
Hästen är dessutom relativt lättfödd och jag avskyr verkligen nojan om att han ska bli en tjockis nu till vinter. Funderar redan nu på att blanda ut högivan han har under natten med halm så att han kan äta mindre men ändå inte stå utan mat. Men alltså hur löser jag det bäst? (egentligen hade jag önskat ett foder som man kunde ge stora mängder utan att det innehöll typ någonting, men silaget ingår i stallhyran så har inte mycket att säga till om där)
 
Kommit fram till att vi är nöjda med årets hö men behöver tillskott av koppar som inte innehåller mangan alls. Har någon tips så skicka PM så blir jag jätteglader :D

Svarar här istället då det kan var fler som har nytta av svaret. Kopperplex innehåller varken järn eller mangan dock zink men det brukar det ju oxå vara brist på. ;)
Tillsättningsämnen med näringsrika egenskaper:
mg/kg mg/60 g
Koppar 5000 100
Zink 5000 100
Selen 5 0,1
Vitamin E (α-tokoferolacetat) 25.000 500
 
Kopperplex innehåller varken järn eller mangan dock zink men det brukar det ju oxå vara brist på. ;)
Tillsättningsämnen med näringsrika egenskaper:
mg/kg mg/60 g
Koppar 5000 100
Zink 5000 100
Selen 5 0,1
Vitamin E (α-tokoferolacetat) 25.000 500

En i och för sig intressant produkt eftersom den innehåller de mikromineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder, dvs. koppar, zink och selen. Dessutom E-vitamin som alltid behövs när hästen inte går på bete.

Det som är mindre positivt är att produkten innehåller mest socker (87,5%) och väldigt lite mineraler, endast 12,5% av produkten innehåller mineraler och E-vitamin. Man är tvungen att ge stora mängder av den här produkten för att komma upp i hästens behov. De utfodringsanvisningar som ges är helt åt skogen. Selenbehovet för en 500 kg häst är minst 1 mg per dag. Den här produkten innehåller natriumselenit vilket gör att man måste ge minst 1,2 mg/dag. Man skulle behöva ge 240 g av den här produkten för att tillsätta 1,2 mg selen i form av natriumselenit till foderstaten. En burk med 800 g för 299 kr skulle endast räcka i 3 dagar. 240 g av produkten tillför 1200 mg zink och koppar vilket vanligtvis är onödigt mycket. Kvoten mellan zink och koppar i den här produkten är 1:1. Detta trots att dom själva skriver följande som produktinformation:

Förhållandet mellan zink och koppar ska vara balanserat för att hästen ska kunna uppta och utnyttja mineralerna, där förhållandet ska ligga på 3-5 delar zink 1 del koppar.

Man kan undra hur dom har tänkt här!

Ger man 240 g av produkten för att täcka hästens selenbehov så tillför man samtidigt 6000 IE E-vitamin vilket är på tok för mycket. Det är således varken balans mellan zink och koppar eller mellan selen och E-vitamin i den här produkten.

Jag skulle avråda från köp!
 
En i och för sig intressant produkt eftersom den innehåller de mikromineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder, dvs. koppar, zink och selen. Dessutom E-vitamin som alltid behövs när hästen inte går på bete.

Det som är mindre positivt är att produkten innehåller mest socker (87,5%) och väldigt lite mineraler, endast 12,5% av produkten innehåller mineraler och E-vitamin. Man är tvungen att ge stora mängder av den här produkten för att komma upp i hästens behov. De utfodringsanvisningar som ges är helt åt skogen. Selenbehovet för en 500 kg häst är minst 1 mg per dag. Den här produkten innehåller natriumselenit vilket gör att man måste ge minst 1,2 mg/dag. Man skulle behöva ge 240 g av den här produkten för att tillsätta 1,2 mg selen i form av natriumselenit till foderstaten. En burk med 800 g för 299 kr skulle endast räcka i 3 dagar. 240 g av produkten tillför 1200 mg zink och koppar vilket vanligtvis är onödigt mycket. Kvoten mellan zink och koppar i den här produkten är 1:1. Detta trots att dom själva skriver följande som produktinformation:

Förhållandet mellan zink och koppar ska vara balanserat för att hästen ska kunna uppta och utnyttja mineralerna, där förhållandet ska ligga på 3-5 delar zink 1 del koppar.

Man kan undra hur dom har tänkt här!

Ger man 240 g av produkten för att täcka hästens selenbehov så tillför man samtidigt 6000 IE E-vitamin vilket är på tok för mycket. Det är således varken balans mellan zink och koppar eller mellan selen och E-vitamin i den här produkten.

Jag skulle avråda från köp!

Jag har inte tipsat om produkten pga selenet utan för att det eftersöktes tips om ett koppartillskott utan mangan vilket detta är. Jag är medveten om att det är mycket socker men för mig fungerar den ändå då jag toppar med den för att få upp kopparn och då gör inte mängden socker så mycket då det inte behövs så mycket så sockermängden blir försumbar. Selen och E-vitamin tillför jag på annat sätt då det är avsevärt mycket enklare att få tag på än ett koppartillskott utan järn eller mangan i Sverige. ;)
 
Detta kanske är en tråd för mig?

Jag har världens sämsta hö just nu och eftersom det ingår i hyran så har jag ingen möjlighet att byta ut det heller, tyvärr.
Mitt sto är dessutom dräktig och man känner bara, blä helt enkelt!

Jag behöver hjälp helt enkelt, är detta rätt tråd då?
Eller är den bara anvisad för att visa olika foderstater och inte ev hjälp med diverse saker som tex hjälp med uträkningen?

Jag har kollat runt och provat mig fram med lite olika proteinfoder (gärna musli men inget krav längre) som passar in, jag ger även foderjäst året runt som jag gärna ser att jag får fortsätta med (energi 11.5 MJ och smältbart råprotein 270g) men annars själva kraften.

Hon är 6år gammal, väger nu 450kg, rids i skogen och ibland på banan, inte direkt hårt eftersom hon är dräktig. Har idag gått 73dygn.
Tror hon får i sig runt 10-12kg/hö per dag (vi har nät över höbalarna).

Analysen ser ut såhär!
IMG_8778_zpsgipbsox3.jpg


Jag har fått ut en ok stat nu, men sen vid dräktighetsmånad 7-8 så behöver det mer kraft (av det jag valt) och det blir då plötsligt över 1kg och då skjuter fosforen iväg (tror jag det var) står dock ej skadligt, jag vet att hon kommer ha lagt på sig lite mer om några månader, och provat mig fram även där lite.

Hur skjutton gör jag? Jag vill helst ha ett foder som jag kan ge redan nu och sen fortsätta med under hela perioden, för ska jag plötsligt behöva byta så lär man ju liksom börja om med liten giva för att sedan öka på det, det blir liksom lite fel :S

Mitt huvud snurrar så rejält nu och inser att jag behöver hjälp, blev så glad över att jag äntligen fått till detta men sen sprack det när jag ändrade på dräktigheten :p Haha.. *trött och mosig i huvudet*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 803
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp