Hö/hösilage analyser 2016

Hur ser era analyser ut i år?
Vi kommer använda oss av denna och jag hoppas på att inte behöva ge något extra foder i vinter :D
Har en normal - svårfödd fbl korsning.

ts 71%
resten/foder
mj 7,2
smrp 75g
Ca 3,7
P 1,9
Mg 1,3
Är jättenöjd :banana::bow:
 
Enhet Per kg Foder Per kg torrsubstans


TS: % 75 100

RP: g 68 90

Smb RP g 40 53

OE MJ 6.0 8.0

Smb RP/OE g/MJ 6.7 6.7

NDF g 462 615


Enhet Per kg Foder Per kg torrsubstans


TS: % 77 100

RP: g 62 80

Smb RP g 34 44

OE MJ 6.2 8.0

Smb RP/OE g/MJ 5.5 5.5

NDF g 443 573


Jag fattar typ nada men så ser två alternvativa hö ut för min del...
 
Har tre hästar. a-ponny hingst 13 år, c-ponny valack welsh 17 år och HBL valack 3 år. Kommer nog köra med denna och fodra upp proteinet på tre åringen.


Enhet Per kg Foder Per kg torrsubstans


TS: % 75 100

RP: g 68 90

Smb RP g 40 53

OE MJ 6.0 8.0

Smb RP/OE g/MJ 6.7 6.7

NDF g 462 615
 
Har tre hästar. a-ponny hingst 13 år, c-ponny valack welsh 17 år och HBL valack 3 år. Kommer nog köra med denna och fodra upp proteinet på tre åringen.


Enhet Per kg Foder Per kg torrsubstans


TS: % 75 100

RP: g 68 90

Smb RP g 40 53

OE MJ 6.0 8.0

Smb RP/OE g/MJ 6.7 6.7

NDF g 462 615

Hade också kört på det hösilaget.
 
Vi började köra hem vårat hö igår, så när allt är inne ska jag skicka in analys, väntar med spänning sen för att se om jag är lika nöjd som förra året :D
 
Hej, årets analys för oss:
per kg foder/ per kg torrsubstans
Torrsubstans 77% /100
Råprotein 83 / 108
Smältbart råprotein 54 / 70
omsättbar energi 7,3 g/mj / 9,5
Smb RP / OE häst 7,4 båda
Neutral Detergent Fiber 410 g / 534
Fosfor 1,6 g / 2,0
Kalcium 3,4 / 4,5
Kalium 16,8 / 21,8
Magnesium 0,9 / 1,2
Natrium mindre än 0,1 i båda
Svavel 1,1 / 1,4
Kalsium/fosfor 2,2 i båda
Koppar 4 / 5
Järn 56 / 73
Mangan 68 / 89
Zink 20 / 26

vet att många här här superduktigta på detta, jag vill ha kommentarer och tankar på denna analys.
 
Nu har jag inte analysen framför mig men kommer ge silage plastat förra året. Lågt energi och gott om protein så de kommer få 8kg var per dygn kompletterat med fri tillgång på halm. Tanken är att den största som behöver mest äter lite mer av tilldelningen (han brukar göra det).

Kompletterar med mineraler.

(Plus att de alltid äter linfrö och lite betfiber.)
 
Ts 63,9%
MJ/kg 6.0
Smrp g/kg 35

Blir ett bra foder till mitt halvblod. Hon kommer äta runt 15-16 kg och lite krubbskrammel.
Dock är ca/p kvoten alldeles för låg så kommer behöva fodra med lite kalk också.
 
Jag har varit lite trög med att skicka in årets analys på vårat hö men idag fick jag svar. Och proteinet är alldeles för lågt så måste lägga till det. Har dessutom en ungponny som allmänt har lite svårt att lägga på sig muskler. Energin var okej. Så nu har jag suttit och räknat och mest protein för pengarna verkar ju vara krafft muskel, men då får man ju också en hel del extra energi(som väl kanske inte gör jättemycket iofs då han inte lägger på sig i första taget). Men förra vintern hade han problemmage och då verkar ju lusern bättre? Men kommer få ge betydligt större mängd av det för att komma upp i samma protein. Och vilket ska man satsa på, hack eller pellets? Kanske är bättre med hack med tanke på att jag behöver ge rätt stor mängd(typ 1.5kg när jag räknade på hacket)? Hur fodrar man med det? Lägger ihop med höt?
 
Årets analys, vad tror ni? Hade bättre flyt förra året :grin:
image_zpsdi6zflwj.png
 
Analys av silage ar inte helt nått ut till den breda allmänheten här i DK men lyckades hitta en leverantör med liten analys iaf. Dock skulle detta vara deras "performance wrap" med högt energi och protein. Han sa dock själva att de generellt hade fått väldigt låga proteinvärden i år.

Någon duktigt som har några spontana tankar om nedanstående?

%/DM / As fed:
Dry Matter: 73 %
Protein 10 % / 7
Oil 3 % / 2
page1image20776

Ash 6% / 4
NDF 60% / 44
Sugar 9% / 7
pH 6 / n/a
DE 8,1 / 6
 
Analys av silage ar inte helt nått ut till den breda allmänheten här i DK men lyckades hitta en leverantör med liten analys iaf. Dock skulle detta vara deras "performance wrap" med högt energi och protein. Han sa dock själva att de generellt hade fått väldigt låga proteinvärden i år.

Någon duktigt som har några spontana tankar om nedanstående?

%/DM / As fed:
Dry Matter: 73 %
Protein 10 % / 7
Oil 3 % / 2
page1image20776

Ash 6% / 4
NDF 60% / 44
Sugar 9% / 7
pH 6 / n/a
DE 8,1 / 6

Och kan man räkna på att DE (dietary energi gissar jag på) är detsamma som omsättningsbar energi?
 
Jag är nöjd med årets grovfoder med en kvot på 6,5 även om jag hade önskat lägre Mj (7,7). Lågt järn och lågt socker vilket är det viktigaste för mig.

% Moisture 6,3
% Dry Matter 93,7
As Sampled Dry Matter

Results
Digestible Energy (DE), Mcal/kg 2.07 2.20
% g/kg. % g/kg.
Crude Protein 8.4 84.1 9.0 89.7
Estimated Lysine .29 2.9 .31 3.1
Lignin 6.2 61.9 6.6 66.1
Acid Detergent Fiber (ADF) 36.5 365.3 39.0 389.8
Neutral Detergent Fiber (aNDF) 60.7 607.0 64.8 647.7
WSC (Water Sol. Carbs.) 11.7 117.4 12.5 125.3
ESC (Simple Sugars) 6.7 67.5 7.2 72.0
Starch .7 7.4 .8 7.9
Non Fiber Carbo. (NFC) 19.8 197.7 21.1 211.0
Crude Fat 1.9 18.8 2.0 20.1
Ash 3.0 29.5 3.2 31.5
% g/kg. % g/kg.
Calcium .34 3.37 .36 3.60
Phosphorus .13 1.29 .14 1.38
Magnesium .14 1.40 .15 1.49
Potassium .90 9.04 .96 9.65
Sodium .018 .180 .019 .192
ppm mg/kg. ppm mg/kg.
Iron 44 44 47 47
Zinc 33 33 35 35
Copper 4 4 5 5
Manganese 105 105 112 112
Molybdenum 3.0 3.0 3.2 3.2
 
Och kan man räkna på att DE (dietary energi gissar jag på) är detsamma som omsättningsbar energi?

DE står för Digestible Energi eller smältbar energi på svenska och är således inte samma sak som omsättbar energi.

Det går inte att räkna ut omsättbar energi med de uppgifter som du lämnat. Ett ungefärligt värde på omsättbar energi är ca. 6,8 MJ/kg Ts eller 5,0 MJ/kg foder. Detta är ett lågt värde vilket gör att detta foder inte alls är lämpligt för högpresterande hästar som behöver mycket energi. Man kan undra hur dom har räknat ut DE-värdet. Med de värden på fett (3%), socker (9%), protein (10%) och NDF (60%) så borde energivärdet vara högre.

Smältbart protein blir 63 g/kg ts eller 46 g/kg foder. Proteinkvoten blir 9,2 vilket är högt. Lite konstigt att odlaren säger att han ”hade fått väldigt låga proteinvärden i år.”

Ingen mineralanalys?
 
Tack för svar båda två.
Nej det är det inte. Du får räkna. Vilken enhet står det efter DE på analysen?
Enheten är MJ/kg. Det står at det är 8,1 mj/kg som % Dry Matter (som är 73 %) och 6 MJ/kg "As Fed". Just nu kan jag inte helt få ihop hur jag räknar ut mj/kg foder för att kunna använda i t.ex. foderstatsprogrammet inne på Hästsverige. :crazy::o

DE står för Digestible Energi eller smältbar energi på svenska och är således inte samma sak som omsättbar energi.

Det går inte att räkna ut omsättbar energi med de uppgifter som du lämnat. Ett ungefärligt värde på omsättbar energi är ca. 6,8 MJ/kg Ts eller 5,0 MJ/kg foder. Detta är ett lågt värde vilket gör att detta foder inte alls är lämpligt för högpresterande hästar som behöver mycket energi. Man kan undra hur dom har räknat ut DE-värdet. Med de värden på fett (3%), socker (9%), protein (10%) och NDF (60%) så borde energivärdet vara högre.

Smältbart protein blir 63 g/kg ts eller 46 g/kg foder. Proteinkvoten blir 9,2 vilket är högt. Lite konstigt att odlaren säger att han ”hade fått väldigt låga proteinvärden i år.”

Ingen mineralanalys?
Analysen är gjord av Dodson and Horrel i England och om jag ska vara ärlig tror jag inte odlaren helt kan förstå den heller då han inte brukar använda det laboratoriet men valde det pga priset jämfört med Eurofins. Jag bad om mineralanalys som jeg själv skulle betala men det fick han inte gjort.
Labbet har iaf sparat provet han har skickat in så förhoppningsvis är där tillräckligt för att kunna göra en mineralanalys i efterhand. Men vill först veta om jag överhuvudtaget kan förstå och använda mig av värdena jag har fått. :grin:

Det ska ges till ett fullblod som så länge där finns grönt gräs är relativt lättfödd men betydligt svårare att hålla hull på okt-mars.
 
Det ska ges till ett fullblod som så länge där finns grönt gräs är relativt lättfödd men betydligt svårare att hålla hull på okt-mars.

Fullblod brukar vara svårfödda så du behöver ett grovfoder med betydligt högre energivärde.
Jag tror dock inte att energivärdet för detta foder är så lågt som D&H anger, dvs. DE = 8,1 MJ/kg ts vilket skulle ge omsättbar energi ME = 6,8 MJ/kg ts. Det skulle vara intressant att veta hur D&H har räknat ut detta värde.

Med ledning av övriga värden så skulle jag gissa att detta foder har ett energivärde på ca. ME = 7,8 MJ/kg Ts eller 5,7 MJ/kg foder. Räkna med detta energivärde istället och se om du vill köpa hösilaget. Du får då en proteinkvot på 46/5,7 = 8,0 vilket är ett bra värde för din häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 802
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp