Bukefalos 28 år!

Hö till lättfödda hästar

L

linnea 82

Mina hästar är väldigt lättfödda och det hö jag använt har nog varit i kraftigaste laget.Jag måste nu försöka få tag på ett hö med lägre värden, men vad ska jag kolla efter?Bara protein och energi?Och vad ska värdena då ligga på?Vill helst kunna ha dom på i stort sett fri tillgång så därför är jag nu på jakt efter smalmat:smirk:
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Räkna ut hur mycket Mj de behöver varje dag och dela det med antalet kg de äter.

Ex.
Hästen behöver 90 Mj och äter ca 13 kg/dag.
90 Mj/13 kg = ca 7

Lämpliga värden på hö för den hästen kan då vara 7 Mj och 40-45 g smrp/kg foder.

Bara att ut och leta!;)
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Hur vet jag hur mycket Mj de behöver?Vad kollar man efter?
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Det finns tabeller där man räknar efter kroppsvikt, hästtyp och ansträngning, men det finns ju inget som säger att dina hästar är tabellhästar...

Det bästa sättet är om du har haft analyserat foder tidigare år och vet ungefär hur mycket hästarna åt av det då, då kan man "räkna baklänges" och ta reda på hästarnas behov.

Annars får man utgå från tabellvärdena och justera vartefter vintern går. Då vet du till nästa år från början ungefär vad du ska räkna på.
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Ok!Vet du om det brukar vara jättesvårt att få tag på ett hö med låga värden?Är det ovanligt menar jag.Fick tipset om att få tag på ett hö som kommer från en ogödslad vall, kan det vara nåt?
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Det kan nog bero på väderleken för året, hur höet blir.
För 2 år sedan fanns nästan bara skithö, åtminstone här i trakterna...

Men kolla runt lite och hör dig för, höbönderna brukar kunna tipsa om andra som har. Ogödslat kan funka.
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

linnea 82 skrev:
Mina hästar är väldigt lättfödda och det hö jag använt har nog varit i kraftigaste laget.Jag måste nu försöka få tag på ett hö med lägre värden, men vad ska jag kolla efter?Bara protein och energi?Och vad ska värdena då ligga på?Vill helst kunna ha dom på i stort sett fri tillgång så därför är jag nu på jakt efter smalmat:smirk:


Försök hitta en ''ponny'' hö typ fjolårets hö. det har låga värden eller fråga runt på gårdarna om det är nån som har tagit o analyserat o sett om det är låga värden
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Varför skulle fjolårshö vara bättre till ponnyer?
De har väl samma vitaminbehov som alla andra?
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Att få tag på ett hö som har låg proteinhalt brukar inte vara så svårt, problemet är nog mer att energivärdet ligger uppåt 10 så kvoten inte stämmer. Brukar vara knepigt att få ihop det då...:(
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Jag hoppas att jag kan få tag på något så småningom.Det var inte kul i vintras fick stödfodras med halm.Behövde verkligen inte ge nåt kraftfoder, energin räckte och blev över.Säker på att det blir gladare hästar om de kan få så gott som fri tillgång, och även enklare för en själv att slippa passa tider hela tiden
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Det enda man kan göra är att försöka hitta ett foder med så låg energihalt som möjligt. Se bara till att det innehåller tillräckligt mycket protein. g smb RP/MJ ska vara minst 6 för hästar som varken, är dräktiga eller digivande (då måste de ha mer protien).

David
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

linnea 82 skrev:
Jag hoppas att jag kan få tag på något så småningom.Det var inte kul i vintras fick stödfodras med halm.Behövde verkligen inte ge nåt kraftfoder, energin räckte och blev över.Säker på att det blir gladare hästar om de kan få så gott som fri tillgång, och även enklare för en själv att slippa passa tider hela tiden

Vad är problemet med halm? Det funkar väll utmärkt att blanda upp ett för kraftigt hö med halm?
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

köp fjolårshö, det vill säja dethö som blev skördat för ett år sedan, jag har hört att det är väldigt bra!
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Hm, väldigt bra behöver det ju inte vara bara för att det är från förra året, det blir ju inte bättre värden än vad det var när det var färskt...

Risken med fjolårshö är att det inte varit helt perfekt lagrat och därmed blivit sämre hygieniskt och då även näringsmässigt. Det mesta av vitaminerna är garanterat borta, men det sker redan i början av året.
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

ja det är ju sant. Jag hörde det av en bekant som använder fjolårshö till sin fång häst och det fungerar bra på hennes häst.
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Men varför funkar det då?
Förmodligen för att höet lyckligtvis fortfarande är fräscht och råkar ha lämpliga värden, men det hade det ju även som färskt i såna fall.

Då måste det ju vara "säkrare" rent hygieniskt att leta fram ett nyskördat hö med rätt värden, för det är inte helt lätt att förvara höet så att det håller sig fräscht så länge.

Det är en myt (eller vad man ska kalla det?) att fjolårshö har lägre värden.
Har det förvunnit näringsämnen så beror det på att de förbrukats av något som växt till istället, t.ex mögel. Och ett mögligt hö vill man ju inte fodra med, speciellt inte en fånghäst som redan har störd tarmflora. :crazy:
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Leoni skrev:
Vad är problemet med halm? Det funkar väll utmärkt att blanda upp ett för kraftigt hö med halm?
Problemet är bara att de inte äter vidare mycket av det tycker mest att de grisar runt med det.Tycker att det borde kännas bättre för dom att få ett hö med lägre värden istället det borde ju vara rätt mycket smakligare:smirk: Sen så är väl kanske mina bra bortskämda;)
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Om jag ska leta efter ett hö med lågt energivärde vad ska det i så fall energivärdet ligga på?
 
Sv: Hö till lättfödda hästar

Se till att energivärdet är så lågt som möjligt men att kvoten mellan protein och energi fortfarande ligger på 6 eller lite över. Tyvärr sklijer sig hö oftast inte så mycket i energivärde så det kan vara svårt att hitta med lägre än 7.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 247
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp