Hö!?!?!?!

L

Lookis

Är lite nyfiken på hur ni andra gör som är uppe i "ottan" och släpper ut hästar, tar på täcken osv. Lägger ni ut höet (morgonhöet alltså)kvällen innan? Låter kanske som en dum fråga, men den kom upp i stallet häromdagen, och det ÄR ju faktiskt lite stressigt när man är uppe halv 6 och ska få ut ett gäng hästar i "rappet"! Någon sa att det var helt OK att lägga ut hö kvällen innan, men jag är rädd att det blir förstört (näring osv)?? Någon som ha en åsikt!! :confused:
 
Förstört ur näringssynpunkt blir det knappast.
Däremot blier det inte så aptitligt för hästen att äta om det regnat på det.
 
Om det inte är någon som har möjlighet att lägga ut höet på morgonen (vilket det sällan är) så lägger jag ut det kvällen innan.

Kommer ju naturligtvis att bli problem sen när det snöar på nätterna.. :smirk: :crazy:
 
Vi har bara fem hästar i stallet, men jag fodrar först kraftfoder inne i stallet och medans dom äter upp går jag ut med de färdiggjorda höpåsarna i hagen.

När jag kommer in igen brukar åtminstone någon häst vara klar med havren, så den släpper jag ut först.

Brukar ta 20-30 min totalt men sen mockar jag och fixar maten åt min egen häst också så jag kan vara hästledig på eftermiddagen. Så en timme sen brukar jag vara till jobbet dom dagarna (men jag flexar).
 
Vi lägger ut höt kvällen innan! Det ligger unde träden men det är klart, lite fuktigt kan det nog bli. Hade jag haft eget stall hade jag lagt ut på morgonen när hästarna äter kraft. Vi har bara fyra hästar!
 
Höpåsarna står framme, så det är bara att slänga ut på morgonen medans hästarna äter upp sitt kraftfoder. Vi har 4 hästar i stallet.
 
Kan man och har tid så ska man lägga ut samma dag som dom ska äta höet tycker jag. Eftersom om det tex blåser så blåser det mesta av höet bort tex. Sedan blir det fuktigt om det tex är torrt hö. (Men det kan ju vara bra för tex hosthästar). :smirk: Nåja, är det hösilage och väldigt blött så ligger det ju kvar iaf. Men i smak och luktsynpunkt så är det nog bäst med att lägga fram det samma morgon. :D
 
Jag ser hur höet som blivit "över" och ligger kvar sedan dagen innan ser ut den här årstiden. Ingen vidare hit.

SÅ höet åker ut på morgonen samma dag det ska ätas.

Sen på vintern däremot så fyller jag på hö ute tre gånger i veckan ungefär, men då är det inte det här fuktiga, regniga eländet utan kallt och snö om det är någon nederbörd.
 
Hej när jag hade min häst hos mina föräldrar så la vi ut höet på kvällen innan . Att det regnar i det gör ju inget en del vattnar ju höet. Det som är knepigt kan ju va på vintern när det snöar och är frost men våra klarade det så det funkar.
 
Mina hästar kommer ut runt 6.00 varje dag. Det är bara att gå upp tidigt & byta täcken & dyl. Höpåsarna är färdig uppmätta sedan kvällen innan, så de bara tas med ut & töms i " lådorna"! Har iofs " bara" tre pållisar. Men det tar sin lilla tid ändå.
 
vi lägger ut höet medan hästarna äter upp kraftfodret.. står 9 hästar i stallet.
 
Är det bara jag som inte vill ge mina hästar kraftfoder innan de fått morgonhö? Jag ger dem en mindre mängd hö direkt, cirka 1 kg, och medans de äter det byter jag täcken och fyller på vattenhinkarna innan jag fodrar kraften. När de äter kraften lägger jag ut mer hö i hagen och sedan får de gå ut. Lite omständigt kanske, men vill ha lite grovoder i magen innan havren...
 
Varje ägare har packar iordnig en påse med hö till sin häst så det bara är att slänga ut i hagen på morgonen..
 
Jag fodrar inte kraftfoder på morgonen =) Jag kommer ner i stallet, sätter på grimmor och sätter på/byter ev täcken. Ut med hästarna i hagen. Ut med hö i hagen. Klart =)

Dock har de fri tillgång inne så jag skulle kunna ge kraft på morgonen men jag har MEDVETET struntat i det. Nu kan jag flexa utsläppstiderna utan att hästarna blir upprörda (jag släpper normalt ut klockan 7, men det blir 8 ibland och hästarna blir inte upprörda/oroliga). Idag försov jag mig till tio *gaaaaaaaah* Och hästarna stod lugnt och snällt och tyckte "heeej matte kul att du kommer". När jag fodrade kraftfoder på morgonen så försov jag mig iofs aldrig, fem minuter över sju började det nämliga låta som om de skulle riva stallet.. Så därför ger jag inte kraftfoder på morgonen.

Nu när jag lägger ut hö kastar jag det över stängslet nerför slänten bara. Inte alls jobbigt. På vintern har jag stora lådor som jag packar med hö och fyller på 3 gånger i veckan.
 
Har bara 4 hästar, varav två på lösdrift. Men såhär gör jag:
förbereder alla hökassar kvällen innan.
NÄr jag går ut med ena hästen till hagen har jag höet med i andra handen, släpper hästen i hagen och lägger höet i två högar. Går in och hämtar nästa häst, tar med tillhörande hökasse i andra handen, släpper ut hästen i hagen hos den andra hästen, lägger ut höet i två högar. Fungerar utmärkt här. Dessutom slipper jag en massa springande. sen när jag går in så passerar jag hagen där de andra hästarna är på lösdrift då kastar jag in hö där.
Går upp kl 5 och släpper ut dom alltid.
 
I mitt förra stall fick de hö inne, innan de gick ut. Det var 28 hästar i stallet och alla gjorde iordning pytsar och kassar med all mat till sin egen häst.

I nv stallet får de höet ute på morgonen, och krafftfoder inne före. Min häst får hackat lucern strå tillsammans med sitt krafftfoder. Stallägaren väger en bal inne i stallet, de flesta är på 8 kg (4 hästar a 2 kg var), sedan bär hon ut det till hagen (15 meter), öppnar balen och tar två kakor till varje hög. Hästarna byter ändå högar med varandra iblnd under frukosten, så de får i sig ändå, även fast ena högen kanske blev 1,5 kg och en annan 2,5 kg. :smirk:

Funkar bra tycker jag.
 
Hej!
Jag har bara 5hästar.Dom får äta kraftfodret inne,höt ute.
Det blir tidiga mornar.Ibland halv sex,ibland halv sju.
Lite mörkt är det men tur att det ljusnar ganska snabbt.
Väntar nu på snö,så det blir lite ljusare.Lägga ut höt på kvällen har vi inte råd med.Älgar samt rådjur vill vi inte föda upp. :rofl:
 
Det är väl bara att gå upp lite tidigare, så att ni hinner lägga ut höet på morgonen. :)

Jag går upp 4.30 för att hinna med hästarna innan jobbet. Vill inte stressa på morgonen...
 
Nu var det ju inte det det hela handlade om heller! Vi är tidigt uppe varje dag, även helgerna. Det är bara för att frågan kom upp och det är intressant att höra vad andra gör! Och sen gör det ju inget om det underlättar på morgonen heller! :D
 
Hi, hi! OK!
Jag trodde ni var några riktiga latmaskar och sju-sovare!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 208
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp