Höanalys???

Jag skulle nog märka det tidigare och då öka mängden kraftfoder.
Jag undrar också hur man kan märka på en häst att den börjar tappa hull och muskler INNAN den börjar göra det?
Sen är det ju inte kraftfoder man ökar på i första hand utan grovfodret om hästen behöver mer hull.
 
För övrigt tycker jag inte att argument som "jag har bara min häst till..." som tyvärr förekommer ofta på Buke i olika sammanhang håller ett dugg. Har man ansvar för en häst så har man en skyldighet att alltid ge den det allra bästa man förmår, att alltid försöka lära sig mer och prova nya saker för att hästen ska få det bättre och bättre. Spelar ingen roll om det är en VM-häst eller en bakgårdshäst.

Jag förstår inte heller detta motstånd mot grovfoderanalyser. Det är ju BRA. Själv har jag skippat det bland, och det kan jag ärligt säga att det har varit av den enda anledningen att jag inte velat lägga ut de hundralapparna. INTE för att höanalys är onödigt! Visst, jag har fodrat med ögat och hästarna har mått bra (visade t ex tre av mina hästar på utställning i somras, två fick omdömet "i utmärkt skick" och en "i förnämligt skick" efter en vinter på oanalyserat hö), men hade någon stuckit analysvärdena i handen på mig för det hö jag hade så hade jag garanterat satt mig med foderhäfte och miniräknare på en gång. Bra kan alltid bli bättre!

Vad gäller att man tycker sig vara duktig att fodra med ögat så borde det väl glädja en ännu mer om det visar sig att det man hade tänkt ge sin häst är alldeles rätt även när man räknar på det, då är man ju uppenbarligen duktig på att fodra. Och visar det sig att det man tänkt ut inte stämmer så har man själv bara sin stolthet att förlora, medan hästen har allt att vinna...

Eller?
 
Det är inga fullblod med i bilden och jag vill påstå att jag skulle se på mina hästar om de tappar i vikt långt innan de blir till benrangel... Som sagt så har jag inga tävlingshästar så det är ingen ko på isen om de tappar ett par kilo någongång, varesig jag eller hästarna skulle må särskillt dåligt av det... Och jag har aldrig sagt att jag är en motståndare av höanalyser och noga uträknade foderstater, bara att jag själv inte gör så... Och till de som antyder att jag som "bara" har mina hästar för nöjes skull och mest myser i skogen, har detta som ursäkt för att inte ge mina hästar tillräckligt med mat och därför kan kallas för en dålig hästägare som inte borde ha häst, kan jag säga att mina hästar får mer mat än de flesta hästar i detta land, de får äta så mycket grovfoder de vill! Många hästar i sverige svälter i dag fast deras ägare är noga, noga med höanalyser och foderstater... :cry:
 
Ingen har pratat om benrangel. Man får ju verkligen hoppas att ALLA hästägare märker det innan det går SÅ långt.
Och som sagt, det kanske inte syns och märks lika tydligt på DINA hästar att de tappar "ett par" kilo då och då men det märks tydligt på många andras hästar. Ett par kilo på våra hästar gorde att revbenen anades direkt och man märkte det speciellt på ridningen.
Och jag håller med svea att resonemanget "jag har ingen tävlingshäst" inte går hem riktigt.
 
Menar du alltså att jag missköter mina hästar och har som ursäkt att de inte är tävlingshästar???
 
Men vem har sagt här att dina hästear inte får tillräckligt med mat? Det var ju inte riktigt det som diskussionen gick ut på :crazy:
 
Hur läser du igentligen?
Läs sveas senaste inlägg så förstår du vad jag också menade om det där med tävlingshästar.
Som sagt så har jag inga tävlingshästar
Det var ju så du skrev eller?
 
Jag fattar vad du menar. Men du fattar nog inte vad jag menar. Eftersom mina hästar inte är tävlingshästar på hög nivå så spelar ett par kilo hit eller dit inte så stor roll som det kanske hade gjort om de var det. Med det menar jag inte att jag försummar mina hästar för att de bara är "bakgårdshästar". Tror fortfarande att mina hästar har det bra mycket bättre (ur hästars synvinkel) än många andra hästar i detta land, även tävlingshästar. OCH jag klankar INTE ner på människor som gör höanalyser och foderstater, jag säger bara att jag inte gör så och undrade bara hur viktigt ni här på foderforumet tycker att det är med höanalys... Kort och gott. Men min lilla undran stack visst i ögonen ordentligt på en del här... ;)
 
Men en häst reagerar ju presis som vilken annan häst, tävlingshäst eller icke tävlingshäst spelar ju ingen roll.
Du säger att det inte spelar någon roll om din häst tappar ett par kilo hit eller dit men en häst funkar presis som en människa. Om jag tappar ett par kilo som jag inte borde tappa så kan jag säga att det inte känns i kroppen som det brukar göra och jag är ingen hårt tränande människa.
 
Då har du tur! Om jag hade gjort som du hade jag haft en häst utan en enda muskel på kroppen. Vårat hö är jätte grönt, luktar fräscht och är helt damfritt = kalashö. Om jag skulle fodrat enbart med ögat hade det blivit total katastrof. Det var nämligen bara 17 gSRP/kg foder i höet. Nu visste jag ju om det och kunde direkt ställa in foderstaten efter det istället för att runt jul upptäcka "f-n, så hästen ser ut". Fast, med detta otroligt dåliga proteinvärde hade jag nog märkt skillnad på muskelmassa redan efter nån månad redan, kanske ännu fortare. Det går fort att få en "tak-rygg". :smirk:

Jag kommer aldrig mer att fodra med oanalyserat hö. Och bara för att man analyserar behöver man inte spola ner det sunda förnuftet i toaletten!

//alice
 
Majola, men nu har Harmonia sina hästar på lösdrift och då går de ju oftast i hage, med ängsmark, skogsmark med mera. Det finns gräs, rötter, jord och sådant som hästarna gnager i sig och det har ju också diverse mineralvärden som vi inte kan räkna in i vårat noggranna hästfoderstatande. Och likadant med den havre som vi ger. Om den inte är analyserad, hur vet vi då vilka mineralvärden DET innehåller... Så vi kan inte vara exakta där heller egentligen.... :p
 
Ingela: Om du hade analyserat hö med uträknad foderstat kanske du inte skulle behöva ge Master Muscle?

Just det där med hur de sätter muskler var faktiskt en av de STÖRRE skillnaderna jag såg när jag började analysera. Jag (och de flesta andra) tyckte de var välmusklade och fina när jag fodrade med ögat. Dock kan jag ju meddela att med optimal, uträknad foderstat så ser araben ut som en belgian blue muskelmässigt mot vad han gjorde innan ;)

Sen, bara en sådan sak som att slippa ägna halva vintern åt att få stopp på viktnedgång, och den andra halvan åt att försöka få upp kraken i vikt igen gör att det är väl värda pengar att analysera. Nu kan jag lägga honom på de 70 MJ (lång över norman) han behöver och på SRP/MJ.kvot på 7 och han är i fint hull och musklar sig kanonbra hela året. Jmf med förr när varje höst började med att jag la honom på samma foderstat som fungerat året innan, inse att det inte var så lyckat och börja den stora gissningsleken. Och även när hlet var ganska lika och jag tyckte han var fin både i hull och muskler så var det just med musklingen STOR skillnad mot nu..
 
Ett misstag av mig att ta upp diskutionen överhuvudtaget verkar det som. Nedvärderar inte er som analyserar och gör noga uträknade foderstater, men märker tydligt att ni som gör detta nedvärderar de som inte analyserar och räknar... :(
 
VAR nedvärderade jag? Jag sa bara att jag upplevde en stor skillnad i muskling, även fast jag tyckte de var välmusklade och fina innan (och andra ansåg detsamma, så det var inte så de var dåligt musklade innan, bara det att med optimala förutsättningar kunde de muskla sig optimalt och det var ännu bättre än tidigare)

Jag förstår inte varför man inte vill det, men jag har aldrig klankat ner..
 
Du som följer min dagbok, borde väl ändå ha sett att jag håller på att ta prov på mitt hösilage nu, för att kunna skicka på análys. Att jag gav MM i våras, var ju för att hon var i dåligt hull och kondition över huvud taget när jag kunde flytta och började sätta igång henne. Då fick jag rådet från personal på lokala ridskolan att det kunde vara lämpligt att hjälpa igång henne med tillskottet av MM. Annars var det jävligt dyr lyx för mig eftersom en månadsranson kostade 380 spänn om jag inte missminner mig. *S*

Som jag säger, jag tycker analys är väldigt bra och vill ha det för att jag fortsättningsvis ska kunna hålla ett öga på vad Tima behöver, så hon inte behöver hamna i den sits hon var igen och jag inte ska överskottsutfodra henne med protein och energi, så jag blir avkastad i onödan, eftersom jag lovat neurokirurgen att inte ramla av. :angel:

Men man KAN ändå klara sig LÅNGT på att fodra med ögat också. :bow:
 
Jag följer inte din dagbok så det hade jag ingen aning om. Däremot förstod jag det eftersom du i den här tråden skrev att du ska få ihop foderstat =)

och som sagt, inte kritik utan mer tips.. Jag har fodrat med ögat i fler år än jag räknat, men jag har hitills inte hittat en enda nackdel med att räkna, bara fördelar. Hästarna mår bättre, de presterar bättre och ffa så är min PLÅNBOK väldigt glad. Så det var därför jag sa det om MM, att om du analyserar och räknar kan du kanske SPARA pengar =) (om det inte är skithö då, fast då var det ju ändå bra man fick veta det så hästen inte gick med brister längre än nödvändigt)
 
Jo, men som sagt, i förra stallet var det ju som det var... och då såg "tant" ut som hon gjorde...

Nu har jag fri tillgång till ett hösilage, som iofs verkar ha lite för hög ts än vad som enligt foderexpertisen här förmodligen är godkänt. Så jag kommer nog hålla tyst om min analys den dag den kommer. Men jag kan säga att sedan "tant" började med 8-10 kg hösilage och 2-3 kg hö om dagen, så har hon blivit blank rund, snöboll och tappat en hel del av takigheten över korset och håller de muskler jag fått på henne i sommar bra.
 
Jag tycker att höanalys är viktig eftersom jag har en växande unghäst som jag vill ge en så bra start som möjligt här i livet. Han är för tillfället i perfekt hull och hade jag inte haft analys hade han haft proteinbrist.
Mitt sto äter för tillfället oanalyserat hö pga att hon bara skulle äta det en kort period innan vi börjar med hösilage. Hon är lite överviktig pga för lite motion, men det försöker vi råda bot på :)
Hösilaget är också oanalyserat eftersom jag inte var i närheten när det plastades, så unghästen kommer att få "på måfå" ett tag också, men jag tror att han klarar det. Det rör sig om ett par veckor innan analysen är klar.

Har tidigare kört på oanalyserat men fick upp ögonen för foder när mitt sto blev dräktigt och jag läste "Rätt foderstat - Bättre häst". Den mest markanta skillnaden på mitt sto sen jag började med analyserat är att hennes hovar blivit så mycket bättre. Tidigare har dom trasats sönder varje sommar men det här sommaren var hovarna superbra :)
Så hädanefter ska jag försöka ha analyserat så gott det går eftersom min erfarenheter av det bara varit bra.
 
Ser inte varför du skulle vara tyst om analysen pga högt TS? ingen kommer ju hota att skjuta dig, det du riskerar att höra är det (sanna) att för hög TS ger sämre lagringshållbarhet och större risk för dåligt foder. Men det vet du antagligen redan, och du kommer ju knappast bli hatad bara för det? =)
 
Det är väl ändå ingen som nedvärderar? Ifrågasätter, men det är väl knappast samma sak?!

Frågan är bara VARFÖR de som inte analyserar hela tiden måste hävda sig i diverse trådar om det verkligen behövs analys. Är ni så säkra på vad ni gör, varför bry er om andra analyserar?!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: mily
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp