Höanalys???

B

**BORTTAGEN**

Tycker ni verkligen att det är så viktigt med höanalys? Jag har inte analyserat mitt hö, det luktar friskt och gott och ser bra ut och mina hästar gillar det, det räcker bra för mig... Nu har jag iofs "bara" mina hästar för skoj skull, jag tävlar inte eller så. Mina hästar går på lösdrift dygnet runt, året om och får i stort sett fri tillgång till hö på vinterhalvåret. Mina hästar mår alldeles utmärkt, de är friska och fina och i gott hull. Får dessutom bara kraftfoder en gång om dagen och jag har ingen uträknad foderstat... Går hur bra som helst med sunt förnuft! :smirk:
 
Hur kollar du att fosforbehovet är täckt, och att hästen får tillräckligt med kalcium i förhållande till fosfor och magnesium?

Tar du ett knippe tagel och smakar och luktar på, eller något liknande. :angel:

Om du kan ge mig ett vettigt svar på ovanstående fråga så ska jag hålla tyst om hur viktigt det är med grovfoderanalys och korrekt foderstat.

mvh Jessica :devil:
 
Jessica, hur kontrollerar du som människa ditt EGET mineralintag i form av magnesium, kalcium, fosfor och dylikt? :smirk: Är du lika noga med ditt mineralintag som du är för hästen? Analyserar du all din mat?

Jag är inte ute för att mucka gräl. Jag försöker nämligen meka med foderstat åt min Timatant, så hon får i sig det hon behöver. Men man blir lite trött över alla fördömande ord här på buke ibland.
 
Harmonia: Jag tycker att det känns viktigt. Om jag ska kräva arbete av mina hästar vill jag ockås ge dem schyssta förutsättningar för att utföra det arbetet. Men, tidigare analyserade inte vi heller, och faktum är att vi inte har behövt ändra särskilt mycket på foderstaterna sedan vi började analysera. Mineralgivorna har finjusterats lite bara, samt att vi gick över från krafft till havre. Vår höbonde producerar hö av jämn, hög kvalitet, och förmodligen är det det som har "räddat" oss tidigare under åren. Hade vi haft hö av sämre kvalitet hade våra hästar nog inte mått så bra... :crazy:

IngelaH: Frågan riktade ju inte till mig, men jag tar mig friheten att svara... Jag kontrollerar med mer eller mindre jämna mellanrum med hjälp av ett datorprogram att jag får i mig de flesta vitaminer och mineraler som jag behöver, samt på vilken nivå energitaget ligger (samt fördelningen över kolhydrater, fett och protein). "Problemet" med människor är ju att vi oftast äter olika saker varje dag... Om jag varje dag skulle äta precis samma sak kan du vara helt säker på att den foderstaten skulle vara uträknad efter konstens alla regler! I och med att man äter olika saker ökar ju chanserna att få i sig lite av varje. Blir det heltokigt en dag blir det förhoppningsvis bättre nästa. Om en häst får heltokig mat en dag får den sannolikt lika tokigt nästa dag osv... För övrigt brukar jag läsa på innehållsförteckningarna ja... ;)
 
Jag, och flera med mig, ser varje vecka en uppsättning analyser som skiljer sig markant. I nästan samliga fall jag ser har ägaren någon form av foderrelaterade problem, även om de inte tycker det när vi börjar diskutera. Hästen kunde vara tjockare/smalare/mer musklad/piggare.

Sedan har vi scenario två. Där ägaren tycker hästen är perfekt men när man tittar på den visar den tydliga brister av både ditt och datt.

En analys är ingen universallösning. Den är inte ens exakt. Men den är ett bra verktyg för att bygga en bra grund att utgå från. Jag börjar med att snickra ihop en bra foderstat, utifrån den kan jag sedan korrigera - men alltid i balans. Och till nästa år vet jag vad hästen har för behov, vilket gör det oerhört mycket lättare att hamna rätt.

Har man sedan hästar man vill ska prestera jämt (oavsett om det är hobby- eller tävlingshästar) är det svårt att försvara att man inte vet hur mycket hästen får i sig varje dag...

Jo, det går faktiskt att hålla koll på vad man själv saknar om man är lite intresserad av sin egen kropp...
 
Och vi äter ju då samma mat varje dag då eller? Om vi skulle göra det, skulle iaf jag kolla att mitt "foder" :D motsvarade en tallriksmåltid, och inte en mc-donalds meny t.ex.

Om jag får uttrycka mig som så, att man analyserar för att kolla just detta- får hästen i sig en big mac eller kyckling med potatis? Om nu hästen skulle vara köttätare.. :D

Hö kan skilja sig så jättemkt i värdena- därför behöver man veta vart just sitt eget hö ligger någonstans på skalan! Analys är ett utmärkt redskap för det. Och som Jessica skrev så kan man inte se på hästen att mineralerna är i sin ordning utan analysen som hjälpmedel.

Sen är det ingen som säger att man ska sluta titta på hästen- för DET, det är otroligt viktigt det med!! :)
 
Nej, det gör jag inte men jag får ju skylla mig själv. :smirk:

Sedan förstår inte jag varför vi som tycker grovfoderanalyser och foderstater är viktiga ska behöva stå till svars för det hela tiden. Varför måste det ifrågasättas. :confused:

Det är ju inte en gång jag har fått höra att "jag har minsann haft hästar i 20 år och det har aaaaalllllddrrriggg varit några som helst problem, mina hästar har aaaallllltttiiidddd sett helt perfekta ut och har allllldddrrrriigg varit sjuka". Puh, jag blir så trött på det.

Ärligt talat så skiter jag i om folk gör foderstat med hjälp av grovfoderanalys eller inte, men jag är trött på att behöva försvara mitt val hela tiden och då kokar mitt humör lätt över när jag läser ett sådant här inlägg. Varför ens ställa en sådan fråga på det här forumet om man inte vill provocera fram ett liknande svar? Tyvärr måste jag säga att provokationen funkade på mig, jag har väldigt kort stubin. :crazy: Egentligen borde jag ha skakat på huvudet och ignorerat hela inlägget. Men, men det är lätt att vara efterklok. :cool:

Men jag måste säga att jag tycker att resonemanget är konstigt när man tycker höanalys och foderstater är onödigt, och sedan tar på hästen skydd i förebyggande syfte för att hästen eventuellt, kanske, möjligtvis kan tänkas sparka sig själv på benet. Har sett exempel på detta.

Jag gör personligen tvärtom, jag har foderstat med grovfoderanalys och rider istället utan skydd. ;)

mvh Jessica
 
Jag funderar lite på vad vi människor äter.

Om man tänker på att allt fler blir överviktiga och åldersdiabetes ökar så borde nog betydligt fler människor räkna på sina foderstater! Tänk om vi skötte oss själva lika bra som våra hästar! ;)
 
Å andra sidan..

Jessica, hur kontrollerar du som människa ditt EGET mineralintag i form av magnesium, kalcium, fosfor och dylikt? :smirk: Är du lika noga med ditt mineralintag som du är för hästen? Analyserar du all din mat?
.. så har vi människor privilegiet att känna själva om vi blir trötta, slitna eller får ont ngnstans - vi kan även öppna kylen när vi är hungriga och ta oss ngt. En häst som känner sig trött kan inte meddela dig det utom genom att protestera och då är det inte ens säkert att vi förstår att det beror på fodret... hästar har dessutom bara den mat du ger den - den kan inte gå till nästa äng/skog/höförråd o käka det den känner att den saknar...
så; visst är det en viss skillnad på häst o människa o möjligheten att "äta rätt"
 
Jag håller delvis med dig...nog funkar det utan analys men med analys funkar det väl bättre. Höet min foderhäst äter är inte analyserat och hon lever och mår bra ändå. Hade jag däremot en häst som jag krävde mycket prestation från eller som var dräktig eller under uppväxtåren skulle jag nog vara mycket mer noggrann.
 
Oj, oj vad jag rörde till i grytan nu!! :D Jag menar inte att man ska låta bli att räkna foderstater och analysera hö, om man nu vill det. Jag har INGET emot det alls. Jag gör det inte, jag tror att mina hästar klarar sig fint ändå. Jag ser att mina hästar har fint hull, bra oskodda hovar, fin päls och får dom någon allvarlig brist på något så skulle nog hästen bli sjuk på något sätt... Mineraler och vitaminer får dom i sig själva ute i naturen och i kraftfodret dom får av mig så jag är tveksam till att de skulle må dåligt av att jag inte analyserar hö och räknar på foderstater... :smirk:
 
Jag vill ha analyserat hö till mina hästar.
Jag är en sådan som gärna tar till mig positiv utveckling, ser ingen anledning att streta emot när ngt kan bli bättre än det redan är!
Oavsett om det "fungerat hittills".
 
Vill bara nämna att jag inte heller har analyserat hö. Ibland känns det som om man inte har rätt att ha häst om man är så "oansvarig" och inte analyserar när man är inne på buke. Det flesta jag känner analyserar faktiskt inte.
 
Jag är en sådan som gärna tar till mig positiv utveckling, ser ingen anledning att streta emot när ngt kan bli bättre än det redan är!
Oavsett om det "fungerat hittills".
Håller med dig. Du tänker presis som jag där.
Vist kan man fodra med ögat men vips så råkar man en vacker dag ut för ett katastrofhö och innan man vet ordet av så har man en häst som gått ner i vikt och inte sätter muskler och DÅ vet man att det är lite energi och protein i grovfodret men då e det ju redan för sent. Då kan man med analys bespara sin häst från sådana onödigheter.
 
Tror inte att en häst "vips" går ner i vikt och tappar muskler.... Jag skulle nog märka det tidigare och då öka mängden kraftfoder.
 
Men då undrar jag hur du märker att din häst går ner i vikt eller tappar muskler :confused:
Och jo det kan gå väldigt snabbt särskillt när fullblod e inblandade i bilden. Har själv erfarehet av det.
 
Jag lovar, får du ett sånt hö som jag hade för några år sen, 9gSRP/kg foder, så skulle du inte hinna reagera tillräckligt fort och kraftigt för att hästen inte skulle falla ur på nolltid.

Sen så vet jag MÅNGA som tycker att deras hästar är så fina i hull och muskler när de fodrar utan att ha nån koll på vad grovfodret innehåller, men hästarna ser i verkligheten, för ett opartiskt öga, inte alls särskillt bra ut. Därmed inte sagt nånting om DINA hästar, utan det är en allmän reflektion.
 
Pja, jag ser det som en jäkla god idé i alla fall. I vissa fall lönsamt också!

Analysen jag gjorde kostade ca 300 kronor (bara MJ och SRP, att Ca/P-kvoten är åt h-e vet jag redan, bor på Kalkstenshawaii). Om jag INTE hade analyserat så hade jag förmodligen börjat med samma foderstat som förra året och utgått från den. Det var ju från samma fält...

Nu fick jag direkt reda på att jag inte behöver ge kraftfoder (annat än till ettåringen som är tillfälligt på gödning) i vinter. Kraftfodret till mina hästar kostade drygt 500 kronor/månad förra året.

Om jag inte hade gjort analysen så hade jag förmodligen fodrat efter förra årets foderstat i två månader innan jag upptäcket att de fick för mycket. Sen hade jag nog bara vågat skära ner kraftfodret till halv giva, och det hade säkert tagit två månader till innan jag konstaterade att de fortfarande fick för mycket. Jag hade alltså gett dem kraftfoder för 1500 kronor i onödan - och varit tvungen att banta dem resten av vintern kanske! Nu betalade sig analysen och jag sparade 1200 kronor!

Det är lätt att se de hundralappar som analysen kostar som en onödigt utgift. Men som du ser så kan det spara pengar. Hade höet haft dåliga näringsvärden hade det troligen också kunnat spara pengar, genom att jag kunnat räkna ut exakt vad hästarna skulle ha och sedan skräddarsytt kraftfodret efter höet samt vägt in priset i ekvationen. Varför t ex betala för ett kraftfoder med både mycket energi och protein om det bara är proteinhalten som ska upp, eller tvärtom?

En hyperexakt foderstat kan man inte räkna åt sin häst, men man kan få en bra och ekonomisk bas att utgå ifrån!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Min shetlandsponny kan inte längre tugga hö pga tandproblem. Jag vill ge henne fri tillgång till hö hack men hittar inget lämpligt...
Svar
1
· Visningar
702
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp