Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

@Ackela Åh, inte kul! :( Kikat på potatisprotein? Det är det fodermedel som jag hittat som innehåller minst MJ och mest Smrp. Starkt alltså, så det gäller att fasa in det långsamt och fint så att det inte ställer till med problem (jag har fått lära mig att i princip alla koncentrerade proteintillskott kan ge magen en omgång stryk om man inte är lagom försiktig). Kanske går att kombinera potatisprotein med att byta ut ett par kg hö mot t.ex. hackad lucern strå?

Angående socker så har jag fått lära mig att halten inte bör ligga över 12%. Har man en fång-/tjock/lättfödd häst så bör den förstås ligga så lågt som möjligt.
Ett alternativ kan ju vara att ge Krafft Muskel på morgonen för att göra det enkelt och slippa kladd, sen ge potatisprotein på kvällen när man är där själv, om det nu fungerar så hos er!

Hur står det på Krafft Muskelsäckarna, anger de någon maxgiva och att man måste tillvänja långsamt?
 
Skickar iväg analys idag eller imorgon. Ensilaget ser väldigt fint ut, luktar underbart och hästarna gillar det. Håller tummar för bra värden!
 
Angående Muskel så nej, det står inget om långsam tillvänjning på säcken - men imo bör tillvänjning ändå ske under ett par veckor eller så då det trots allt räknas som ett rätt koncentrerat proteintillskott. Dumt att bråka mer än nödvändigt med magen. (Jag är av åsikten att de flesta kraftfoder bör vänjas in..)
 
Här är mina anlyser. De är från Equi-Analytical och energin är omräknad ungefärligt. Alla värden är per kilo Ts.

Hö:
7,9 MJ
62 g smb rp
4,85 Ca
1,91 P
1,38 Mg
90 Järn
26 Zink
6 Koppar
98 Mangan
9,2 socker + 0,2 stärkelse

Hösilage:
8,4 MJ
68 g smb rp
5,97 Ca
1,65 P
2,54 Mg
95 Järn
38 Zink
8 Koppar
123 Mangan
12,6 socker + 2,3 stärkelse

Hösilaget har en kvot på 8 och höet 7,8. Är det rimligt med en så hög kvot för hö? Mina tidigare analyser har alltid haft låg kvot. Stämmer värdena så är höet perfekt för min lättfödda häst.
 
Verkar vara katastrof här nere oxå:/ (södra småland)

Skörd nr 1 är taget på en nysådd åker som är gödslad.... Skörd nr 2 är taget ca 1 vecka innan på en vall som är gödslad....

Jag har en hbl hingst född 2013, en dartmoor valack och en miniatyr hingst. Tanken är fri tillgång och det ser ut som unghästen kommer behöva endel extra protein. Någon som kan räkna ut och tyda lite åt mig?

(Jag har inte köpt något av dessa hö, men hö nr 2 är bokat. MEn kan avboka om det behövs.)

hc3b62.jpg

Analys nr 3 visade detta:


TS 76%

Råprotein 70g/kg TS

SMB protein häst 26g/kg vara

Energi till häst 7,3 MJ/kg vara

Hur skulle detta funka till mina?
 
Är jättebesviken på vår bondes skörd i år


TS 88,2%
MJ 8,2
Smrp 25g/kg ts
P 1,4 g
Mg 0,63 g
Ca 1,9 g
Ca/P kvot 1,36 g

Jag som bara brukar fodra med hö.... nu måste jag köpa krafft muskel eller något med lika högt protein innehåll. Orkar inte hålla på och ge flera kilo lusern.
 
Hej! Skulle jag kunna få råd om den här analysen? :

Hösilage
TS 53,5
MJ/kg ts 11,2
MJ/kg 6.0
Smrp 92 g/kg ts
råprotein 132 g/kg ts
Socker 58 g/kg ts
P 3,4 g/kg ts
K 20 g/kg ts
Na 0,97 g/kg ts
S 1,6 g/kg ts
Cu 4,7 mg/kg ts
Fe 41 mg/kg ts
Mn 66 mg/kg ts
Zn 27 mg/kg ts
Mg 1,8 g
Ca 6,2 g/kg ts
Se 0,005 mg/kg ts

Hästen är en halvblodsvalack 5 år, 170 cm mkh. Ganska grov och lättfödd. Ridning-dressyr och uteritt ca 55-60 min, 6 dagar per vecka, galopp trav och skritt.
Jag skulle bli väldigt tacksam för svar! :)
 
Hej! Skulle jag kunna få råd om den här analysen? :

Hösilage
TS 53,5
MJ/kg ts 11,2
MJ/kg 6.0
Smrp 92 g/kg ts
råprotein 132 g/kg ts
Socker 58 g/kg ts
P 3,4 g/kg ts
K 20 g/kg ts
Na 0,97 g/kg ts
S 1,6 g/kg ts
Cu 4,7 mg/kg ts
Fe 41 mg/kg ts
Mn 66 mg/kg ts
Zn 27 mg/kg ts
Mg 1,8 g
Ca 6,2 g/kg ts
Se 0,005 mg/kg ts

Hästen är en halvblodsvalack 5 år, 170 cm mkh. Ganska grov och lättfödd. Ridning-dressyr och uteritt ca 55-60 min, 6 dagar per vecka, galopp trav och skritt.
Jag skulle bli väldigt tacksam för svar! :)

Jag tycker att det där nästan har för bra värden med avseende på att hästen inte går direkt hårt och inte växer. Du får skicka det till MaRomer ;)
 
Letat och letat och har nu bokat 10 balar av hö nr 2. Får fodra upp med lucern, muskel eller annat foder. Alla har samma problem här. Dåliga protein värden:(

Bor i samma län som du och av dom 2 höpartier jag sett analys på i år har värdena varit 35 g smb rp/7.9 mj samt 25 g smb rp/7.4 mj. Kvoter tidigare år har legat mellan 3.3 - 4.5

så ja, häromkring får man vara glad om grovfodret är av god hygienisk kvalitet och att man över huvud taget har grovfoder att ge sina hästar, så får man lösa resten sen. :)
 
Köper av lokal producent. Lyckades efter mycket om och men få köpa ett parti med en kvot på 5, hade helst sett en kvot runt 6-7 till mina lättfödda hästar men 5 var klart bättre än det första partiet jag blev erbjuden (som hade en kvot på 3). Löser det med lusern.
 
Jag pratade med en lokal ÅF av (kraft)foder (etc.) till häst, och denne hade pratat med flera som fått så dåligt med protein i höet att det nästan kändes löjligt i år. Snudd på att värdena liknande halm.. Brr, vilken mardröm, tur att det finns potatisprotein, säger jag :( .
Hösilage är inga större problem att få tag i häromkring, men torrt hö är en annan femma. Får man tag i hö med bra hygienisk kvalité, som är fräscht och fint, i småbal som man inte behöver köra 15-20mil enkel för att hämta så får man lite vara glad, känns det som. Jag känner mig grymt lyckosam som fått tag i hö bara ett par kilometer bort, men det är ju till att fixa till proteinvärdet.
 
Fick analysen nu i helgen från vår producent

Smältbart råprotein 37 g/kg
Energi 8.1 g/kg
Socker 89 g/kg TS
NDF 683 g/kg TS

Ja, tillskott får det bli... Islänningen lär ju inte dö direkt, men hbl måste ha en del.

Inga mineralresultat alls, så jag får skicka en egen också.
 
Årets analys

Ts 70,8 %

Mj 7,7 /kg foder
Smrp 35g /kg foder
Kalcium 2,2
Fosfor 1,5
Magnesium 0,5

Så jag kommer att behöva ge extra mineraler i år, smrp o mj löser jag med lucern, soja och betfor.
 
Kan inte bestämma mig så jag behöver er hälp! I år fick min bonde dessvärre mkt sämre hösilage än vanligt, i vanliga fall brukar det finnas klockrena alternativ att välja mellan. Låg energi och högt i protein med normala TS-halter. Nu är allt jättetorrt. Det är jag iofs inte så orolig för då jag vet att de sköter allt så bra vad gäller plastning.

Hösilage 1:
TS 78%
40 g smrp/kg foder
7,5 MJ/kg foder
kvot 5,3

Hösilage 2:
TS 75%
48 g smrp/kg foder
7,9 g smrp/kg foder
kvot 6,1

Först kastade jag mig över hösilage 2, men sen tänkte jag ändå att de kan få äta lite mer foder med hösilage 1? Då bytte jag foder men nu vill jag nästan ändra mig igen.. stackars min bonde!
Mina hästar går på fri tillgång och är ganska normalfödda. Var väldigt fina förra året med en kvot på 5,1 och tilläggsfodring med sojaprotein, dock var det då väldigt mkt mindre energi i höet. Nu börjar dock 3-åringen bli åt det tjockare hållet och kanske börjar bli mer lättfödd.
Skulle gissa på att de äter uppemot 20 kilo per dag och häst. I år tänkte jag dock prova ha hönät för att minimera spillet. Hjälp, vilket ska jag välja? Det är ju inte jättestor skillnad men nog för att få mig att klia mig i huvudet! För att ytterligare komplivera det hela så får jag ev. tillbaka en extremt lättfödd häst snart...
 
Inte muntert här heller i år.

29 smbrp
8,5 mj

Det förklarade ffa valackens hängmage. Och jag säger "hej krafft muskel".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp