Höanalyser 2014 - Hur har det gått för er i år ?

Någon som har lämnat in för analys på grovfoder som är skördat i södra halland? Min bonde brukar ju ha toppenvärden, nästan för högt med protein men i år verkar många fått lägre än vanligt?

Har inte fått analysen ännu.
 
Fick min analys idag!
Det var väl helt okej, 6,4 MJ och 69 g råprotein (2,3 g lysin). Dock högt i socker, runt 13 %.
Nåja, det klarar sig nog ändå. Ger inget annat än ensilage, får hålla stenkoll och motionera ordentligt så ponny inte går upp i vikt. Den andra ponnyn får äta lite extra, kommer nog köpa lucern och ge henne.
 
Jag är jättenöjd med mitt grovfoder om man nu kan lita på siffrorna. Bara lite lågt i protein och magnesium men det är inte så svårt att fixa till.
TS, 70%
Smbrp, 26 g/kg vara
Energi, 6,8 g
Ca, 2,3 g
P, 1,7 g
Mg, 0,7 g
Socker, 31 g
Fe, 28 mg
Cu, 3 mg
Mn, 39 mg
Zink, 12 mg
 
Mitt hö har kassa värden, precis som i fjol. 7,9 MJ och 29 g smb. rp. Men de äter detta endast en månad (två balar) och jag hoppas på lika bra hösilage som i fjol (ca 5 MJ och 50 g smb. rp.). Köper från samma bonde och han sade att det var skördat från samma ställe och samma tid som ifjol. :)
 
Har bokat hösilage för i år och skördat själv samma dag.... Grannens analys visade strax under 8mj och.... Mindre än 1 g smrp???

Måste vara fel på analysen, annars blir det lite dyrt... Har skördat min plätt förut och då låg smrp på 26 och energin mkt lägre, så funkade det galant att ge mycket med lite komplettering i krubban. Hade planerat att ge ca 1/4 av förra årets hö med höga värden som jag köpt i grannkommunen. Kaske får köpa mer hö. Problemet är att jag bara har 4 ponnyer och balen på500 kgmåste gå åt när jag öppnat så det inte blir dåligt. Hade bara energin varit jättelåg också hade detta funkat fint som fri tillgång i hagen så hade jag kunnat portionera ut annat i boxen.
 
I mitt stall kommer vi fodra med två partier hösilage.

Hösilage 1:
TS: 68%
SMRP: 64/kg TS
MJ: 10,4/kg TS
Kvot: 6,2

Hösilage 2:
TS: 80%
SMRP: 66/kg TS
MJ: 9,4/kg TS
Kvot: 7,1

Jag har en femtonårig valack av lättfödd typ (ponnykorsning) som rids lugnt 5-6 dagar i veckan. Behöver jag ge proteintillskott, tro?
 
I mitt stall kommer vi fodra med två partier hösilage.

Hösilage 1:
TS: 68%
SMRP: 64/kg TS
MJ: 10,4/kg TS
Kvot: 6,2

Hösilage 2:
TS: 80%
SMRP: 66/kg TS
MJ: 9,4/kg TS
Kvot: 7,1

Jag har en femtonårig valack av lättfödd typ (ponnykorsning) som rids lugnt 5-6 dagar i veckan. Behöver jag ge proteintillskott, tro?

Om du inte har en häst som kräver mycket högre kvot än normalt så är svaret nej. Vuxna hästar bör ligga runt 6 i kvot, så njut av att kunna ge massor med grovfoder. :)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Hö:
TS: 84%
MJ: 7,9 gram/kg foder
SMRP: 29g/kg foder
Ca: 2,9g
P: 1,3g
Mg: 1,3g

Socker 113g/kg foder.

Väldigt likt det vi hade för två år sedan, förra året har jag ingen analys på. Det konstiga är att det förra är från helt orörda åkrar/ängar och detta är från en mer seriös "höbonde". Tycker värdena på detta borde vara bättre än vad det är faktiskt, lite trist.

Har lite svårt att byta höleverantör, antingen åka långt eller dyrt så tror vi kör på samma, fin kvalitet och väldigt jämn skörd så det ser likadant ut hela vintern. Det svåra är att kunna komplettera med mer protein till häst men "lättjäst" mage som inte ska äta jäst, socker, stärkelse eller en massa mjöl då han är känslig mot gluten (eller iallafall mår mycket bättre utan).
 
Idag kom analysen på årets hö! Värdena är /kg TS.

TS 82%
SMRP: 68
MJ: 9,6
Ca: 3,6
P: 2,5
Mg: 1,4


Vad tror ni, kommer min nordsvensk som går dressyr/uteritter ca 4 dagar i veckan och går på lösdrift se ut som en tunna i år? Behöver jag ge mineraler?
 
Årets grovfoderanalys, skördedatum 25 juni Uppsala län.

Värden per kg TS:

TS: 51%
Smb rp: 88g
MJ: 10,5
Ca: 5,3g
P: 1,9g
Mg: 2,1g
 
Då är årets grovfoder på plats! Jag är jättenöjd :)

Ts 74,9%
Smrp 64 g/kg
Mj: 8,2 Mj/kg
Ca: 4,6 g/kg Ts
P: 2,5 g/kg Ts
Mg: 2,1 g/kg Ts
 
@mily Vi har en liknande analys och jag har kompletterat med en del halm och Krafft Muskel. Men hur gör du med din specialhäst:)?

Just nu äter han bara hö och lite lusern, samt en näve havre i lusernen för annars duger det inte ;) får köra med lite "raw food" på honom, måste bara kolla vad jag kan behöva ge i mineralväg, kommer ju behöva lite mer fosfor iallafall..
 
Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok??
Bägge är halvblod 1,60 som tränas lite lagomt och ska nu börja tävlas lite i hoppning
En lättfödd 4 åring och en 5 åring som inte är fullt lika lättfödd
Värdena är:
TS 88,3 %
Råprotein 130g/kg TS
Smb.protein 80 g/kg vara
Energi 9,9 MJ/kg vara
Ca 4,9 g/kg TS
P 2,3 g/kg TS
Mg 1,6 g/kg TS
K 25,0 g/kg TS
 
Undrar om jag missade kryssa i någon ruta när jag skickade in provet, fick bara svar på ts, energi och protein.
Per kr TS:

TS 70,9%
Energi häst 10,2 MJ (7,2 per kg foder)
Råprotein 94 gram (67 per kg foder)
Smb protein 57 gram (40 gram per kg foder)
NDF vad är det? 540 gram (383 per kg foder)
Socker 131 gr (93 per kg foder)

Kvoten blir 5,6?
Vilket alltså är ganska bra för oss som gärna ger mer mängd hösilage och mindre kraftfoder?

Hjälp mig nu tyda detta?
Lade in i ngt program på hästsverige.se och det "mer energi än en normalhäst behöver" och "onödigt mycket protein".
Så då borde det funkar med bara hösilaget, och så mineraler?
Mailade nu och frågade varför jag inte fått mer värden.
 
forts
och inte blir det så lätt att räkna när de har fri tillgång i hagen från storbal,
och sen får han 4-5 kg på kvällen, och då finns det en skvätt kvar på morgonen,
vad skulle ni då gissa han får i sig på ett dygn, 10 kg eller 12 kg?
 
forts
och inte blir det så lätt att räkna när de har fri tillgång i hagen från storbal,
och sen får han 4-5 kg på kvällen, och då finns det en skvätt kvar på morgonen,
vad skulle ni då gissa han får i sig på ett dygn, 10 kg eller 12 kg?

Min C-ponny äter 13 kg om dagen. Skulle kunna äta ännu mer men det är begränsat i hagen. Han får dock 7 kg till kvällen.
Så har du en glupsk häst så får den lätt i sig mer än 10-12 per dygn.
 
forts
och inte blir det så lätt att räkna när de har fri tillgång i hagen från storbal,
och sen får han 4-5 kg på kvällen, och då finns det en skvätt kvar på morgonen,
vad skulle ni då gissa han får i sig på ett dygn, 10 kg eller 12 kg?

Min 500 kgs connemara som har fri tillgång äter som mest typ 13 kg i snitt en riktigt jävlig vintermånad. Han äter jämnt över dygnet när det är snö (annars gammalt gräs i hagen som det pillas en hel del i = mindre tid vid matlådan) och är inne ungefär lika mycket som ute så det är rätt lätt att veta att han äter typ 13 kg då han får som mest ca 6.5 kg/12 h inne :)
 
Gråter.

88% TS
11.2MJ/kg Ts
43 g SRP/kg Ts

Och detta ska nordisen ha fri tillgång på, när jag är höggravid. Hur ska detta gå =\.... Ska försöka övertala dom andra hästägarna att vi INTE kan ge fri tillgång på detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp