Höförvaring - tips???

K

Kola

Hur sjutton gör man när man inte har tillgång till annat än storbalar, och inte vet hur man ska förvara dessa??? Jag hämtar en storbal i månaden (ca) och har ingen möjlighet att få upp den på loftet.

Stallet innehåller två hästar och tre boxar. Alla boxar är 16 kvm, och totala ytan i stallet är 100 kvm med en takhöjd på 7,5 m. Stallet är isolerat.

Dessutom finns ett oisolerat dubbelgarage nästan bredvid stallet.

HUR ska jag förvara storbalen???
 
Kan du inte förvara balen i stallet, det låter ju som att det är gott om plats där, t ex i den tomma boxen? Är det ingen som använder garaget, så kan du väl ha balen där inne?
 
De två viktigaste sakerna tycker jag är:

Förvara balen under tak och på trägolv. Om du inte har trägolv under så ställ balen på en lastpall eller liknande.
 
Hej!

Se till att de inte står direkt på marken, använd gamla pallar. Har mina ute på pallar och pressenning över med luft emellan, har mellan 30-40 st som mest utan problem. I år blir det billigt om vädret fortsätter eftersom betet räcker ett par månader till vilket behövs eftersom årets skörd inte blev särskilt mycket,en skörd bara som nästan regnade bort :(

Rolle på Österlen
 
Jag kan ha balen i den tomma boxen, men var lite ute efter hur den skulle förvaras utan att den förstörs fortare än nödvändigt (tänker mycket på damm och söndersmulning).

Prövar att ha den otäckt på lastpallar då? (Stallet är ju som sagt isolerat, och luften borde ju vara mer än bra.)
 
låna en höpress och bala om balarna och släng upp på ränne :) det blir aldrig bra med förvaringen annars.....
 
Så har vi haft det förut och då funkade det bra!
Har nu övergått till hösilage, så nu får balen stå utomhus i stället, på träpallar under pressening.(hösilaget håller bättre när det är kallt)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 189
Senast: Angel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 727
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp