Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Is

Trådstartare
Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat för resten av kullen.

Drar en djup suck och funderar vad har dem missat, hur kan de bli så här hela tiden?

Sätter mig och kollar igenom stamtavlan och konstaterar att:
Faderns släktled (tre generationer) är prickfritt samtliga hundar och kullsyskon har alla UA förutom en kull där ett par hundar inte hade något vet.resultat alls.

Moders släktled ser, ja riktigt bra ut om man kollar på morfars sida..
Börjar man däremot kolla på modern själv och mormors led ser det sämre ut.

Mamman själv har B och av hennes 4 kullsyskon är det 2 hund som inte har något resultat, 1 som har B och 1 som har D dvs ingen hund i kullen är helt friröntgad även om B är ett godkänt resultat enligt skk.

Mormor: 9 kullsyskon, 1 av hundarna har A, 3 st finns inget resultat och 5 st har B eller sämre (D som sämst)

Momomors Far: är Tysk och utan resultat
mormors Mor: 7 kullsyskon 1 utan resultat 1 UA och 5 st har B
_____________________________________________

Hur lång bak kolla ni som uppfödare på kända ärftliga fel?
Skulle ni para en tik som har B själv men där resten av kullen inte blivit godkända?
Är det: "det som skk säger är okej det är okej" så då avlar man eller tänker man längre?
Hur mycket kollar du som valpköpare, just ärftliga sjukdomar, eller litar du blint på att om föräldradjuren är friska så har man kollat tillräckligt?
känns ju inte som att man någonsin kan vara helt säker men vart går gränsen för er?
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Läste en väldigt bra sak här på Buke för ett tag sen, ingen hund är bättre än sitt sämsta syskon. Tiken skulle inte gått i avel.

Vi kollade det som gick att kolla på vår stora. Var blandade resultat o vi visste att vi gjorde en chansning, speciellt med tanke på hans uppväxt. Det gick åt skogen, han fick E höfter, det värsta veterinären sett o nu lever han inte längre.
Jag är ganska besviken på uppfödarens sätt att hantera det.
 
Senast ändrad:
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Läste en väldigt bra sak här på Buke för ett tag sen, ingen hund är bättre än sitt sämsta syskon. Tiken skulle inte gått i avel.

:bow: sjukt vettigt skrivet.

Ja alltså min spontana tanke när jag nu har gått igenom stamtavlan är att man led efter led har stått där med en bra tik( i en kull med övrigt dåligt resultat) och då linjerna i övrigt är bra så har man parat med en hanne men exceptionellt bra ledstatistik och hoppats på att detta skulle vägaupp eller kompensera för tikens led-brister.

För samma sak är ju ändå i tre led. Dålig tik(-kull) bra hanne.

nu talar jag om dålig för hundar med dålig ledstatistik, Tikarna har i övrigt haft väldigt bra resultat om man kollar meriter :angel:.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

B är friröntgat och var ua i det gamla systemet. Helt normal höftled. Skulle inte ha några problem med att avla på b-höfter ens om hela kullen hade b. En b-höft är inte defekt på något vis. Den är bara inte lika perfekt som en A-höft, men skillnaden är väldigt liten. Defekt kan vi börja prata om först när det gäller c-höft.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

B är friröntgat och var ua i det gamla systemet. Helt normal höftled. Skulle inte ha några problem med att avla på b-höfter ens om hela kullen hade b. En b-höft är inte defekt på något vis. Den är bara inte lika perfekt som en A-höft, men skillnaden är väldigt liten. Defekt kan vi börja prata om först när det gäller c-höft.

Håller helt med ang den saken.

I det här fallet med en mor med B med ett kullsyskon med B, två oröntgade och en med D så var det ju en stor risk att ta en valp efter henne. Man kan ju inte skylla allt på uppfödaren, det här är ju offentliga uppgifter som man själv kan kolla på SKKs Hunddata.

Det finns ju dock hundar med E-höfter som ändå kan leva ett bra liv, hoppas att hunden i fråga är en sån hund :)
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

ingen hund är bättre än sitt sämsta syskon. .


Ingen grupp är starkare en sin svagaste länk - ett mantra när man läser gruppdynamik ;)


Vi håller på och småkollar hund nu.
Slåss förbrilt med min perfektionistgen eftersom jag helst ser att de två närmaste föräldragenerationerna är fräscha alt "acceptabelt defekta".

Vi vill iaf så långt det är möjligt slippa både fysiska och mentala svagheter. Motivationen blir ännu starkare när man vet hur kul baksidan är.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

B är friröntgat och var ua i det gamla systemet. Helt normal höftled. Skulle inte ha några problem med att avla på b-höfter ens om hela kullen hade b. En b-höft är inte defekt på något vis. Den är bara inte lika perfekt som en A-höft, men skillnaden är väldigt liten. Defekt kan vi börja prata om först när det gäller c-höft.

Jo det vet ja :) men eftersom jag nu satt och kollade varför just denna parning ser ut att bli så dålig (två med D varav den ena redan är avlivad) men det är flera kavr som ska kollas. Och jag var med om samma sak med min tik (även hon B) där 9 av 10 valpar hade någon slags förändring (kommer inte ihåg hur mycket dock men ingen har gått vidare i avel) så kollade jag denna gång även på vilka som ha B dvs en (om ändå extremt) liten förändring.

(kan man kalla det föränding, onormalitet? äh ni förstår vad jag menar, dem var inte perfekt :p)
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Håller helt med ang den saken.

I det här fallet med en mor med B med ett kullsyskon med B, två oröntgade och en med D så var det ju en stor risk att ta en valp efter henne. Man kan ju inte skylla allt på uppfödaren, det här är ju offentliga uppgifter som man själv kan kolla på SKKs Hunddata.

Det finns ju dock hundar med E-höfter som ändå kan leva ett bra liv, hoppas att hunden i fråga är en sån hund :)

Jo håller helt med och det där med höfter är klurigt. Jag vet hundar med E som levt ett LÅNGT och lyckligt liv utan minsta tecken på att den skulle ha ont men har också set hundar med C höfter som fått avlivas i tidig ålder så det finns säkerligen mycket att diskutera om vårt bokstavs system.

När det gäller mammas Tik misstänkte vi redan höftproblem, nu hade hon också en 1a på armbågar (inte heller det är ju så allvarligt) men utöver det äter hon kortison pga av oförklarlig klåda :( så hennes framtid ser väldigt ovis ut. Vi får se vad mamma bestämmer sig för, Ingen av "diagnoserna" som hon fått på tiken är en dödsdom men hur mycket lider hunden? Jag skulle inte vilja vara i den situationen som mamma är i för det är absolut inget roligt sits.
Förutom att tänka på hunden skulle jag vilja att hon tänker på sig själv. Hon kan inte hålla hur många hundar som helst(har redan en sedan tidigare med D höfter och dåliga armbågar) och hon vill ju ha en hund som hon kan tävla fullt ut med och kanske även starta avel med :(
 
Senast ändrad:
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Jo det vet ja :) men eftersom jag nu satt och kollade varför just denna parning ser ut att bli så dålig (två med D varav den ena redan är avlivad)

Ser att jag skrev fel. Den som avlivades hade E men mammas har D (oj vad rörigt allt blev, tror jag borde gå och sova eller nått)

Så totalt i kullen ser det just nu ut 9 Valpar- 4 röntgade- En helt utan anmärkning (A och UA), En- A och 1, En E (avlivad), En D och 1, En A och 2
 
Senast ändrad:
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Jag hade inte avlat på det om det inte tex gällt en numerärt mkt liten ras med viktiga gener på just den individen- mao inte fallet med schäfer. Å andra sidan har uppfödaren avlat enligt de regler som finns och med en så enormt problemtyngd ras bör man som köpare vara väldigt noggrann innan köp tycker jag, det är ju vida känt att dessa problem är vanliga. Så.. bara att beklaga och jag hoppas att hunden får ett så problemfritt liv som möjligt!
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Att den verkar bli dålig beror nog väldigt lite på förekomsten av B-höfter, men desto mer på att tiksidan är inhomogen i ledstatusen. Precis som No1 påpekade så är ingen tiklinje bättre än sin svagaste medlem. Att det ploppar upp ett C då och då anser jag inte vara hela världen, men förekommer det D eller E i en kull skulle jag inte vilja använda någon i den kullen. På Schäfer har man dessutom råd att selektera så hårt eftersom det finns extremt många individer att välja på. Det är ingen liten ras. Det ska till en väldigt bra tik för att man ska chansa med ledstatus och då ska man absolut använda en ledstark hane.

Själv har jag blivit rätt förtjust i HD-index. Ett enkelt sätt att se på hela hundens stam än bara det som står i stamtavlan.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Att den verkar bli dålig beror nog väldigt lite på förekomsten av B-höfter, men desto mer på att tiksidan är inhomogen i ledstatusen. Precis som No1 påpekade så är ingen tiklinje bättre än sin svagaste medlem. Att det ploppar upp ett C då och då anser jag inte vara hela världen, men förekommer det D eller E i en kull skulle jag inte vilja använda någon i den kullen. På Schäfer har man dessutom råd att selektera så hårt eftersom det finns extremt många individer att välja på. Det är ingen liten ras. Det ska till en väldigt bra tik för att man ska chansa med ledstatus och då ska man absolut använda en ledstark hane.

Själv har jag blivit rätt förtjust i HD-index. Ett enkelt sätt att se på hela hundens stam än bara det som står i stamtavlan.

Låter vettigt skrivet, somsagt bara mina egna funderingar på om antal Bn i stamtavlan har någon inverkan när man har en ras med så extremt utbrett problem.

Vad menar du för HD-index? själv har jag suttit och tittat hunddata (extremt tidskrävande). Hunddata i all är men det är inte till för att "forska" med.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

I tyskland föds alla Schäfrar med ett HD-index baserat på mor, far, tidigare lämnade avkommor av mor och/eller far, syskon till föräldrarna, deras avkommor osv. Detta HD-index kan sedan förändras allt eftersom hunden själv får avkommor eller om föräldrarna lämnar fler. Så lågt nummer som möjligt är vad man eftersträvar, men 100 är medel och accepterat för hane. För tik vill man gärna ha 90. 65-75 är i närmaste exemplariskt. 75-80, riktigt bra. Min Sam, som är född i tyskland har ett HD-index på 80, hans mamma har 79 och hans pappa har 72.

Har du tyska hundar i stammen kan man söka på deras HD-zuchtwerte

här
 
Senast ändrad:
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

I tyskland föds alla Schäfrar med ett HD-index baserat på mor, far, tidigare lämnade avkommor av mor och/eller far, syskon till föräldrarna, deras avkommor osv. Detta HD-index kan sedan förändras allt eftersom hunden själv får avkommor eller om föräldrarna lämnar fler. Så lågt nummer som möjligt är vad man eftersträvar, men 100 är medel och accepterat för hane. För tik vill man gärna ha 90. 65-75 är i närmaste exemplariskt. 75-80, riktigt bra. Min Sam, som är född i tyskland har ett HD-index på 80, hans mamma har 79 och hans pappa har 72.

Har du tyska hundar i stammen kan man söka på deras HD-zuchtwerte

här

Ja många tyska hundar är det i alla våras stamtavlor, tack för tipset :bow:
varför för inget liknande system i Sverige?
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Ja många tyska hundar är det i alla våras stamtavlor, tack för tipset :bow:
varför för inget liknande system i Sverige?

Det finns det, bara inte på alla raser. Jag har för mig att ex golden och rottweiler har fått det inlagt. Bara att hoppas på att det kommer till fler raser, det är ju ett bra verktyg!

Jag tänkte på det när du söker, är du bara inne på hunddata och inte avelsdata? Avelsdata är ju ett mycket bättre och mer överskådligt verktyg än hunddata.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Det finns det, bara inte på alla raser. Jag har för mig att ex golden och rottweiler har fått det inlagt. Bara att hoppas på att det kommer till fler raser, det är ju ett bra verktyg!

Jag tänkte på det när du söker, är du bara inne på hunddata och inte avelsdata? Avelsdata är ju ett mycket bättre och mer överskådligt verktyg än hunddata.

ne har inte provat avelsdata faktisk borde kolla på de
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Läste en väldigt bra sak här på Buke för ett tag sen, ingen hund är bättre än sitt sämsta syskon. Tiken skulle inte gått i avel.
.

Så tänker jag också MEN man måste se till rasen också, hur stor den är , hur stor andel i rasen som är fria etc. Skulle man ex ha det tänket på Engelsk bulldog hade det inte funnits några individer kvar att avla på , kanske lika bra det ;-) )

Jag har själv fått avliva min allra första hund som 8 mån med de värsta höfterna veterinären sett och ville inte uppleva det igen så när jag köpte min första CC Fendi la jag nästan ett år på att studera stamtavlor, besöka utställningar, surfa på nätet etc i jakt på det bästa jag kunde hitta på pappret.

När fendis kull föddes var det efter 2 föräldrar med HD A på höfterna, vilket på den tiden var ovanligt bara det i CC världen, men än mer unikt är att även Fendis pappas alla kullsyskon hade HD A på höfterna och även Fendis mammas röntgade kullsyskon var alla fria, på så sätt var den här kullen helt unik, och inte heller idag tillhör det här vanligheten.
Å andra sidan har Fendi HD A på höfterna också och enligt veterinären som röntgade såna bilder som man vill visa i uppvisningssyfte och alla de kullssyskon som är röntgade är också fria.

I den här rasen bryr sig tyvärr inte många uppfödare om hur kullsyskon till avelsdjuren ser ut, allt för ofta ser man avelsjur med flera kullssykon med såväl D som E på höfterna.
Ett ännu större problem är att valpköparna inte verkar bry sig att kolla upp vad de köper, tills de står där med problemen:-(

Hade valpköparna varit noggrannare i sina val skulle det inte finnas utrymme för den oseriösa aveln.
 
Senast ändrad:
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Är förvisso inte uppfödare (ännu;)) men svarar ändå:
Skulle ni para en tik som har B själv men där resten av kullen inte blivit godkända?
Absolut inte.

Hur mycket kollar du som valpköpare, just ärftliga sjukdomar, eller litar du blint på att om föräldradjuren är friska så har man kollat tillräckligt?
känns ju inte som att man någonsin kan vara helt säker men vart går gränsen för er?

Jag är öht inte intresserad av kombinationer som har nära släkt med sämre resultat än C.
Om det finns tidigare kullar så vill jag inte ha sämre än C på någon av valparna, och är det flera Cn så blir jag misstänksam och klart mindre intresserad.

Jag vet att C höfter inte behöver påverka hundens livskvalité, men jag tror ändå att det är en indikation på att något inte är optimalt.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Jag letar ju valp, och detta är svårt! Blev väldigt intresserad av en ras med ganska få uppfödare och där verkar ingen uppfödare jobba för att hela kullar ska röntgas (eller MHtestas). Av de hundar som är röntgade är det en hel del som inte är fria. Många är dessutom importer, så det känns inte som om det är möjligt att få någon vettig bild av hur valparna kan väntas bli. Å andra sidan verkar det väldigt liten chans att få tag på någon valp i den rasen...

Har fastnat för en annan ras, här finns mycket statistik men även här verkar det vara svårt att få tag på en valp. Hur värderar man en hane som haft bra eller OK på flera kullar, men en katastrofkull med både D och E? Hur läser man resultaten på engelska, tyska, amerikanska och holländska hundar?

Jag är i alla fall förvånad (och tacksam) att det finns så mycket info tillgänglig, men det är svårt att värdera infon mot tex risk för epilepsi eller cancer.

(indexen för t ex golden i Sverige är förresten omvända, 100 är medel men ett bra index ska vara högre, inte lägre)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 336
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp