Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Det går aldrig att få några garantier, Fähunden hade B + C, resten i kullen var A, någon B.
Bakåt på moderns sida var allt A, B eller UA, samma på pappans sida.
Tiken hade aldrig lämnat annat än A el B tidigare, inte hennes mamma eller mormor heller.
På pappans sida såg det lika bra ut bakåt, dock hade han lämnat en D valp i en kull med en annan tik, den tiken hade inte lämnat annat än A o B i tidigare kull, inte andra i släkten heller. Hanen fick totalt 57 valpar efter sig om jag minns rätt.

Man kan ha tokotur oxå, man parar två individer vars stamtavlor ser super ut vad gäller HD, ändå ploppar det ut en kull där de flesta har D eller E.
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Det går aldrig att få några garantier, Fähunden hade B + C, resten i kullen var A, någon B.
Bakåt på moderns sida var allt A, B eller UA, samma på pappans sida.
Tiken hade aldrig lämnat annat än A el B tidigare, inte hennes mamma eller mormor heller.
På pappans sida såg det lika bra ut bakåt, dock hade han lämnat en D valp i en kull med en annan tik, den tiken hade inte lämnat annat än A o B i tidigare kull, inte andra i släkten heller. Hanen fick totalt 57 valpar efter sig om jag minns rätt.

Man kan ha tokotur oxå, man parar två individer vars stamtavlor ser super ut vad gäller HD, ändå ploppar det ut en kull där de flesta har D eller E.

Det är det här jag känner också alltså det verkar ju som att vissa individer bara inte är meningen att paras med varandra. vist blir man brydd när uppfödaren använder sig av en hanne med riktigt bra ledstatestik och som har väldigt många kullar utvärderade alla med fina resultat. Man parar men en tik som även hon haft flera egna kullar där allt sett bra ut men deras gemensamma kull blir katastrof.

Men som på schäfer så vet man ju att dem alla har dåliga höfter någonstans i generna så oddsen att det blir en fullträff med E och D finns väl alltid där, bara mer eller mindre :grin:
 
Sv: Höfter och armbågar- uppfödaransvar?

Riktigt tråkigt :(

Jag kollar fem generationer generellt och då kollar jag ALLA som jag kan hitta resultat på. Men alla så menar jag typ kusiner till mostrar osv., verkligen alla.
Föräldradjurens resultat är ju av ganska låg betydelse på det stora hela så även om jag givetvis kollar även deras resultat så ser jag mycket mer på helheten.
Eftersom det är ett levande ting vi pratar om kan man aldrig bli säker på att valpen/hunden blir frisk oavsett om man är uppfödare eller valpköpare.

B är förresten en frisk så blanda inte ihop det med de sjuka graderna C, D och E för de kan ju statistiken bli väldigt konstig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 336
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp