Hög andningsfrekvens

super

Trådstartare
Vi har en liten tjej på drygt 7 månader. Hon är pigg och aktiv men vi tycker hon har hög andningsfrekvens, räknade nu precis och hon låg på drygt 80 andetag i minuten. Hon ligger visserligen i solen men vi tycker hon ofta andas fort. Hon var in och kastrerades för ca två månader sedan och då sa dom inget om hjärtat. Dom borde ju ha lyssnat i samband med sövning tycker jag.
Har inte haft katt förut men som jag förstår så ska dom ligga på samma som hund alltså max 30/minut, borde vi kolla upp det eller är det inte ovanligt att katter andas fort?
 
80 är ju jättehögt, är det alltid så?
Min halvåring ligger på ca 25 när hon sover, något högre i vila. Över 60 kommer hon bara när vi leker som mest. Jag hade definitivt kollat med veterinär om det ligger så högt generellt.
 
Vi har en liten tjej på drygt 7 månader. Hon är pigg och aktiv men vi tycker hon har hög andningsfrekvens, räknade nu precis och hon låg på drygt 80 andetag i minuten. Hon ligger visserligen i solen men vi tycker hon ofta andas fort. Hon var in och kastrerades för ca två månader sedan och då sa dom inget om hjärtat. Dom borde ju ha lyssnat i samband med sövning tycker jag.
Har inte haft katt förut men som jag förstår så ska dom ligga på samma som hund alltså max 30/minut, borde vi kolla upp det eller är det inte ovanligt att katter andas fort?
Andas hon med öppen mun?
 
Räknar du när katten vilar (i normal rumsremperatur)?
Vi har inte räknat ordentligt när hon vilat i normal rumstemperatur då vi tänkt att dom borde sagt ngt i samband med kastrationen men vi har gått och funderat och så men tänkt att det är säkert ok eftersom hon är pigg och far runt som ett skollat troll ofta. Har inte märkt att hon blir extra andfådd vid dom tillfällena. Men både sambon och jag har var för sig registrerat att hon aldrig verkar andas riktigt lugnt.🤔
 
Om de har problem med syresättning och/eller andning brukar de andas med öppen mun.
Fast det stämmer inte alltid, vår Chihuahua hade hjärtfel och han andades bara med munnen öppen när det var riktigt illa.🤔 Men jag tycker att om det vore ett hjärtfel så borde hon andas med öppen mun vid ansträngning såsom lek och det gör hon inte.
 
Jag hade blivit orolig och velat kolla upp det.
Räknade Pradas andetag, fick det ungefär 20 på en minut. Hon är den mest platta av alla.
Enda gången jag ens sett snabb andning på någon av dem var när Kantarell var sjuk med hög feber.
 
Vi har inte räknat ordentligt när hon vilat i normal rumstemperatur då vi tänkt att dom borde sagt ngt i samband med kastrationen men vi har gått och funderat och så men tänkt att det är säkert ok eftersom hon är pigg och far runt som ett skollat troll ofta. Har inte märkt att hon blir extra andfådd vid dom tillfällena. Men både sambon och jag har var för sig registrerat att hon aldrig verkar andas riktigt lugnt.🤔
Om du är orolig tycker jag att du ska börja med att räkna andningsfrekvensen när hon sover i normal rumstemperatur. Ligger hon under 30 andetag/minut är det ingen fara. Räknar man andningsfrekvens under andra omständigheter är det mycket som kan påverka eftersom alls slags stress ökar andningsfrekvensen (aktivitet, värme, rädsla osv.).

Innan kastration lyssnar de visserligen på hjärtat men långt ifrån alla hjärtsjukdomar avslöjas bara genom att man lyssnar. Hon är en ung katt och sannolikheten att hon har någon hjärtsjukdom är liten, men är du orolig så är det bättre att kolla upp det än att gå runt och vara orolig.
 
Om du är orolig tycker jag att du ska börja med att räkna andningsfrekvensen när hon sover i normal rumstemperatur. Ligger hon under 30 andetag/minut är det ingen fara. Räknar man andningsfrekvens under andra omständigheter är det mycket som kan påverka eftersom alls slags stress ökar andningsfrekvensen (aktivitet, värme, rädsla osv.).

Innan kastration lyssnar de visserligen på hjärtat men långt ifrån alla hjärtsjukdomar avslöjas bara genom att man lyssnar. Hon är en ung katt och sannolikheten att hon har någon hjärtsjukdom är liten, men är du orolig så är det bättre att kolla upp det än att gå runt och vara orolig.
Kollade nu när hon sov och nu låg hon på 26, puh!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp