Bukefalos 28 år!

Hög puls - hur ska ja få ner den?

Tingeling

Trådstartare
Har varit väldigt effektiv i två dagar.
Städat, tvättat, handlat, burit boxväggar till nya stallet, mockat, mm.......
Idag till middagen drack jag 1,5 glas vin.
Blev såååå trött. Lade mig vid 20.30 och somnade.
Vaknade för en halvtimme sedan och hjärtat slår som sjutton.
Har 90 i puls. Får inte ner den!!!
Beror det på stress och alkoholen?
Kan jag göra något för att lugna ner hjärtat?
Försöker slappna av, men pulsen sänks inte.
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Slappna av, du får inte ned pulsen när du stressar upp dig själv.
90 är ingen speciellt hög puls heller och absolut inte farligt hög.

Den går ned när du kommer till ro.
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Ok, tack. Men jag ligger ju i sängen, är det inte högt för att precis sovit???
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Den är ju inte låg, men inte farligt hög heller.

Inre stress eller om du vaknade med ett ryck så är pulsen fort uppe.
Ingen fara alls.

Försök att slappna av och varva ned så kommer pulsen att lugna sig den också.
Lugn och avslappnande musik fungerar för en del, mjuk i sinnet och andas ordentligt.

Försök vara så lugn som du måste vara om du ska trösta ett upprört litet barn eller visa en nervig häst rätt väg.
Det går ju inte om du är uppe i varv :)
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Aningen OT, men när är pulsen farligt hög?

Drabbades själv av hög och oregelbunden puls för ett par veckor sen och blev livrädd. Då låg pulsen på över 100.

Så undra bara NÄR man ska oroa sig?:confused:
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Det är ju individuellt hur hög puls man har, men många ligger runt 120-140 slag/min för ett ganska lätt konditionspass.

För att få en riktigt låg vilopuls måste du ha riktigt bra kondition.

Att ha en puls runt 100 är ingenting jag skulle oroa mig eller ens reflektera över, framförallt inte om jag varit i farten hela dagen eller har lite stress i kroppen.

Min puls när jag gör typ ingenting, hänger i soffan nu brukar vara 70-80 ungefär.

Om pulsen skulle börja rusa eller hoppa lite så försök att inte bli rädd och hetsa upp dig, det gör liksom bara upplevelsen värre.
Allt som oftast är det ingen fara, är du ändå orolig så kontakta din VC.

Mitt hjärta är mupp på riktigt och jag är inlagd ofta så jag är väl kanske lite avtrubbad..
 
Senast ändrad:
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Haha, ja svaret var ju iaf lugnande:)

Vart rädd just då, men efter samtal till 1177 (vilket inte lugnade mig:crazy:) besökte jag akuten, och allt verkade helt ok. Glömde dock fråga NÄR man ska oroa sig...

Så tillfälligt hög/kraftig puls verkar vara ok, likaså oregelbunden;)
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Vad bra att det var bra!

Det jag har fått höra under mina akutbesök är att normal vilopuls är mellan 60-90 om man inte är extremt vältränad (Gunde Svan hade strax över 30 under sin storhetsperiod!) och att lite högre absolut inte behöver vara farligt, särskilt om man är lite uppstressad pga oro, som man kanske ofta är om det känns som om hjärtat inte riktigt gör som det brukar.

Får man ofta tillfälliga häftiga hjärtklappningar ska man dock kolla upp det med EKG, eventuellt arbets-EKG beroende på ålder och daglig rörelse, enligt läkarna jag träffat.

Hoppas att det håller sig väl! :love:
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Tack för ditt lugnande svar igår,
Pulsen gick iaf ner till 70, så jag kunde sova.
Och jag lever än :) Tack!!
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Du har rätt i dina tankar, stress och alkohol ger ökad puls. Dock tycker jag att 90slag/min inte är nån direkt ögonbrynshöjare. Nu ser jag att du lugnade ner dig men till nästa gång sluta tänk! Ett konstigt råd egentligen men oro ökar också pulsen, på ett helt normalt sätt skall tilläggas.

Vad jag skulle reagera på pulsmässigt i en akutsituation beror helt på vilken patient jag har framför mig. Finns liksom ingen siffra. En gång hade jag en patient som mådde bra men sportade en puls på 280 (ja, jag har skrivit rätt), efter åtgärd trillade frekvensen förstås ner. Är patienten blek, svettig och har varit i en olycka och får plötslig pulsökning till 120 = skarpt läge.

Tumregel, mår du bra och har varit tidigare frisk är det lugnt. Sen kan ångest förstås orsaka massa dumt men så länge man är medveten om kan det hanteras :)

/Dr C
 
Sv: Hög puls - hur ska ja få ner den?

Tack Dr.C :)
Jag vaknade bara med den pulsen helt plötsligt!
Så jag hade inte "ångestat" den till mig :D
Men den kanske inte gick ner för att jag blev oroad av den.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp