Bukefalos 28 år!

Höga trakter

V

vigmir

Är det någon hovis här (eller någon annan) som kan förklara vad som händer med benet om hästen har för höga trakter bak? Ska in och röntga haserna nästa vecka men vet trodde mest på de höga trakterna
Hästen:
-höga trakter bak
- halt vid böjprov (har å andra sidan alltid markerat vid böjprov på aktuellt ben. Vet har hela tiden ansett att han är född sån då varken vila eller arbete har någon effekt. Hästen är nu 16. Böjdes första gången vid 4-års ålder efter tot. 10 ggrs ridning i hela sitt liv).
-halt utan böjprov på aktuellt ben
-varm, svullen andra benet på baksidan av hasen
-värmer ur. hältan borta efter 100 m
-ingen spattknöl
-sätter inte ner tån först snarare släpar benet.
 
Sv: Höga trakter

Om de höga trakterna är problemet så borde det väl ha varit ganska lätt avklarat då hästen var yngre? Kan man inte verka och rikta bort problemet så beror det sannolikt på en medfödd defekt, t.ex. tendens till bockhov p.g.a. för korta senor. Men som sagt, det borde ha korrigerats redan när han var föl.

En felställd hov kan givetvis orsaka hälta, men jag är tveksam till att just de höga trakterna skulle vara den enda förklaringen till problemen, i alla fall i så många år. Försök borde väl i så fall ha gjorts att rätta till och balansera upp hoven? Och om man försökt att rätta till problemet så innebär det ju att hoven växer på det viset p.g.a. en skada eller dysfunktion, om man nu inte lyckats med försöken, och i så fall är det ju befängt att säga att skadan beror på hovens status, och inte tvärt om. Kanske en partiell förlamning av någon sena? Eftersom han värmer ur kanske en ledkapsel är ur funktion? Det är väldigt svårt att uttala sig om saken när man inte sett hästen...

Det enda jag kan säga med säkerhet är att det verkar mycket underligt om hälta i ett antal år skulle bero på en felverkad hov, alternativt en felvuxen hov, eftersom det har funnits gott om tid att korrigera problemet, och därmed borde hoven inte ha varit "fel" längre. Den stora frågan är väl snarast varför hoven inte går att korrigera utan fortsätter växa som den gör.

Generellt sett så blir senorna på benets baksida för korta om en häst får gå med för hög trakt, speciellt under den känsliga uppväxttiden, vilket kan orsaka smärta och brustna senor om man sänker trakten. Senornas elasticitet medför oftast att problemet ger med sig när senorna långsamt tänjs ut till normal längd och rörlighet efter en korrigering. Däremot bör för korta senor inte medföra ett problem så länge trakten fortfarande är hög OM det inte rör sig om brustna eller för långa senor på benets framsida, vilket kanske är möjligt eftersom du nämner att han släpar benet? Det lever många fånghästar i vårt land som mer eller mindre är uppverkade på tå och som går så år ut och år in utan att bli halta av sina höga trakter.

Är detta den enda förklaring till problemet din vet kan komma med?
 
Sv: Höga trakter

Har låtit hovis titta idag. Sänker man trakten bryts hovvinkeln och det borde inte vara bra. Vetten trodde att det ev kunde vara spatt. Har ifs aldrig sett en spatthäst men vad jag läst tycker jag inte det påminner om det. Ska iaf röntga nästa vecka så man vet. Hältan har blivit SÅ mycket bättre på två dar så undra om man inte gjort en höna av en fjäder. Han kanske helt enkelt busat med unghästen. Det kan gå vilt till. Tror att shivering ligger bakom att han alltid reagerat på böjprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 375
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 400
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp