Bukefalos 28 år!

Högre broddar i trakten?

S

sanwan

Jag har lyckats klanta till det så att jag inte får ur tåbroddarna på min häst... De är fortfarande "vassa" men rundslitna mot skon (hästen går snett) så de fungerar ju men går inte att få bort.
Nu är det bara 8 mm brodd som sitter där och jag skulle vilja byta till lite rejälare brodd (12 mm) nu. Kan man sätta i högre brodd i trakten när det bara handlar om 4 mm skillnad?
Har för mig att jag har hört att det ska vara okej och till och med bra, men jag litar inte riktigt på varken minnet eller källan...
 
Slå med en hammare på dem och ta en tång och försök vrida ur dem det brukar jag göra när de fastnar och har inga problem!

Först måste du få ur broddarna så inte hästen går snett!
 
Grejen är att de är rundslitna nertill, så det går inte att få något grepp på dem. Men det brukar gå att få ur dem från baksidan, när man tar av skorna.
Går snett går hon oavsett om hon har nya broddar eller dessa, det är därför de har blivit så konstigt slitna, hon är inåttåad och går på utsidan av hoven.
 
Jag har alltid kortare brodd i tån än i trakten.
Det pga skaderisken. Större chans att mina hästar trampar sig med tåbrodden bak på frambenen än att de trampar sig med traktbrodden ngnstans.

Just nu har jag 7 eller 8 mm i tån (minns inte vilket), och 10 mm i trakterna.
Men jag har haft även så "smått" som 5 mm i tån. Beror lite på vilken storlek den kortare modellen är som butiken råkar ha när jag köper brodd.
 
Man kan ju ha "högklackat" på hästen med bara broddar i de bakre hålen så då borde det ju gå att ha kortare fram!
 
Jaha jag fattade att hon gick snett pga brodden :D
Jag har t.o.m fått ut en brodd som gick av precis vid skokanten på detta sätt :D
Ta en liten rörtång!!!
Annars får du väl be hovslagrn komma!

Hur har det gått??
 
Jag förstod det, jag har haft hästen så länge så jag förutsätter liksom att alla hästar går på utsidan av hoven och sliter broddarna snett :D
Jag skruvade i nya traktbroddar igår, 14 mm, och det ser inte alls tokigt ut, jag tycker tom det ser bättre ut än med jämnhöga broddar. Hovslagaren kommer om två veckor ungefär så vi får väl se vad hon tycker.

PS. Rörtång? Hur ser en sådan ut? (är helt övertygad om att jag inte äger men, men det låter som om det skulle kunna vara bra att ha)
 
Rörtång= ett verktyg som griper i runda rör och du skrev att brodden blivit rundad så kan det vara en lösning.
Jag har inte heller en sådan men ska inhandla en för den är bra till mycket :D

Va bra att det blev bra med broddarna :D
 
Jag har fått lära mig att det INTE är bra att ha olika höjd.... Men hovslagare verkar intre vara överens om det.
Rider du på mjukt underlag spelar det nog ingen större roll
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 469
Senast: Hedinn
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp