Bukefalos 28 år!

Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska inte skriva HP det är inte min grej... Men kurser har jag sökt!
går ju ett program men ska byta ut en av dessa till en kurs som heter företaget och omvärlden, som jag verkligen hoppas att jag kommer in på!

Går programmet Agronom-Landsbygdsutveckling :D

Ett tips glöm inte bort i all nervositet att ställa er i bostads kö ;)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag kommer skriva högskoleprovet nu i april och har aldrig gjort det tidigare (damnit! :banghead:) Känner att det säkerligen kommer gå skit då jag inte är så allmänbildad och det behöver man vara om jag inte misstagit mig...

Jo, du har misstagit dig. :D Högskoleprovet handlar väldigt lite om allmänbildning, det handlar om att träna på det som kommer på provet, att lära sig lösa de specifika typerna av uppgifter. Matten är inte svår, men innan man knäckt NOG-systemet så är de obegripliga och är man inte snabb blir statistikdelen väldigt stressig. Orddelen kan vara knepig men lär man sig lite tekniker för att bryta ner ord och läser lite ledarsidor i dagstidningarna kommer man långt. Läsförståelsen handlar om att läsa snabbt och läsa rätt, man behöver inte förstå ämnet, o.s.v.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag går språkkonsultprogrammet :p Kom in i kull ett här i Göteborg. Så om du söker det (vilket jag tycker att folk borde göra, det är skoj!) blir vi klasskamrater om ett tag.

Haha, tänkte väl det! :D
Tror jag skulle trivas skitbra med både utbildningen och jobbet, men är osäker på jobbutsikterna, vet du mer om det?
Det jag kunnat hitta är att det finns viss risk att man får starta eget/frilansa om man inte har tur. Typ att kompetensen behövs men folk vet inte om att den finns? :confused:
Det är det som gör mig mest tveksam, och som gör att jag funderar på att söka Digital Design som förstaval istället efter att ha diskuterat med min bror som jobbar inom samma område men med programmeringsdelen...
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jo, du har misstagit dig. :D Högskoleprovet handlar väldigt lite om allmänbildning, det handlar om att träna på det som kommer på provet, att lära sig lösa de specifika typerna av uppgifter. Matten är inte svår, men innan man knäckt NOG-systemet så är de obegripliga och är man inte snabb blir statistikdelen väldigt stressig. Orddelen kan vara knepig men lär man sig lite tekniker för att bryta ner ord och läser lite ledarsidor i dagstidningarna kommer man långt. Läsförståelsen handlar om att läsa snabbt och läsa rätt, man behöver inte förstå ämnet, o.s.v.

Du får jättegärna skriva fler tips om du har!? Jag har googlat mig runt och hittat lite smarta grejor men tar tacksamt emot fler! Det är väl främst matten jag oroar mig för, men samtidigt så vill jag höja mig där jag kan och det kanske är enklare där jag faktiskt har lite lättare?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag skrev provet första gången det hölls i sin nuvarande form (hösten 2011) och då hade jag bara den här boken att tillgå för vissa moment eftersom de gamla proven innehöll färre moment (framförallt mindre matte). Den boken hjälpte mig väldigt mycket just för att knäcka koden till de olika övningarna.

Sedan gäller det att nöta gamla prov (nu finns det ju en hög eftersom provet i sin nuvarande form gått några år) och framförallt öva att göra de olika delarna på tid. Jag fick, trots mycket träning, tidsnöd på två av mattedelarna (medan jag satt och rullade tummarna i en kvart i slutet på varje verbal del) så det gäller att lära sig att inte bara göra rätt utan att göra det snabbt också.

Vad gäller rent praktiska saker så tänk inte att man måste komma superutvilad och det går åt fanders om man inte sovit åtta timmar eller något sådant. Det är 5 x 55 minuter man ska använda hjärnan, det är inte särskilt mycket utan det är snarare stressen och anspänningen som stjäl ork. Se till att äta en bra frukost, ha med motsvarande typ en halv frukost att äta i varje paus (och ta frisk luft), ät en liten lunch och gå på en promenad. Jag såg många som inte åt något på rasterna, såg i kors framåt lunch och sedan tryckte massor med lunch vilket resulterade i matkoma de sista två passen. Prata inte om frågorna under rasterna ifall någon vän eller bekant också skriver, helskotta vad folk hade panik vid vissa bord under rasterna...

Ja, det där är vad jag kommer på så här på rak arm. :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Haha, tänkte väl det! :D
Tror jag skulle trivas skitbra med både utbildningen och jobbet, men är osäker på jobbutsikterna, vet du mer om det?
Det jag kunnat hitta är att det finns viss risk att man får starta eget/frilansa om man inte har tur. Typ att kompetensen behövs men folk vet inte om att den finns? :confused:
Det är det som gör mig mest tveksam, och som gör att jag funderar på att söka Digital Design som förstaval istället efter att ha diskuterat med min bror som jobbar inom samma område men med programmeringsdelen...

Tja, det är ju många som startar eget eller frilansar, det ska jag inte sticka under stol med. Fast det finns ingen officiell statistik på det där - många jobbar ju med det som de lärt sig, fast inte med titeln språkkonsult då. Själv funderar jag ju då på att kombinera lite webb med programmet för att öka mina valmöjligheter ännu mer.

Jag tycker ju att min utbildning är fantastisk så jag är inte helt objektiv i frågan, men jag tycker ändå att folk borde bli språkkonsulter för det är sjuuuukt roligt att hålla på med de där grejerna vi håller på med! :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Första året på mediateknik är väl ungefär som första året för alla på KTH, typ envarre, flervarre och algebra + lite programmering?
Jag har ingen koll på media men har för mig att de flesta programmen blir mer inriktade efter år 1. :)

Det är just envarre, flervarre och algebra som alla program har gemensamt. I övrig skiljer det sig ganska mycket vad man läser på de olika programmen. Jag hade också fått höra att de flesta programmen läser samma kurser och att det därför var lätt att byta mellan programmen efter första året. Det stämde inte ;) Sen kanske media är lite annorlunda eftersom den är mer tvärvetenskaplig(den minst tekniska utbildningen på KTH) än de andra utbildningarna.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag läste open först året och går teknisk fysik nu, så jag har drabbats (iaf lite) av de olika programmen :) Jag behövde plugga till två kurser, men open är ju gjort för att vara så generellt som möjligt.:)

För övrigt vill jag bara spy en snabbis över fysik, om man någonsin tror sig vara begåvad så kan man ju umgås med mina klasskompisar, då inser man att man är väldigt dum. Psyket tar mycket stryk :o


Kikade lite och ja, ni hade massa "konstigt" :p
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Hmm... ja, jag tror dig när du säger att det är roligt, MEN, jag vill ha ett stabilt jobb, jag har hellre ett stabilt jobb som är bra än ett ostabilt skitbra jobb, om du förstår vad jag menar? :p
Spelar väl ingen roll om det är skitkul att jobba med om man inte får något jobb när man pluggat klart. ;) Har inget intresse av att starta eget, i alla fall inte i första taget, och frilansa är inte stabilt. :D
Hur ser det ut för dem som söker sig till arbeten som har de arbetsuppgifterna även om det inte är under titeln "språkkonsult"? Vet ni det? :p

Lutar just nu åt att sätta Digital Design överst på listan. Språkkonsult tvåa, kognitionsvetenskap trea... Och sen hoppas på det bästa. :p Men har sjukt svårt att välja vad jag vill söka med prio ett alltså. :o
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Va bra att jag inte är ensam :p jag har hela tiden tänkt att jag inte vill bli civilingenjör men det var ganska roligt att plugga ändå. Jag hoppade av för att jag inte tyckte om medieteknik. Det var inte min grej helt enkelt. ;) jag tycke det lät roligt men det var inte riktigt som jag trodde. sen trivdes jag inte heller i Stockholm och tyckte inte om KTH. Funderar du på att söka på KTH eller Lidköping?

Oj oj :( låter inte kul! Tänkte söka till just KTH i Stockholm. Anledningen till att jag drar mig från medieteknik är i stort sätt att (vad det känns som) jobbmöjligheterna efter är inte så stora och vill verkligen inte studera 5år sedan stå där utan jobb för att det inte finns några... Men medieteknik verkar nice om man får lära sig tex. animera. :D DISNEY HERE I COME!
Så jag kommer förmodligen satsa på Datateknik och förhoppningsvis få något nice jobb med programmering eller så.

Men vill verkligen bli veterinär :cry:

Vad var det du inte gillade med KTH? Kanske borde söka till ett annat ställe om det inte är trevligt där hmm...
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag läste open först året och går teknisk fysik nu, så jag har drabbats (iaf lite) av de olika programmen :) Jag behövde plugga till två kurser, men open är ju gjort för att vara så generellt som möjligt.:)

För övrigt vill jag bara spy en snabbis över fysik, om man någonsin tror sig vara begåvad så kan man ju umgås med mina klasskompisar, då inser man att man är väldigt dum. Psyket tar mycket stryk :o


Kikade lite och ja, ni hade massa "konstigt" :p

Vad spännande :) jag blev tipsad teknisk fysik av syon eftersom jag gillar fysik och matte :p har lite svårt att förstå vad man blir dock ;) verkar mest som om man bara läser en massa fysik. Sen är jag nog inte tillräckligt smart.

Det där med att känna sig dum känner jag igen... Antar att det säker är ännu värre på teknisk fysik.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Oj oj :( låter inte kul! Tänkte söka till just KTH i Stockholm. Anledningen till att jag drar mig från medieteknik är i stort sätt att (vad det känns som) jobbmöjligheterna efter är inte så stora och vill verkligen inte studera 5år sedan stå där utan jobb för att det inte finns några... Men medieteknik verkar nice om man får lära sig tex. animera. :D DISNEY HERE I COME!
Så jag kommer förmodligen satsa på Datateknik och förhoppningsvis få något nice jobb med programmering eller så.

Men vill verkligen bli veterinär :cry:

Vad var det du inte gillade med KTH? Kanske borde söka till ett annat ställe om det inte är trevligt där hmm...

Fast om man har gått civilingenjör medieteknik är jobbmöjligheterna bra. Vet inte hur sant det är men de sa till oss när vi började att i princip alla fick jobb efteråt. Jag sökte media för att jag vill lära mig animera. Sen insåg jag att det inte alls var vad jag vill :p men det lär du lära dig på både media och data.

Jag tyckte upplägget på programmet var ostrukturerat och oseriöst. Det fanns typ ingen röd tråd i utbildning utan kändes mest som om de hade slängt in lite kurser som de tyckte lät som medieteknik...men det är ju bara min uppfattning och jag hoppade av eftersom det inte var rätt ämne.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Här är en till som vill bli veterinär.
Men jag trodde att man behövde ha 1,8 eller iaf 1,7 för att komma in?
Visste inte ens att man kunde få "halva" poäng.

Gjorde HP för 8 år sen och fick 1,1.
Siktar på 1,4 för att sen kunna höja mig två snäpp för varje gång.
Har ett helt naturbasår att göra först så kan ändå inte söka till hösten.

Jag har mest svårt för orden.. och xyz.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Det har ändrats nu serru ;)

Nu är det halva poäng som gäller och senast behövde man 1,6 för att komma in. Eller ja, vissa togs in på det. Nästintill alla intagningspoäng har sjunkit, även på läkarlinjen :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kl

jag ska söka sjuksköterska i lund till hösten. Kan man söka både via gymnasiebetyg och hp samtidigt? Och om jag läst tex matte b på ett gymnasium och sedan hoppat av, räknas det ändå? Jag har ettfullständigt gymnasiebetyg från en annan skola efter det.
 
!

Whaaat!? Shit va glad jag blir!
Kollade statistiken nu... så förra året, va det ba 43 st förstahandssökande som hade 1.7 eller högre? Å alla med 1,65 kom in, nåra på 1,6? Hur bestäms vilka med 1,6 som kommer in? Och året innan då det va 1.7 i båda urvalen, så kom inte alla med 1,7 in, bara vissa?

Tänk om det ändras å blir högre igen :/
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kl

jag ska söka sjuksköterska i lund till hösten. Kan man söka både via gymnasiebetyg och hp samtidigt? Och om jag läst tex matte b på ett gymnasium och sedan hoppat av, räknas det ändå? Jag har ettfullständigt gymnasiebetyg från en annan skola efter det.


Ja, du söker automatiskt i flera urvalsgrupper samtidigt (alla som du är behörig att söka i). Har du godkänt betyg i ett ämne räknas det.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Precis! :D

Förrförra året kom alla med 1,7 in, och jag har hört att några få lyckostar med 1,6 också blev inkallade även om de inte står med

Det är lottning som avgör, och med min otur blev jag såklart utan plats :( Men hoppas att jag tar igen det detta året! Håller alla tummar och tår för att det inte ska höjas igen :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 324
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Pudlan
·
R
Skola & Jobb Skulle gärna ringa CSN men det kostar en förmögenhet härifrån med tanke på köerna. Hoppas på hjälp här, som jag sedan kan dubbelkolla...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Okej, jag läser just nu ett program, heltid. Ska hoppa av utbildningen efter att den här sista kursen är klar (dvs på fredag). Skriver...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp