Bukefalos 28 år!

Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Sådär då var höstens kurser sökta!

Har ett examensarbete i miljöriskanalys 15 hp som ska skrivas. Resterande 15 hp får bli någon av följande:
Ekologisk miljövård, 15 hp
Livets mening, 15 hp (hur kul låter inte det!!)
Miljölagstiftning, 7,5 hp
GIS, 7,5 hp
Kryptogamer och naturvård, 15 hp

Vill nog helst läsa Livets mening, bara för det är så annorlunda mot allt annat jag läst de senaste 6 åren och dessutom låter det jäklig trevligt att få veta vad livets mening är :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

*kl*

Vad är det för moment som kommer på högskoleprovet? Är alla garanterade eller är det random?

Har en sådan beslutsångest på vad jag ska välja, vet inte ens om jag kommer in någonstans då betygsystemet är ändrat och svårigheten "ökat" - betyder det att gränserna för att ansöka blir sänkta? Och det jag väljer nu blir det dessa inriktningar jag får i höst eller får man välja om en andra gång? :crazy:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Alla är garanterade. Det är fem provpass varav minst två svenska/engelska och minst två matte. Det femte passet är inget som räknas eftersom dom bara prövar frågor i det (observera dock att man inte vet vilket pass som är ett sådant).
Det är alltid lika många frågor av varje del i passen.

http://www.studera.nu/hogskoleprove...skoleprovet.5.20230b971300bf7da418000241.html


De utbildningar du söker nu är de som gäller sen, när anmälningstiden gått ut är det för sent att ändra.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Så lite så! Bara att ösa på med frågor om du undrar något mer, det finns nästan alltid nån som kan svara :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska skriva högskoleprovet för första gången i vår och siktar på att söka Djursjukskötare i första hand och ett natur basår i andra hand.

Med tanke på hur svårt det är att komma in på djursjukskötare lutar mitt andrahandsval åt att bli husdjursagronom och då behövs basåret först. Men hoppas såklart att förstahandsvalet ska gå efter ett par högskoleprov!:) Tyvärr har jag svårt för matten så kommer nog behöva flera flera prov innan jag kommer nära 1.5 skulle jag tro.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

*kl*

Så, nu har jag skickat anmälan efter lite funderande och mitt förstaval blir nu att läsa på någon form av halvdistans på KI i Huddinge. Så om jag kommer in där behöver jag någonstans att bo några dagar då och då, ingen som råkar bo i Huddinge (eller i närheten) här tro? ;)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Tack för ett nyttigt svar Tassetass!
Kollade upp och insåg att kan jag bara skriva över 1.0 så har jag stor chans att komma in på utbildningen jag vill in på. AAAAAAArgh måste plugga!

Jag skrev provet första gången det hölls i sin nuvarande form (hösten 2011) och då hade jag bara den här boken att tillgå för vissa moment eftersom de gamla proven innehöll färre moment (framförallt mindre matte). Den boken hjälpte mig väldigt mycket just för att knäcka koden till de olika övningarna.

Sedan gäller det att nöta gamla prov (nu finns det ju en hög eftersom provet i sin nuvarande form gått några år) och framförallt öva att göra de olika delarna på tid. Jag fick, trots mycket träning, tidsnöd på två av mattedelarna (medan jag satt och rullade tummarna i en kvart i slutet på varje verbal del) så det gäller att lära sig att inte bara göra rätt utan att göra det snabbt också.

Vad gäller rent praktiska saker så tänk inte att man måste komma superutvilad och det går åt fanders om man inte sovit åtta timmar eller något sådant. Det är 5 x 55 minuter man ska använda hjärnan, det är inte särskilt mycket utan det är snarare stressen och anspänningen som stjäl ork. Se till att äta en bra frukost, ha med motsvarande typ en halv frukost att äta i varje paus (och ta frisk luft), ät en liten lunch och gå på en promenad. Jag såg många som inte åt något på rasterna, såg i kors framåt lunch och sedan tryckte massor med lunch vilket resulterade i matkoma de sista två passen. Prata inte om frågorna under rasterna ifall någon vän eller bekant också skriver, helskotta vad folk hade panik vid vissa bord under rasterna...

Ja, det där är vad jag kommer på så här på rak arm. :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

KL

Jag är inne på att plugga till sjuksköterska i höst, men jag är inte helt säker ännu. Vet inte heller var jag helst skulle vilja bo. Linköping och Uppsala är starka kandidater, men då är det ju det här med boende. Kommer ha ca ett år i bostadskö i Uppsala och ett halvt år i Linköping när det är dags att hitta lägenhet till hösten, och det räcker inte långt vad jag har förstått.

Är det någon här som bor i Linköping eller Uppsala? Är det helt hopplöst att hitta ett okej boende eller går det (även utan en livstid i bostadskö)? Tilläggas bör väl att jag så långt det går undviker alla slags kollektiv och delade badrum/kök, vill helst ha "mitt eget", men det behöver inte vara stort.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag bor strax utanför Uppsala, precis intill järnvägen (18 minuter restid in till centrum). I "mitt" bostadsbolag är det ingen kö, utan det är först till kvarn som gäller :)
I övrigt finns det väl en del om man kan tänka sig att bo inne hos någon, annars är det ganska svårt. Enklare om man är student än annars dock.


Själv är jag mest nervös över när jag ska säga upp nuvarande lägenhet. Kommer jag inte in i Gbg så vill jag ju ha kvar den, eftersom jag då förhoppningsvis ska läsa i Uppsala istället. Men om jag kommer in i Gbg så vill jag inte stå och betala nuvarande lägenhet längre än nödvändigt...
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

KL
Är det någon här som bor i Linköping eller Uppsala? Är det helt hopplöst att hitta ett okej boende eller går det (även utan en livstid i bostadskö)? Tilläggas bör väl att jag så långt det går undviker alla slags kollektiv och delade badrum/kök, vill helst ha "mitt eget", men det behöver inte vara stort.

Jag har samma funderingar, men det gäller istället Göteborg och Halmstad, och ett halvårs kö på båda. Förorter funkar bra. :p
Om någon vet? :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Är det någon här som bor i Linköping eller Uppsala? Är det helt hopplöst att hitta ett okej boende eller går det (även utan en livstid i bostadskö)? Tilläggas bör väl att jag så långt det går undviker alla slags kollektiv och delade badrum/kök, vill helst ha "mitt eget", men det behöver inte vara stort.

Det går att hitta bostad i Linköping, det är svårt men det är nog bättre än Uppsala i alla fall skulle jag tro. Annonserar man smart och i rätt tid - på blocket, i tidningen o.s.v. så går det i det flesta fall att få tag på något helt okej. I början kanske man får nöja sig med andrahand, men efter ett halvår-år hade i alla fall alla i min klass ett eget boende och förstahandskontrakt. Vissa i korridor med delat kök då såklart, men dessa har då valt att bo så :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kan bara svara för Göteborg i och med att det är här jag är born and raised så att säga, men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Det är dock ofta lättare att få på annat håll än via boplats. Vi har alltid haft tur (bott i förstahand sedan vår första lägenhet, när vi var 18/19), men har en del kompisar som bor i andrahand.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Att få bostad i centrala Uppsala där du inte bor i korridor, kollektiv eller liknande är nog svårt utan att få stå i kö ett bra tag. Ofta får man börja där och sedan ställa sig i kö för att få en bättre bostad.
En bra sak är att Upplands Lokaltrafik tagit bort zoner på deras månadskort så för 550:- kan du exempelvis åka Upptåget mellan Uppsala och Gävle och därmed så kan du bosätta dig en liten bit utanför centrala Uppsala, men ändå ha en kort pendeltid in till stan (kortet gäller Upptåget, Regionalbussar och Stadsbussarna i Uppsala). Därmed kan du leta boende en bit utanför stan, utan att behöva känna dig isolerad ;)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

halvt kl

Är det någon som vet hur det ser ut på Ultuna med bostäder? de har ju en hel del och det står ca 8 mån. i kö för ett rum. men stämmer det helt, kan det vara svårt att hitta boende nära campus första året?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Med ett års kötid har man nog chans på ett korridorrum på Gälbo (Ultuna). :)

Uppsala Akademiförening har bostäder i Lilla Sunnersta nära Ultuna som det också är under/runt 2 års kötid på.

Köerna i centrum är längre än ute på Ultuna.

Jag bodde inneboende i Sunnersta första terminen, hittade boendet via annons på blocket. Det funkade bra även om det är skönt att ha eget boende :)
 
Senast ändrad:
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ahh, okej, tack! Tänker ju mer förorterna ändå (har 2 hästar och vill både ha råd och bo nära dem. :p ) så även om jag är medlem på boplats också är det inte där jag kollar i förstahand. :)

Ingen som vet hur bostadssituationen ser ut i Halmstad?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ahh, okej, tack! Tänker ju mer förorterna ändå (har 2 hästar och vill både ha råd och bo nära dem. :p ) så även om jag är medlem på boplats också är det inte där jag kollar i förstahand. :)

I sådana fall kan det kanske vara värt för dig att titta på Gbgs kranskommuner. Det tar t ex runt tjugo minuter med pendeln från Kungsbacka till Göteborg (och pendeln stannar vid Liseberg som ligger nära Humanisten). Då får du förvisso en högre kostnad för pendling, men du lär spara en hel del pengar i stallhyra. Det är dyrt att ha häst här.

Jag har bara bott i förorter sedan jag flyttade hemifrån. Nu bor jag i den bästa av de alla - Tynnered! :love:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag ska skriva högskoleprovet för tredje gången nu :). Båda föregående fick jag 1.4 på, men tycker gott att det kan höjas några steg (helst till minst 1.7 ;) ). Tar studenten nu till sommaren och går således i nya gymnasiesystemet, vilket gör att det är rätt oklart hur intagningspoängen osv kommer att se ut.

Min tanke är att i första hand söka Industriell Ekonomi på chalmers, och i andra hand Maskinteknik på samma skola (båda är civilingenjörsutbildningar). Drömmen har annars alltid varit veterinär, men i dagsläget är utbildningar utanför Göteborg inte aktuellt. Men de två nämnda tror jag båda skulle passa mig också :).
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jo precis, har kollat lite på Kungsbacka och Lerum hittills, Tynnered har jag aldrig hört talas om, är det lätt (och billigt) med lägenhet och stallplatser där? :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 575
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 772
Senast: Pudlan
·
R
Skola & Jobb Skulle gärna ringa CSN men det kostar en förmögenhet härifrån med tanke på köerna. Hoppas på hjälp här, som jag sedan kan dubbelkolla...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Okej, jag läser just nu ett program, heltid. Ska hoppa av utbildningen efter att den här sista kursen är klar (dvs på fredag). Skriver...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp