Bukefalos 28 år!

_moa_

Trådstartare
I en hage så har vi två shetlandsponny och ett halvblodsföl vilket skapar en hel del problem just nu känner jag.
Shettisarna ska ha en begränsad mängd utav mat, medan föl nog gärna få äta mer än vad han får ute.

Är det någon som har tips på hur man kan lösa problemet med en höhäck eller liknande som gör att man kan placera höet högre upp så inte shettisarna kommer åt med föl kan äta hur mycket han vill? Jag har funderat men kommer inte riktigt på något som jag tror fungerar så bra...
 
Sv: Höhäck

Du kommer nog inte på något bra alls. För man vill ju inte att hästar ska äta högt placerat foder. Det ger fel vinkel på käkarna och tänderna slits då inte på rätt sätt. Så rekommendationen är att allt foder serveras så låg som möjligt.
Tror att bästa lösningen är att de inte går i samma hage om du nu inte vill att alla ska kunna äta fritt. Ett alternativ beroende på hur stort fölet är i förhållande till shettisarna, är att lägga fodret bakom höga kanter. Typ foderringar eller pallkragar som finns nämnda i andra trådar. Om fölet är stort nog kan det nå över kanten som inte de små kan göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 263
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: CFrisk
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 781
Senast: emma-vsm
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp