Höja betyg för att komma in på högskola

feel

Trådstartare
Jag har som plan att i framtiden läsa lite på högskolan, måste dock läsa upp lite betyg samt skriva högskoleprov för att ha en chans att komma in på de attraktiva kurserna jag vill läsa.

Om jag läser upp ämnen på komvux, ska jag läsa de ämnen som redan ingår i mitt betyg? Läste någonting om att man kan läsa meritkurser?
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Ett halvt svar på din fråga (har inte koll på det här med att läsa upp betyg eller hur meritsystemet funkar): Om du ska söka på högskoleprovet behöver du inte bry dig om att läsa upp befintliga betyg eller liknande, se bara till att du har den grundläggande och särskilda behörigheten som finns.
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Jag tänkte försöka med både och, risken finns ju att jag misslyckas med högskoleprovet...
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Kan man ens läsa upp betyg nu för tiden? Jag har för mig att man bara kan läsa upp IG:n, inte godkända betyg...
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Vissa kurser, som tex matte 5, finns inte som förkunskapskrav nånstans på högskola/universitet (vissa sällsynta utbildningar som tex teknisk fysik har matte 4, de flesta har avsevärt lägre) men denna kursen ger lite "extra poäng" på betyget om du har den.

Du kan ju läsa kurser som du inte har godkända betyg i sedan tidigare, alltså kurser som är på högre nivå än din gamla gymnasieutbildning eller ämnen där du har 2 eller IG på din gamla gymnasieutbildning.

Matten har dom just gjort om så att den håller idag högre nivå än tidigare, matte 3c ligger ju då mellan C och D i svårighet och matte 4 ligger lite högre än matte D svårighetsmässigt - där ingår lite lättare differentialekvationer, volymberäkning hos rotationskroppar, dubbelintegraler, derivering av sinusfunktioner etc.

Nytt är att i princip allt du använder ska bevisas - du blir mao inte korvstoppad med "använd eulers sats" utan du ska då ha lärt dig att härleda eulers sats innan :D

Det dumma i sammanhanget är ju att man har delat matten på 3 olika "spår" a, b och c. Matte 1 finns ju då som 1a, 1b och 1c - 2 finns som 2a, 2b, 2c medan matte 3 finns som 3b och 3c. Det är endast från matte 3c som du kan gå vidare och har du då gått matte 1a och 2a så kan du inte gå 3 öht, har du gått b-spåret så kan du gå matte 3b men kommer då inte vidare till matte 4 och 5.
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Jo det går, men man hamnar i kompletteringsgruppen (grupp 2) med färre antal platser i regel.
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Färre antal platser, men som regel även färre antal sökande - så det lär ju ska gå ungefär ganska jämnt upp.

Lättast är nog trots allt att skriva högskoleprovet - åtminstone för såna som jag som mest skolkade mig igenom gymnasiet eftersom ungefär allting annat i hela världen var mer intressant än att plugga :D
 
Sv: Höja betyg för att komma in på högskola

Jag tänkte försöka med både och, risken finns ju att jag misslyckas med högskoleprovet...

Plugga mycket på räkneregler - Det är en betydande del av provet som går ut på att jämföra olika räknemängder mot varandra och där finns det inte tid till att sitta och härleda och förenkla. Så har du alla regler i ryggmärgen, som tex division med noll, nånting upphöjt till 1, att kvadratroten är detsamma som upphöjt till ½ etc så har du en stor fördel.

Läs även mycket både svenska och engelska för att bygga upp ditt ordförråd och öka din läsförståelse, det har du också nytta av när du skriver provet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 025
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 545
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp