Bukefalos 28 år!

Höjning av bensinpris

Vad gäller just sekretess kan man koppla upp sig på intranätet hemifrån, det är standard inom branscher som finans där man måste kunna koppla upp sig säkert var i världen man än befinner sig.

Ja men det var inte den biten jag tänkte på utan alla fysiska akter som tas in i pappersform, konsultationsdokument och annat.
 
Och det räcker inte med att vissa gör det vissa dagar? Alla måste göra det alltid?

Sammanfattningsvis är det inte lönt att alla gör vad de kan eftersom ingen kan göra allt, ingen är beredd att betala för utveckling och alla är nöjda om vi går baklänges i utveckling genom att inte ens försöka forma oss efter givna förutsättningar.

Tack och god natt då.
Det måste ses över elförsörjningen så att det rent praktiskt går att genomföra. Så jag förstår inte ditt svar med att man ska se baklänges. Snarare tvärtom att det behövs mer av ett helhetstänk. Inte bara ur en ren ekonomiskt synvinkel.
 
Det gäller alltså att precis som mycket annat börja i rätt ände. Det går inte att på bred front lansera en eller ett fåtal produkter när själva driften och förutsättningarna för att det långsiktigt ska vara hållbart inte först är tillräckligt åtgärdat.
 
Men lyft blicken. Det behövs utbyggnad, det behövs eftertanke, det behövs nytänkande. ÄVEN inom kollektivtrafiken.
Och igen och igen och igen. En ANNAN syn på kollektivtrafiken. Ett NYTÄNKANDE. Lösningar som kanske ännu inte finns.
Precis det här jag menar. Och skolskjutsarna ska kanske öppna upp för annan pendling också? Nytänkande.
Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.
Det måste ses över elförsörjningen så att det rent praktiskt går att genomföra. Så jag förstår inte ditt svar med att man ska se baklänges. Snarare tvärtom att det behövs mer av ett helhetstänk. Inte bara ur en ren ekonomiskt synvinkel.

Ja, tänk att det skulle komma upp i tråden. Ett helhetstänk, nytänkande - lösningar som förmodligen inte finns idag...:banghead:
 
Synd bara att byta från dåligt till annat dåligt😔
Men visst det dåliga med batteri syns inte i Sverige utan i fattiga länder så vi här kan klappa oss på bröstet😔

Återvinning av batterier sker redan, det är för dyra investeringar för att skrota. I takt med att fler batterier kommer i omlopp kommer färre att behöva nyproduceras. Nya fabriker med europeiska villkor planeras.

Batteridrift är inte det vi kan snöa in på som enda möjlighet, vi måste tänka bredare och vara beredda på förändring. Och vara beredda att betala för den. Att vänta på en hållbar lösning bekostad av "andra" är inte att tänka på, vi behöver alternativ snabbare.

Den processen snabbas upp väsentligt av höjda bensinpriser. Se bara på diskussionen runt plastpåsar. OM målet var att få folk att köpa färre plastpåsar har detta uppnåtts.
 
Den processen snabbas upp väsentligt av höjda bensinpriser. Se bara på diskussionen runt plastpåsar. OM målet var att få folk att köpa färre plastpåsar har detta uppnåtts.

Problemet är bara att folk behöver inte plastpåsar för att ta sig till jobb, skola, hem, sjukhus..
Även om vi vill ändra är det svårt. Det är inte lätt för oss som inte har fast jobb, låg lön och knappt får det att gå runt idag. Hur ska vi göra om bensinpriset skjuter i höjden över en natt på samma sätt som plastpåsarna gjorde?

Jag håller med om det det är jäkligt effektivt. Men det kommer också skapa enorma klyftor. Som det ser ut idag. Vilket vi måste utgå från för det är det enda vi vet.
 
Återvinning av batterier sker redan, det är för dyra investeringar för att skrota. I takt med att fler batterier kommer i omlopp kommer färre att behöva nyproduceras. Nya fabriker med europeiska villkor planeras.

Batteridrift är inte det vi kan snöa in på som enda möjlighet, vi måste tänka bredare och vara beredda på förändring. Och vara beredda att betala för den. Att vänta på en hållbar lösning bekostad av "andra" är inte att tänka på, vi behöver alternativ snabbare.

Den processen snabbas upp väsentligt av höjda bensinpriser. Se bara på diskussionen runt plastpåsar. OM målet var att få folk att köpa färre plastpåsar har detta uppnåtts.

Ekonomiska styrmedel kan vara grymt effektiva. Särskilt när det finns alternativ, gärna flera som är tillgängliga.

När de där alternativen inte finns blir det bara en extra skatt som minskar möjligheterna att lösa det underliggande problemet. (Om de extra pengarna inte satsas på att lösa dessa problem, då kan man i alla fall hoppas på framtiden, även om klyftorna exploderar tills dess)

En bred och stor skattehöjning på att bo utanför tätort eller större väg känns inte som en lösning på något alls.
 
Tänker du på fossil tallolja och fossil rapsolja eller andra förnybara oljor, eller fossil biogas kanske? Dieselmotorer kan drivas med förnybara bränslen. Andra explosionsmotorer kan drivas med biogas.
Batteridrivna bilar är en återvändsgränd med enorma miljö och klimatkonsekvenser.
Jag tror att en blandning blir lösningen.
En blandning där även el ingår då el är något som vi kommer att kunna producera själva.
Bil kommer vi att fortsätta att åka.
 
En bred och stor skattehöjning på att bo utanför tätort eller större väg känns inte som en lösning på något alls.
Jag håller inte med dig där.
Det är resorna som kommer att beskattas och inte boendet.
Med ordentlig fiber för internet så kommer resorna att kunna minskas betydligt.
Vi behöver faktiskt inte fara runt på det vis som vi gör i dag och när vi gör det så kan vi åka på el, etanol, tallolja, raps eller gas. Det finns alternativ till fossilt bränsle som vi bör använda.

Nu så har ju jag en annan orsak till att inte vilja köra på fossil olja och den är politisk. OPEC har för mycket makt. Det vore bra om den gick att kortsluta.
 
Jag håller inte med dig där.
Det är resorna som kommer att beskattas och inte boendet.
Med ordentlig fiber för internet så kommer resorna att kunna minskas betydligt.
Vi behöver faktiskt inte fara runt på det vis som vi gör i dag och när vi gör det så kan vi åka på el, etanol, tallolja, raps eller gas. Det finns alternativ till fossilt bränsle som vi bör använda.

Nu så har ju jag en annan orsak till att inte vilja köra på fossil olja och den är politisk. OPEC har för mycket makt. Det vore bra om den gick att kortsluta.

Nu finns inte fiber heller och förmodligen inte inom många, många år, men det är bara en lösning på att minska antalet resor med lite. Alternativa bränslen och färre resor är utmärkt, och omställning för de som har alternativ.

Finns inga alternativ blir det inte automatiskt fler för att man tar ut mer skatt av enskilda. Finns det rimliga alternativ så funkar ekonomiska styrmedel bra.
 
Däremot kan man med bra effekt använda ekonomiska styrmedel för att få fram alternativ, men då handlar det inte om beskattning av enskilda. Beskattning av enskilda fungerar bara i de fall alternativen redan existerar (som exempelvis den plastpåseskatt som infördes). (Även om man kan ifrågasätta hur viktigt det var att vi minskade just på dessa.)
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
Personligen hade det blivit väldigt dyrt att utöva "köra runt häst"-hobbyn och jag hade nog definitivt avstyrt alla nöjesresor med häst som kräver fossil dragbil. Nu har vi sedan en tid en elbil i familjen så hade hoppats på att omställningen lett till bättre utbyggt laddsystem runtom i landet, det är helt klart underdimensionerat t.ex. i norra Värmland märkte vi i helgen när vi kuskade runt (men det gick, märk väl, krävs bara en annan typ av planering än vad man typiskt sett är van vid) och att inte snabbladdar-priserna rasar i taket bara för att de kan. Redan idag är det ju jämförelsevis dyrare att ladda elbil på snabbladdare vid längre resor än vad det är att genomföra motsvarande resa med en dieselbil, så risk finns ju att prishöjningar slår igenom åt "fel håll".

Sedan tror jag att mänskligheten är rätt kreativ när det krävs. Blir det förmånligare att köra elbil kommer säkert samhällen starta kooperativa laddstationer, bygga ut gemensamma laddbox-system osv för att lösa sina behov. Det är ju med lite planering och samarbete fullt möjligt att vara flera hushåll på en wallbox t.ex. om man väljer en gård/ett hus som ligger lite centralt i en bygemenskap osv. Dessutom tror jag att t.ex. elbilar kommer att rasa i pris framöver. Den extra tidsåtgång som krävs för längre resor för att laddstopp kanske på sikt tom leder till bättre trafiksäkerhet? Det lönar sig inte att köra om och köra för fort eftersom du då ändå måste ladda längre tid, du tvingas till stopp och pauser osv. Kanske kommer något gott ur den frustrationen iaf jag känner över tidsspillan också?
 
Återvinning av batterier sker redan, det är för dyra investeringar för att skrota. I takt med att fler batterier kommer i omlopp kommer färre att behöva nyproduceras. Nya fabriker med europeiska villkor planeras.

Batteridrift är inte det vi kan snöa in på som enda möjlighet, vi måste tänka bredare och vara beredda på förändring. Och vara beredda att betala för den. Att vänta på en hållbar lösning bekostad av "andra" är inte att tänka på, vi behöver alternativ snabbare.

Den processen snabbas upp väsentligt av höjda bensinpriser. Se bara på diskussionen runt plastpåsar. OM målet var att få folk att köpa färre plastpåsar har detta uppnåtts.
Är inte tillverkningen jag har i tanken utan brytning av mineraler som behövs.

Tillverkningen ska tydligen ske på Hisingen men den farliga brytningen kommer fortfarande bedrivas till största delen i kongo kinshasa under vidriga förhållanden med barnarbetare :cry::rage:.
Börjar vi bryta kobolt i Sverige och övriga västvärlden så👍, men kommer troligen aldrig ske då det är för hälso och miljöfarlig.
 
Jag skulle väl fått cykla antar jag med resultat att jag skulle blivit överkörd på vägen till jobbet. Jag bor inte speciellt långt ifrån min arbetsplats (ca 7 km) men har trots det 5 km till närmaste busshållplats och cykelväg. För att ta sig dit behöver man gå eller cykla i kanten på en 100-väg samt gå genom skogen på en väg som inte plogas vintertid. Inga såna idiotiska förslag om prishöjning på bränsle kommer från någon som har en realistisk uppfattning om hur det är att bo någonstans utan kollektivtrafik.

Jag bor inte ens speciellt mycket "på landet" utan ett par km utanför en större stad där det borde finnas en cykelväg om någon på stadsplaneringen tänkt till lite pga att det ligger mellan stadsdelar och förorter. Buss hade jag antagligen inte kunnat åka även om det fanns pga mina arbetstider.

Ett mer realistiskt alternativ för mig är nog då iof att etanolkonvertera den gamla skrotbilen. Någon elbil blir det inte då jag vägrar pga etiska skäl (mineralbrytning till batterier bland annat).
Ja de måste ju verkligen fixa till cykelmöjligheterna långt innan en sådan åtgärd. Jag har väldigt lätt att cykla in till stan från där jag bor, men det är ju uppenbart näsan omöjligt för folk som bor på landet. Det är knappt ens någon vägren ibland och bilisterna är helt galet hatiska mot cyklister och kan riskera knuffa dem och spreja dem med spolarvätska. (ja jag är också bilist och jag förstår inte alls det där hatet hittills aldrig mött en "farlig"(mot sig själv i relation till min bil) cyklist, däremot då och då gångtrafikanter och väldigt många otäcka bilister.).

Tydligen kan i alla fall hälften av alla som bor i Stockholm cykla till jobbet på 30 minuter, om de fixade cykelbanorna, just nu går det inte. En stor andel cykelolyckor som sker ska tydligen vara singelolyckor med cyklister som cyklar in i betongsuggor och stolpar som kommunen satt i cykelvägen för att de ska hindra bilister på att köra in på cykelvägen eller inte ska stå nära bilisternas körfält (för då riskerar bilisterna köra in i stolparna).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp