Hömängder, foderstater...

superstar

Trådstartare
Jag har ett varmblodssto, 6 år, som står på en utträknad foderstat med hjälp av analys på hö och allt sådant. Tidigare har jag faktiskt trott att "det är inte så viktigt" men senaste tiden (efter flitigt läsande på bukefalos) har jag insett hur noga det är med kompletta foderstater...

Nu till saken.
Jag har precis börjat jobba i ett hoppstall på helgerna, där hästarna tävlar upp till svår hoppning + några privathästar. Grejjen är den att hästarnas foderstater är helt horribla. En hingst, minst 1.65 mkh, ett riktigt muskelpaket som ligger i hård träning får 5,5 KG HÖ PER DAG!!! :o :o :o :o
Ett par c-ponnyer som även dom rids hårt, får 3 kg hö per dag. Och mer i samma stil. Och för att komplettera detta så häller man i hästarna kraftfoder i stora mängder...
:confused: :confused: :confused:
Jag har pratat med en del folk om detta och alla säger samma sak; Det är vanligt bland elit-/hårt tränande hästar. Men kan dom verkligen må bra av detta?? Dessutom fick jag höra att mängden foder över lag är "inte så noga", magrar dom ur så får dom mer, blir dom runda så får dom mindre. Men är det inte dessa hårt tränande hästar som nästan mer än "normala" motionshästar som behöver en exakt uträknad foderstat?
Alla hästar är mycket fina i hull, har bra muskulatur och glänser i pälsen. Men ändå?

Jag vill ha kommentarer!!

//Lilla jag :confused:
 
Klart att det inte är bra! Men de hästar som klarar att topprestera har oftast plåtmagar också. Men så lider många hästar i det tysta också. Magsår, stressymptom etc. Minimumgivan är 1 kg ts per 100 kg häst, och det ska man hålla, även om hästen behöver mkt krafftfoder för att klara att prestera ett arbete människan kräver..!

Se bara på travarna, de flesta får fri tillgång på grovfoder, även fast de får hög krafftfodergiva. Nu är jag ju själv "ridfolk", men tror att ridfolket på hög nivå har mkt att lära från "travfolket" på hög nivå! Man kan ju se till vilka vanor man har för utevistelse, täcken, lindor etc också.. hm..
 
Jag säger inte att nåt är rätt eller fel men det är en intressant fråga du tar upp!! Det finns nästan lika många åsikter som hästmänniskor och det är väl egentligen bara att samla fakta och väga fram och tillbaka för att semn skaffa sig sin egen åsikt edndera anse att man sak räkna ut exakta foder stater eller att det går bra att låta bli! Sen finns det de som gör noggranna beräkningar på delar av foderstaten och inte beräöknar andra delar.
Ja det finns alla varianter och jag tror att man får efter noggrant faktaintag bestämma sin egen åsikt om hur man vill göra och följa det och sen ska man ju aldrig vara sämre än att man kan ändra sig...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 444
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 298
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp