Bukefalos 28 år!

Hömage och proteinbrist

tgd

Trådstartare
Hömage och proteinbrist;
*Beräknar man hästen som fet när man gör foderstat?
*Korrekt foderstat, får den bort "hömagen" eller skall den motioneras bort? (När arbetstillägget är "promenadhäst" är det svårt att bränna fett och har man fett att bränna?)
 
När det gäller "fet" så ska ju hästen vara fet. Är den normal i hullet men med stor buk är den ju inte fet.

Muskler och bra rotation på magen (dvs bra foder i rätt mängd och balans) får ordning på hängmagen.
 
Fet eller \"bukig\"?

På våren när han kom var proteinbristen och "hömagen" tydlig, magen var bra långt nere från ryggen. Efter att ha betat sen mitten av maj till oktober på kraftigt bete har magen kommit upp något men han är fortsatt rätt tunn över rumpa och rygg jämfört med vår gamla häst som är definitivt fet "uppifrån och ner".

Men hur kan man tydligt veta vad som är hängbuk eller fet häst? Vilka "riktlinjer" kan man titta på? Attan, jag vet ju inte om jag skall trycka i hästen mer eller mindre mat!
Magen står rejält ut sett framifrån om man säger som så.
 
Re: Fet eller \"bukig\"?

Hullet har ingenting med magen att göra. Känn över revbenen, ganska högt upp där sadeln ligger. Du ska känna revbenen men inte se dem. Måste du trycka hårt för att känna är hästen tjock, känner du inte alls är hästen fet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 757
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp