Bukefalos 28 år!

Höna som ruvar på fel ställe...

taccotad

Trådstartare
Nu har äntligen höna nr 2 börjat lägga ägg men det visade sig idag att hon tydligen vill ruva redan. Problemet är att hon har inte lagt ägget i hönshuset utan i stallet och jag tycker inte riktigt det är bra att hon ligger där totalt avskiljd från resten av hönorna. Kan man på nåt vis flytta henne + ägget tror ni?
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

Är hon verkligen ruvningsbenägen kan det nog gå att flytta henne, ge henne gärna några ägg till om du ändå skall låta henne ruva fram kycklingar. Men du kanske får stänga in henne ett par dagar där du vill ha henne så hon accepterar att ligga där. De är ju ganska självständiga och envisa om de bestämt sig.;) Har hon hittat en plats hon tycker är fin så går de ju gärna tillbaka.
Skall hon få ruva fram sina små?
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

Jag hade gärna sett att hon väntat lite till med att ruva fram kycklingar. Är ju fortfarande mitt i vintern! Men jag vet inte riktigt... Är helt ny på detta och jag hade tyckt det räckt att dom började värpa nu och sen framåt våren/sommaren börjat ruva.
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

Ja, det tycker jag är en lämplig tid. Jag brukar låta mina hönor få behålla ett gäng ägg framåt våren för att låta dem få en omgång kycklingar. Därutöver plockar jag bort äggen.
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

då tror jag att jag ska gå ut och försöka valla in henne i hönshuset. Jag vill jättegärna ha kycklingar men som sagt...det får gärna vänta till våren/sommaren.
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

Låter som en god ide´. Det är både enklare och trevligare med kycklingar när det är varmare ute. Det verkar också som om hönan nyss börjat lägga ägg och är ung - då kan hon gott vänta.
Lycka till med vallningen tillbaka:D
 
Sv: Höna som ruvar på fel ställe...

Nu har vi varit ute. Vi behövde bara gå några meter från hönan så skuttade hon iväg. Så just nu sitter hon på pinnen hos de andra. Skönt!
Du har alldeles rätt, hönan är ung och första ägget la hon igår (andra idag). Vi har ju bara rätt unga höns, de köptes samtidigt och är födda i våras/tidigt i somras. Är bara en höna som börjat värpa + denna då som startade igår.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp