hönan eller ägget?

ameo

Trådstartare
Moderator
Sitter och tittar på friidrott, Diamond League, och tanken slår mig nu men har även gjort det tidigare - de tjejer som tävlar friidrott på högsta nivå har nästan alltid väldigt lite byst. Är det så att bysten "stannar liten" för att de tränar så hårt, eller är de så enkelt som att man faller bort på vägen om man har en lite tyngre byst som är ivägen?

:confused:
 
Sv: hönan eller ägget?

De som tävlar på den nivån har ju hårdtränat sen unga år och oftast stannar ju bysten i växten när man gör det.
Dessutom kan jag nog tänka mig att om man nu ändå råkar ha begåvats med en väldigt stor byst så tror jag inte att man är främmande för en bystreduktion om den hämmar ens idrottsutövning.
 
Sv: hönan eller ägget?

Kvinnans bröst består över själva muskeln, i princip bara fett och bindväv. På hög elitidrottarnivå är fettprocenten i kroppen överhuvudtaget minimalistisk.
På mig minskar brösten först när jag går ner i vikt.
 
Sv: hönan eller ägget?

Kan det då alltså vara så enkelt som att man uppmuntrar sina döttrar att hålla sig hårdtränade genom tonåren för att de ska slippa mödernelinjens jättetuttar? Eller växer det ikapp när man slutar hårdträna?
 
Sv: hönan eller ägget?

Tror inte de hårdtränar för att motverka att brösten utvecklas, det är nog snarare så att om man vill nå eliten, vara med i OS och allt vad det är så måste man börja tidigt och mer eller mindre hårdträna från det att man är liten. Har man som målsättning att nå OS och bli elitidrottare finns det nog inte på kartan att inte hårdträna så mycket det går.
 
Sv: hönan eller ägget?

du missförstod mig nog, jag var kanske inte tillräckligt tydlig.
Frågan var nog snarast om man kan motverka att få de jättetuttar som finns "på mödernet" (för att använda hästavelstermer :p) genom att träna hårt?
OM jag skulle uppmuntra dem till hård träning så skulle det knappelunda var med motiveringen "för att ni ska slippa få så stora bröst", utan den tanken finns bara i mitt eget huvud i så fall. Men märk väl, jag skulle ALDRIG tvinga eller pusha dem...
 
Sv: hönan eller ägget?

Njae...

Jag tror att jättetuttarna hänger ihop med resten av kroppshyddan. När jag var smal (sådär på hedenhös tid, men i vuxen ålder, strax innan första graviditet) och vägde runt 50 kilo (det har hänt !) så hade jag nånstans mellan liten B och stor A-kupa. Nu när jag är betydligt tjockare så är jag nånstans mellan DD och E (fast mentalt så har jag extremt små tuttar). Brösten består av mest fett och lite bröstvävnad.
 
Sv: hönan eller ägget?

Eliträning är ju sällan skonsam mot kroppen, så att eliträna för att minska brösten känns som att skjuta sparvar med hagelbössa.
Då är nog kirurgisk bröstförminskning bättre.
 
Sv: hönan eller ägget?

Ja, jag är ju kort så även en några kilo gör tydligen enorm skillnad. Jag har gått från a till d på cirka fem kilo... Och jag har ett mycket normalt BMi
 
Sv: hönan eller ägget?

Fast det gör det inte enbart, det finns helt uppenbart en ärftlighet i hur stora tuttarna blir också. Jag har ett minne från när jag var barn och råkade få se min mormor utan kläder på, där var det både stort och lååångt. Alla min mammas syskon har varit storbystade och det har jag också varit även när jag var rätt medelviktig. Att jag sen idag har H-kupor hänger väl till viss del ihop med resten av hyddan, men det är inte hela sanningen.
Men frågan är väl hur stor skillnad det gör för bröstutvecklingen om man tränar hårt och är superslimmad medan de utvecklas? KAN man påverka utvecklingen på detta vis?
 
Sv: hönan eller ägget?

Eliträning är ju sällan skonsam mot kroppen, så att eliträna för att minska brösten känns som att skjuta sparvar med hagelbössa.
Då är nog kirurgisk bröstförminskning bättre.
det var väl inte riktigt det jag fiskade efter heller
 
Sv: hönan eller ägget?

Det tvivlar jag på. Säger ens gener att man ska ha stor byst så får man det, så fort man inte håller den extrama diet och träning som krävs för elitidrott.
 
Sv: hönan eller ägget?

Det är väll lite både och kan jag tänka mig. Har en gammal kompis som tävlade på SM nivå som junior (medeldistans), men ingen superstjärna, och hon hade rätt ordentlig byst trots super vältränad, men de flesta andra var platta.

Man ser ju bara på de olika grenarna/distanserna vilken skillnad det är i kroppstyp och klart vissa kroppstyper (ex lång och platt i höjdhopp) har fördel vilket gör att de typerna generellt sett är bäst på den grenen och då vanligast.
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag hade en väldigt smal och vältränad klasskompis på gymnasiet. Hon hade rejäl byst och förminskande den till slut för den verkade som inte tillhöra kroppen.
 
Sv: hönan eller ägget?

I min släkt har man stora bröst. Punkt.
Min syster, som ä 1,64 lång och 54 kg tung hade DD-kupa när hon fick igenom en bröstförminskning. Hon var då precis 18 år fyllda när hon gjorde den.
Och hon tränade och tävlade i brottning tills hon var 14.
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror inte att det går att påverka med träning alls, förutom att vikten att vikten påverkas av träningen i sig, men i övrigt så är det generna och vikten som styr.
 
Sv: hönan eller ägget?

jag tror ju att det är så också, så frågan kvarstår - varför är det i princip bara plattbröstade tjejer som tävlar friidrott på högsta nivå?
 
Sv: hönan eller ägget?

För att de inte har något fett på kroppen skulle jag säga.
Om de skulle väga 20-30 kilo mer så skulle de också ha tuttar...
 
Sv: hönan eller ägget?

jag tror ju att det är så också, så frågan kvarstår - varför är det i princip bara plattbröstade tjejer som tävlar friidrott på högsta nivå?

Det är ju en fördel i löpning att inte ha några extra kilo så därför är det kvinnor med en viss kroppsform som blir elit helt enkelt.

Varför är kvinnor som spelar handboll så långa?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 815
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 915
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 121
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp