hönan eller ägget?

Sv: hönan eller ägget?

Det är ju en fördel i löpning att inte ha några extra kilo så därför är det kvinnor med en viss kroppsform som blir elit helt enkelt.

Varför är kvinnor som spelar handboll så långa?

Jag tror som du, man blir det man har förutsättningar för annars måste något "ändras" på vägen...

//platt men inte snabb för det :p
 
Sv: hönan eller ägget?

jag tror ju att det är så också, så frågan kvarstår - varför är det i princip bara plattbröstade tjejer som tävlar friidrott på högsta nivå?

Även om jag blev så smal som det bara gick hade jag inte sett ut som Kajsa Bergkvist. Jag skulle se ut som en utmärglad Shetlandponny :-)

Jag tror att tjejerna är snabba och starka för att de har förutsättningar för det. Precis som män generellt har lägre fettprocent har de tjejerna kanske också det genetiskt? Hade de varit tvungna att äta extremt lite för att hålla vikten hade de kanske aldrig blivit så starka och orkat träna så mycket.
 
Sv: hönan eller ägget?

Men, talar kroppsformen och stor byst mot varandra?
 
Sv: hönan eller ägget?

Hård träning gör ju att andelen kroppsfett minskar, därför har elitidrottande tjejer små bröst. De har ju inte heller så mycket höfter och rumpa, där andra (icke hårdtränande) tjejer har sina fettdepåer.

Jag tror också att det sker en viss selektion inom idrotten. Om man har begåvats med anlag för stora bröst, väljer man kanske idrottsgrenar där brösten inte är "till besvär". T ex såna grenar där man inte behöver hoppa och studsa, så mycket...
 
Sv: hönan eller ägget?

KL

Jag tror definitivt att det är svårare att ta sig till elitnivå med en rejäl hylla, men man får inte glömma bort att dom har riktigt effektiva sport-bhar också. Jag har sett bilder på elitidrottskvinnor i vanlig bh och klänning och det är riktigt stor skillnad på vissa!
 
Sv: hönan eller ägget?

KL

Jag väger 66 kg till 167 cm och är rejält muskulös jämfört med andra tjejer så har ingen hög fettprocent. Har ändå upp till 65-70J på Change och 70F i "vanliga" butiker, och jag är den med små (naturliga) bröst i familjen. Många andra har fått operera sig pga storleken, och ingen har vägt nämnvärt mer än mig och varit vältränade. Särskilt lillasyster med 64 kg till 172 cm och synliga magmuskler, hon tog bort 2 kg och har fortfarande C-kupa...
Ingen av oss har direkt kunnat krympa tuttarna med träning om vi inte hade svält oss fullständigt, långt bortom vad som är hälsosamt..
 
Sv: hönan eller ägget?

När jag spelade fotboll, för kanske 100 år sedan, förekom det att vissa tejpade sin byst, hårt och platt, mot kroppen, för att det skulle skumpa mindre. Visst, sportbehåarna har utvecklats med åren! Och även de "vanliga" behåarna, så om man har en liten byst finns möjligheten att använda en behå, som gör att den ser större ut.
 
Sv: hönan eller ägget?

Tja, det finns ju de som påstår att idrott på elitnivå inte är hälsosamt för kroppen...
 
Sv: hönan eller ägget?

Det har du nog väldigt rätt i... undrar egentligen hur en del elitidrottare mår mellan varven...
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror också att det sker en viss selektion inom idrotten. Om man har begåvats med anlag för stora bröst, väljer man kanske idrottsgrenar där brösten inte är "till besvär". T ex såna grenar där man inte behöver hoppa och studsa, så mycket...
Jag tror nog snarare att man väljer de idrottsgrenar man har talang för och funkar inte det så låter man nog bli.

Det jag har i bakhuvudet är att min ena dotter faktiskt visar ganska stor talang inom friidrott - hennes eget mål är att bli 7-kampare, fast om jag fick bestämma skulle jag säga att hon skulle hålla sig till hoppgrenarna där hon åtminstone just nu visar störst talang. (hon är 11 år nu och har ju alltså redan gjort vissa val) Men risken är ju att hon har ärvt mödernets stora byst (jag har förvisso rätt mkt överlast men det är inte hela sanningen på min 75H...) och frågan är ju då om det kommer vara det som hindrar henne från att bli riktigt bra (OM hon nu skulle vara SÅ talangfull...). Eller om det bara är en slump att friidrottstjejerna på högsta nivå är platta som plankor...
 
Sv: hönan eller ägget?

Eller om det bara är en slump att friidrottstjejerna på högsta nivå är platta som plankor...
Vilket tråkigt sätt att tala om dessa kvinnors kroppar.
 
Sv: hönan eller ägget?

Men, talar kroppsformen och stor byst mot varandra?

Det kanske ofta gör det. Det finns undantag, men de som är naturligt väldigt slanka och starka (har disposition för det) har som regel kanske inte anlag för värsta fettdepåerna vare sig på höfter eller bröst. De med anlag för mer fett får kanske inte just den presterande kroppen.

Men visst, de del är kanske bra upptejpade.
 
Sv: hönan eller ägget?

Men 75H om man har "rätt mycket överlast" är inte särskilt stort. Om din dotter är smal borde hon nog inte bli större än C/D, det kan sport-BHs "trolla bort". Vänta och se hur hon växer. Vill hon satsa efter hon fyllt 18 och anser brösten vara ett problem kan man ju operera sig om det är så illa. Jag tycker att du gör en höna av en fjäder, hon är ju bara 11 år..
 
Sv: hönan eller ägget?

kl

Jag tror att det beror på att de är så vältränade och därmed har låg fettprocent i kombination med väldigt bra underkläder! Underkläder för sport=platta till boobsen så de inte stör.
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror nog snarare att man väljer de idrottsgrenar man har talang för och funkar inte det så låter man nog bli.

Det jag har i bakhuvudet är att min ena dotter faktiskt visar ganska stor talang inom friidrott - hennes eget mål är att bli 7-kampare, fast om jag fick bestämma skulle jag säga att hon skulle hålla sig till hoppgrenarna där hon åtminstone just nu visar störst talang. (hon är 11 år nu och har ju alltså redan gjort vissa val) Men risken är ju att hon har ärvt mödernets stora byst (jag har förvisso rätt mkt överlast men det är inte hela sanningen på min 75H...) och frågan är ju då om det kommer vara det som hindrar henne från att bli riktigt bra (OM hon nu skulle vara SÅ talangfull...). Eller om det bara är en slump att friidrottstjejerna på högsta nivå är platta som plankor...

Jag tycker inte man alls skall tänka så när det gäller ens barns idrottande. Låt dottern göra det som hon tycker är skoj och strunta i om du tror hon kan bli elitidrottare så småningom.

Min son spelar hockey och vill börja med handboll. Skall jag då få honom att börja med något annat bara för att han kanske inte blir så lång? Han kanske inte har en kropp för NHL så jag borde kanske få honom att göra något annat? Nej det känns ju bara galet.
 
Sv: hönan eller ägget?

Men 75H om man har "rätt mycket överlast" är inte särskilt stort. Om din dotter är smal borde hon nog inte bli större än C/D, det kan sport-BHs "trolla bort". Vänta och se hur hon växer. Vill hon satsa efter hon fyllt 18 och anser brösten vara ett problem kan man ju operera sig om det är så illa. Jag tycker att du gör en höna av en fjäder, hon är ju bara 11 år..
Jag har egentligen varken hönor eller fjädrar inblandade här. Jag bara spinner vidare på mina tankar om varför man nästan bara ser plattbystade tjejer när det handlar om idrott på elitnivå.
Jag tycker inte man alls skall tänka så när det gäller ens barns idrottande. Låt dottern göra det som hon tycker är skoj och strunta i om du tror hon kan bli elitidrottare så småningom.
Du menar att mina tankar och funderingar är förbjudna tankar och funderingar? FÅR man inte fundera?

Jag kommer SJÄLVKLART låta dottern göra det hon vill och på den nivå som hon räcker till, oavsett hur kroppsformen ser ut framöver. Men det är liksom inte det saken handlar om. Att jag blandade in dottern i det beror på att jag tänker ett steg längre från min ursprungsfundering.
 
Sv: hönan eller ägget?

Även om jag blev så smal som det bara gick hade jag inte sett ut som Kajsa Bergkvist. Jag skulle se ut som en utmärglad Shetlandponny :-)

Jag tror att tjejerna är snabba och starka för att de har förutsättningar för det. Precis som män generellt har lägre fettprocent har de tjejerna kanske också det genetiskt? Hade de varit tvungna att äta extremt lite för att hålla vikten hade de kanske aldrig blivit så starka och orkat träna så mycket.

Fast hade du tränat så mycket som Kajsa Bergkvist så hade du ju musklats därefter och inte sett utmärglad ut även om du haft låg fettprocent.

Jag tror egentligen inte idrottare på elitnivå svälter sig själva eller inte äter ordentligt, tvärtom tror jag de äter enorma mängder mat för att orka med den träning de utför. Kanske inte lika mycket pizza och hamburgare som medelmulliga Svensson äter utan snarare mycket bra mat.

Menar alltså på att jag inte tror de behöver äta för att passa vikten som vanliga personer gör eftersom de tränar så otroligt mycket.
 
Sv: hönan eller ägget?

Du menar alltså att vi skulle kunna få en nordsvensk att se ut som en akhal teke och en schäfer som en greyhound bara de tränade tillräckligt mycket och åt perfekt kost?
 
Sv: hönan eller ägget?

Ja naturligtvis menade jag så, bra att du kunde tolka mig så bra.

Endast tanken sätter gränser!

..

Min åsikt är snarare att jag inte tror någon som elittränar för friidrott ser mager ut på låg fettprocent eftersom muskelmassan då är större än hos någon som tränar på motionsnivå eller inte alls (antog bara helt frankt att du ligger inom motionsnivå -> inte alls).

Men om du nu inte passar in där så ber jag så mycket om ursäkt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 467
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp